köpa 96 TT, tips och personliga upplevelser

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT köpa 96 TT, tips och personliga upplevelser

Detta ämne innehåller 21 svar, har 13 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-12-19 07:07.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15261

    saab-jonte
    Deltagare

    har fått i hop en bra start till ”kassan” för att kunna köpa en TT 96:a, har inte utforskat något om tvåtaktarn än och är ytterst nyfiken, skulle nog vilja ha en 64- kortnos eller en 65-66 långnos, fast långnosen är lik v4:an så jag vet inte, lite kluven och svårt att bestämma mig, tänkte satsa på en basic modell som första objekt, (ingen sport eller MC, lite för dyrt fortfarande) en bra bil vill jag ha i alla fall, fin utvändigt och invändigt, fräsch lack och helst så rostfri som möjligt, visst lite skönhetsfel kan ju alltid gå. vad ska man passa sig för om affär skulle bli aktuell. (motorskrammel m.m) hade tänkt mig en bil mellan 10.000 och 20.000 SEK… helst bes. m.m. tacksam för synpunkter och tips

    #100951

    Sikta på en TT ´64 med 4-växlad låda.
    Det är vad jag tycker det mest ultimata, om du undantar allt som heter GT och MC. Du har all charm som kortnosen har samt en låda som funkar.

    Visst; ´66:an med sin trippel förgasare och skivbromsar är ju den sista ”dinusarien” i TT-familjen och har sin utstrålning.

    Ett svårt val. Jag har ägt och kört båda modellerna. Men kortnosen är nog i alla fall det mest ultimata!

    Hoppas tomten tycker likadant!

    #100952

    stefan w
    Deltagare

    Jag har en Trubbnos, jag vet att den även kallas kortnos. Jag älskar den bilen. Att välja lång eller kortnos tycker jag är upp till var och en men kortnosen är min favorit.

    OBS. Bara för att kortnosen är min favorit så betyder det inte att jag är likgiltig inför nån annan saabmodell. Jag har inga fördomar!

    Det spelar ingen roll vilken årsmodell du väljer 3-vxlat har sin charm liksom 4-vxlat. Se till att du också får bilens [color:#FF6666]historia[/color], det tycker jag är viktigast. Tidstypiska tillbehör är också kul att få med.

    #100954

    Martin
    Deltagare

    Jag håller med S-A om att en 96-64:a är en nära nog optimal TT om vi håller oss till standardsaabar

    En annan TT jag håller högt är Saab 93 som med sin underbara form jämte körbarhet och användbarhet, är en mycket stark kandidat.
    Priset hoppar dock upp några tusenlappar, och du får nöja dig med trepetad låda.

    Ps. Standard 66:an har fortfarande trumbromsar runt om. Ds

    #100956

    Lollo
    Deltagare

    Det enda som skiljer på 64:a i stort är ju de styggare och snålare instrumenten och tvåkrets bromssystem, och de fanns ju med 3växlat med och är vanligare än man tror tycker jag.

    Den snyggaste standard 96:an är ju mellan 60-62 då flygplanet sitter på huven och den cleana grillen och samma bliknkersglas som 93:an.

    Detta är ju min personliga åsikt såklart.

    En bil i den prisklassen du pratar om ska bilen var riktigt fin eller riktigt busig tycker jag.

    Var en sådan ljusblå bil med i Classic för ett tag sedan som är riktigt fin, med 5.5″ hjul mm, vet ej om den blev såld.

    #100964

    saab-jonte
    Deltagare

    känns som om alla är enhälliga, har dom senaste tiden idag suttit och studerat kortnosens modellprogram. och känner mer och mer att det är nog den modellen som gäller, vare sig den är orginal eller inte, detta objekt kommer så småningom att dyka upp i garaget när tiden är inne, inom en 2 års period skulle jag nog kunna räkna med, då bör min vita 96-74 vara klar och den cardinalröda -78:an är i ordninggjord och förhoppningsvis såld, tyvärr så har jag inte plats för den.

    tänkte börja med att gräva fram ett tt-kortnos objekt som sett ljusare tider och börja skruva med, alt. besigtiga med lite tur men mest i studie syfte. får se hur det går

    #100965

    saab-jonte
    Deltagare

    en sak till, hur är det med utväxlingen på en 3-pet och en 4-pet.. större skillnader? tänkte mest på att varje år så kommer ju den återkommande Ånnaboda marknaden som jag brukar ta mig till.. är det då möjligt att marscha 75-80 kmh/ i 5mil utan att motor och grejjer tar stryk, vet att tvåtaktare (mopeder och crossar) inte mår bra av att hålla samma varvtal i långre intervaller, utan trivs bäst på kuperad grusväg där man får accelerera och sakta in i ett harmoniskt tempo. för från och med kristinehamn till örebro finns det nästan hela tiden en paralell grusväg utmed e 18 som många med gammelbilar färdas på när dom åker till detta evenemang.

    #100966

    enor
    Deltagare

    En original treväxlad tvåtaktare har inga problem med att marscha i 100 eller 110, till och med! Med fyrväxlat blir varvet lite lugnare men det är inga gigantiska skillnader vi talar om.

