Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › köpa 99 EMS
- Detta ämne har 25 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2004-09-24 21:50 av .
- FörfattareInlägg
- 29 augusti, 2004 kl. 21:00 #10895
stenling
DeltagareHej alla saabförvaltare!
Jag har spanat in en bil som jag gärna skulle vilja se i mitt garage!
Det är en 99:a EMS av 72 års modell, vilket alltså är lite speciellt när den formellt kom 73. Det är dock en en riktig EMS och inget annat!
Lite info från bilägaren: ”Bilen har yterst lite rost och är aldrig svetsad, lacken är inte perfekt finns en buckla på huvens fram kant. Det som är nytt är fram ruta fram lysen bromsarna är nyrenoverade med nya klossar och uppsmorda ok, nytt avgassystem 2” samt ett nytt extraktor grenrör nya stift,tändkablar,fördelare,rotor,kondensator,brytare,samt en förstärkt tändspole
han jag köpte bilen av hadde renoverat motorn med nya kolvar,kolvringar,samt alla lager och tätningar. Alla dom rätta ems grejorna sitter på bilen samt 8 mycket fina ems fälgar s&v-däck
Han jag köpte bilen av hadde den från 85 till 2001
den blev avställd i början av 90 talet i en lada jag besiktade bilen 2001 och jag körde den aldrig
hadde den bara som reserv bil utifall jobbar bilen skulle strejka.Det finns jalusi,stenskotsskydd för lysena samt en kromad ventilkopa kan skicka med andra grejor till bilen också om så önskas.
De som skulle varit gjort på bilen är att fixa i inredningen lite samt att se över lådan men bilen är fult körbar är bara lite svår att ta från 3:an. Till 2:an från 1:an till 2:an går det hur bra som helst”
Jag har varit och tittat på bilen, men tyvärr hade bränslerelät lagt av så den gick ej att provköra. Inredningen var inte så vacker, den måste helt bytas ut och nog fanns det en hel del ytrost, en bit upp på dörrarna och även på andra lite högre belägna ställen, som t.ex. bakskärmar och bagelucka.
Vill gärna höra vad ni har att säga om modellen i allmänhet och även vad ni kan tänkas tro/gissa om denna bil?
Vill gärna rädda en vad jag tycker väldigt speciell 99 ifrån skrotning/folkrace etc!
Han har haft bilen ute ett tag, och säljer den till högsbjudande!
Några bilder!
194.236.201.216/saab/ems1.jpg
194.236.201.216/saab/ems2.jpg
194.236.201.216/saab/ems3.jpg29 augusti, 2004 kl. 22:15 #76726Krister K
DeltagareCitat:
Ursprungligen postat av Stenling:
[qb]Det är en 99:a EMS av 72 års modell, vilket alltså är lite speciellt när den formellt kom 73. Det är dock en en riktig EMS och inget annat!
[/qb]
Hej!
99 EMS finns faktiskt som ´72 års modell… Kolla in min hemsida!
Ge honom ett vettigt bud och köp bilen!/Krister
29 augusti, 2004 kl. 22:17 #76727Krister K
DeltagareÖööh… Vad hände när jag ändrade i mitt ovanstående meddelande..??
/Krister
30 augusti, 2004 kl. 10:55 #76728oyvind
DeltagareHei Hei
Jeg har selv en 99 EMS 73-mod som jeg importerte til Norge fra Sverige for ett år siden.
Bilder av min finner du på Krister sine hjemmesider.
Coral farge og aluminiumsfelger varme i førerstolen og godt om hestekrefter gjør den til en drøm å kjøre med. Jeg håper å få til en full renovering av bilen etterhvert så det er stadig noe å holde på med.
Sikre deg bilen, tror ikke det finnes mange av den typen. Her i Norge er min den eneste 73-mod EMS som er registrert i den norske saabklubben.
Lykke til.Hilsen
Øyvind30 augusti, 2004 kl. 13:18 #76729torbjorn m.
DeltagareMulig at min kunnskap omkring data er noe mangelfull, men jeg drister meg til å spørre:
Hvordan kan man få se de tre bildene som ligger ved i første innlegg?
PS! Ikveld skal min 99ems 78`mod. kjøres på vinterlagring, lurt å få den inn før snø og salt spiser mer på karosseriet.
Hilsen Tobben
30 augusti, 2004 kl. 14:03 #76730saab v4-ever
DeltagareTobben!
Kopiera och klistra in i adressfältet i Web-läsaren.
Stenling, tyvärr kan jag inget om 99:orna men det är inte utan de ser trevliga ut i vissa vinklar.
///Harald30 augusti, 2004 kl. 15:36 #76731walle
Deltagaremax 1500-2000 om motorn går fint å den är fin i botten mvh niklas
30 augusti, 2004 kl. 20:17 #76733Martin
DeltagareEU-kontroll i Norge?
