Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › köpa 96 TT, tips och personliga upplevelser
- Detta ämne har 21 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2006-12-19 07:07 av .
- FörfattareInlägg
- 18 december, 2006 kl. 13:26 #100993
exceller8
ModeratorTycker kortnosen är snyggare än långnosen, men är inte långnosen mer praktisk med kylaren framför motorn och bättre smörjning ska det väl vara!?
Jag menar om den är enklare att underhålla och är modernare byggd än kortnosen? Jag har aldrig haft en TT själv så det är bara egna funderingar…är det mycket manuell smörjning och sådant på kortnosarna eller hur funkar det?
18 december, 2006 kl. 15:10 #100997Lollo
DeltagareTack Jonte.
Jag kissar ner mig skrek Veronika, Å en till :D.
Tycker att kylaren sitter perfekt på kortnosen om man råkar att glömma att man har enkrets och trummor :), har man koll på bromsarna så funkar bromsarna kanon tycker jag.
Enligt vissa med jag tror egen erfarenhet så blir 2kretssytemet också lite knepigt när det går sönder.
Här är några färska bilder på ”sötnosar”18 december, 2006 kl. 16:54 #101001enor
DeltagareMats Kadmark wrote:Tycker kortnosen är snyggare än långnosen, men är inte långnosen mer praktisk med kylaren framför motorn och bättre smörjning ska det väl vara!?Enda skillnaden med kylaren framför är att bilen blir längre! 🙂 Smörjning, nej det är ingen som helst skillnad… eller vad menar du? Smörjning av motorn eller resten?
Jag menar om den är enklare att underhålla och är modernare byggd än kortnosen? Jag har aldrig haft en TT själv så det är bara egna funderingar…är det mycket manuell smörjning och sådant på kortnosarna eller hur funkar det?
Ingen väsentlig skillnad alls.
18 december, 2006 kl. 19:44 #101006Martin Sigge
DeltagareLollo wrote:Här är några färska bilder på ”sötnosar”Jag tycker att den sista är finast 🙂 /MO
18 december, 2006 kl. 20:02 #101008Dicst
DeltagareÄh! Kör en rund Saab bara, så blir du lycklig Jonte!
PS: Lollo förresten, är inte den där kombin såld än?
19 december, 2006 kl. 07:05 #101019kalle .p
DeltagareDet ända som är bättre på en kortnos är om man skulle behöva ta ut motorn för det är rätt så jobbit på en långnos.
Först så lossa huven med det är inga problem men där tar det det lätta slut. För att få loss fronten är ett problem i sig sedan så har man kylet och det är också ganska lätt men så har man monterat en hasplåt och den är mycket jobbig att lossa för man får inte loss expanderkamaren annars och det det så för man inte lossa motorn.
Detta mycket jobbiga problem finns ej på kortnosen för när huven är lossa så kan man direkt gå på och lossa motor.
För nu på vinte så måste man ju ta in motor så den inte blir kall och förkyld 🙂
19 december, 2006 kl. 07:07 #101020saab-jonte
Deltagaredicst: hehe.. man blir lycklig i alla saabar äldre än 1980! i vissa fall kan det även gälla saabar till och med dagens datum även!
det löser sig nog i framtiden, tänkte faktiskt tillbringa en dag i garaget vid slipmaskinen idag… får vi se hur det slutar
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.