Koppling eller låda ?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Koppling eller låda ?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Koppling eller låda ?
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-10-30 17:23 av saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
Har köpt en reservdels 900:a (900S 90-talare) med det kända felet att det skrapar i lådan vid växling till 4:an och felet kom plötsligt
Vid provkörning visade det sig att det skrapar även på 2:an och 3:an.Innan bilen skrotas vill jag ta reda på om lådan verkligen är dålig eller om det är nått annat knas.
Eftersom den skrapar på så många växlar misstänker jag kopplingsproblem
Problemet är att jag inte hittar något knas på utsidan men jag kanske har missat något uppenbart 😳 ?
– Urtrampningslager = OK
– Lager i svänghjul = OK
– Kopplingspedal = OK
– Inget uppenbart läckage från huvudcylindern = OK
– Hydrauliken håller trycket flera minuter = OK
– Inga trasiga fjädrar i tryckplattan = OKVäxellänkaget känns ok men gummikudden är inte checkad.
Men kan verkligen en risig gummikudde orsaka skrap ?Oljan är bytt och den var guldglimrande. Det kan såklart bero på att synkarna är slitna men partiklarna kan lika gärna komma från skrapet som blir om inte kopplingen funkar till 100%.
Slaven är grisig pga olja+skit så det tyder på ett läckage men det kan lika gärna vara motorolja eller växellådsolja
Jag har i princip samma problem som dig fast min skrapar bara på trean & femman, men de andra växlarna går kärvt att lägga i.
Jag har provat luftat flertalet gånger utan större förbättring, tror förra ägaren bytt slaven då det var olja på mattan men inte kommit någon ny på 100 mil.
Det gnekar där framme och jag misstänker slaven så jag tänkte köpa ett repkit till den och se om det hjälper, om den nu är i hyffsat skick.Kanske är det slaven på din som inte orkar med?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.