Det sägs på skämt att Norge är det mest EU-anpassade landet utanför EU. Tom mer anpassade än vissa EU-länder. Nåväl, åter till Saab!30 augusti, 2004 kl. 21:50 #76734stenling
DeltagareHej igen!
Visst är det så att en 73:as 99 EMS har en helt svensktillverkad motor i sig, den första med insprutning? Jag har aldrig mekat med 99:or förut utan det har bara blitt morfars gammla men fina 96:a, men det skulle vara väldigt trevligt att få förvalta och vårda en 99:a med svensktillverkad motor!
Tagga mig nu med lite extra med fina detaljer kring denna modell
Men man vill ju gärna kunna bidra till att bevara en fin gammal bil! Det jobbiga är juh att det är en metallic lack på bilken, vilket gör att nu när det är rost inte bara längst ner i dörrar utan även en bit upp så är det väl rätt svårt att bättringslackera, utan man vill helst lackera om hela bilen! Vilket är rätt dyrt
Hursomhelst, jag köper den hellre till ett lite dyrare pris än att se den gå till folkrace eller skrot ”hemska tanke”!
//Johannes
31 augusti, 2004 kl. 09:19 #76735Krister K
DeltagareFrån broschyren ”Saab 99 EMS, 1973”:
”Det står EMS lite varstans i och på bilen – i centrum av ratten ( som har läderklädd krans), i mitten av grillen (som är aningen speciell på den här modellen), i metallbrickor på metallic-lackeringen (som går i kopparglänsande rödbrunt och kallas Corall). E syftar på att motorn har elektroniskt styrd bränsleinsprutning. M står för manuell växling. S betyder special.
Saab 99 EMS är ju en specialmodell. Tillverkad i en bestämd karosstyp. Lackerad i en speciell färg. Erbjuden endast med den starkaste motorn vi gör i serie. Utrustad med varvräknare, trippmätare, nackskydd. Plus det som redan nämnts tidigare.
Accelerationsförmågan är i klass med bilens sportiga yttre. Och toppfarten tillräcklig för det snabba tempot på kontinentns många och snabba motorvägar. 170 km/h klara Saab 99 EMS om det behövs. 0 – 100 kan den göra på 12 sekunder. Skönt och säkert vid omkörningar att kunna göra kvicka fartökningar.”Behöver jag nämna att den manliga fotomodellen som poserar vid bilen på div. bilder ser RIKTIGT mallig ut?!
/Krister
31 augusti, 2004 kl. 18:00 #76736roger96
DeltagareEMS kom i januari 1972 som 72 års modell, det var den första 99:an med den svenskbyggda 2-litersmotorn.
Insprutning fanns däremot tidigare i 99E som kom under våren 1970 och enbart fanns med automatlåda. Möjigtsvis kom även manuell låda nån gång under modellåret 72.13 september, 2004 kl. 18:26 #76737stenling
DeltagareHej igen! Har av och till vart i kontakt med säljaren, och senast ville han ha 5000kr för bilen plus alla delar.
Idag när jag ringde honom så sa han att bensinpumpen lagt av, och han sa sig inte ha tid att fixa detta vilket är lite synd eftersom bilen inte går att provköra! Men jag fick ta den som den står för 4000kr, vilket jag inte tycker är orimligt direkt med tanke på hur pass ovanlig den är!
Tycker ni det är vanskligt att köpa, utan att provköra, och är det svårt att byta denna pump?
Han hade en extra, tagen från en annan 99, ej EMS med den skulle enligt honom passa!
Enligt utsago skulle pumpen sitta i bagerummet, i botten där.
MVH: Johannes
13 september, 2004 kl. 19:16 #76738anders dahl
DeltagareFarsgubben hade en 99E-72 aut med 2liters maskinen.
13 september, 2004 kl. 19:39 #76739roger forssen
DeltagareHej
Har precis köpt en 99EMS-73, en ägare och 5500 mil på mätaren.
Mycket fint skick.
Den väcker en del uppmärksamhet eller hur Anders?
Det är en kul bil att köra.
Om du får chansen att köpa en, så slå till.:tumme:
Hälsningar
Roger Forssén i Norrköping13 september, 2004 kl. 22:09 #76740stenling
DeltagareMitt objekt har gått något längre faktiskt
och är i behov av en del renovering, men det är ju halva nöjet!
Men vad tror ni om pumpen, borde väl inte vara svårt att byta den? Känns något konstigt att han inte gjort det själv, för han bor lite avsides så att få hem bilen blir lite av en utmaning då avståndet säkert är en 6-7 mil! Känns lite jobbigt att bogsera i 30km/h
Hursomhelst så måste den hem till ett väntande garage, istället för att vintern å snön ska äta upp denna klenod!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.