    #100967

    henric
    Deltagare

    Jag vill ändå slå ett slag för en långnos. Har själv kört de flesta TT och fastnat för 65:an. Bra värme och ventilation och drar inte så mycket bensin som en trippelförgasare kan göra. Treväxlad låda är ok i stan men kommer man ut på 70 väg så är 4växlat att föredra enligt mig. Man bör nog fundera på hur mycket man vill köra. Ett hundratal mil i vackert sommarväder är en sak, lite oftare året runt är en annan. Jag kör ca 1000 mil TT/år och då tycker jag det är toppen med en imfri varm bil som hänger med trafiken lite bättre än de äldre vagnarna. Hittar man en 67:a så får man förutom skivbroms även växelströmsgenerator, mycket trevligt..
    men å andra sidan, en trubbis är det inget fel på heller, man borde nog ha en Saab av varje modell.

    #100968

    kalle .p
    Deltagare

    Hej nu nåste jag få skriva om långnos också var visst är ju kortnosen syggare och mer gullig sin form. Och långnosen liknar v4 lite för mycket men detta är ju en av långnosens särdrag.

    För hur många har inte gått fram till min bil och frågat mig varför jag har bytt motor från v4 till TT. Sedan så har vi den nackdelen med en kortnos att alla vet att det skall sitta en TT motor men det vet inte alla att det skall sitta en TT motor i dom första långnosarna.

    Kan bara skriva att jag är mycket nöjd med min -65 långnos och jag skull inte byta den mot en kortnos utan att behöve fundera över det i flera dagar.

    #100969

    john asplund
    Deltagare

    När jag letade TT var jag ute efter en 64a, (helst en röd) men av en slump var jag och tittade på en 65a och köpte den. Har inte ångrat mig en sekund, svårt att hitta en hobbybil med så stora portioner av både bruksvärde och veterancharm. Jag har aldrig kört en trubbis så jag kan inte uttala mig om dem men det är nog svårt att känna sig missnöjd i en långnos.

    Fast helst skulle jag ha en av varje..

    #100977

    saab-jonte
    Deltagare

    oj vilken respons! intresset står öppet märks det, där var min tanke att jag har en vit v4: 74 med den för alla kända bilen som en v4:a, har även delvis i min ägo en v4: 68 ”långnos” denna har sin charm men jag tror att jag har bestämmt mig för en TT-kortnos då denna har lite andra propotioner än den nyare långnosen, om jag köpte en fin långnos så skulle det bli i stor sett samma bil som v4: 68:an men med en 3-burkars ettrig TT-motorljus istället.

    sen tycker jag att kortnosen gör sig väldigt bra som retro-stylad med rätt grejjer och tillbehör, samt att jag kanske får nytta av uppsättningen med ”tutt-marschal” ljus, en eloge till lollo, din bil är riktigt snygg (vita 96:an som var på ånnaboda)en sådan skulle vara drömmen att ha på svala sommarkvällar i landsbyggds miljö

    #100988

    pelle s
    Deltagare
    Henric wrote:
    Jag kör ca 1000 mil TT/år och då tycker jag det är toppen med en imfri varm bil som hänger med trafiken lite bättre än de äldre vagnarna.

    På vilket sätt hänger en långnos med traffiken bättre än en kortnos??? Så stor skillnad blir det nog inte med två (2) hk…

    Jag har två kortnosar, en under renovering som ska bli finbil, treväxlad och otrimmad, och en bus och brôtbil som är sänkt, trimmad och snart konverterad till fyrväxlat sp 1 och skivbromsar.

    Treväxlat tycker inte jag är något problem på en otrimmad bil, tvärtom! Den är harmoniska att köra med och tre växlar är ju inte så mycket att hålla ordning på… 😀

    När det kommer till trimmade motorer har man ju en helt annan motorkarraktär där det inte händer så mycket skoj under 3000 varv. Då är det naturligtvis spännande med en extra växel att experimentera med!

    Jag bruxar just nu min leksaksbil och tycker att den klarar improblemet riktigt bra! Utum bakrutan men på den bilen har jag ytterbakspeglar så det funkar ändå tycker jag.

    Enkelkrets bromssystem med trummor kräver lite fantasi och plannering i traffiken och är nyttigt då man lär sej att hålla bra avstånd till framförvarande (något som många fler skulle behöva öva på). Det går ju att konvertera till dubbelkrets och skivor om man vill.

    Jag tycker nog att vill man ha en överlägset charmig sommarbil är en orginal kortnos att föredra. Eller som en ung och söt mamma med barnvagn som jag släppte före vid ett övergångsställe skrek; Men guuuud vad sööööt bil!!!! Eller kommer du ihåg farmen-Veronika på velodromrallyt, Lollo?

    Själv gillar jag de tidiga modellerna bäst, innan -64, snyggast instrumentering och gärna 60 till -62 med det vackra huvemblemet.

    En bild på min bruksbil just nu:

    Kram
    Pelle

    #100989

    henric
    Deltagare

    Till Pelle S: Jag menade inte motorstyrkan utan en fyrväxlad låda som jag tycker är att föredra men det är väl en smaksak och visst blir det mer ryckande i växelspaken det är sant.
    Saab -Jonte. Har du redan en 68:a så visst blir det större kontrast med en trubbis. Du har ju redan långnosens fördelar på V4.an och kan väl då njuta av kortnosens charm tii fullo.

    Ha det

    Henric

    #100992

    pelle s
    Deltagare

    Henric: Ursäkta påhoppet! Tänkte inte så eftersom det finns fyrväxlade -64:or, men jag förstår hur du menar nu!

    Jag gillar långnosen också, som sagt en av varje borde man nog ha.

    Långnosen har ju lite mer egen formgivning. Kortnosen har ju inspirerat så många andra med sin front! Alfa Romeo Giulia, Jaguar mkI och mkII, en aldrig sinande ström av Mercor!!! 😀 😀 😀 😀

    Pelle

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng