Koppling eller låda ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Koppling eller låda ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Koppling eller låda ?

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 10, 2013 at 20:13 #26305

      Har köpt en reservdels 900:a (900S 90-talare) med det kända felet att det skrapar i lådan vid växling till 4:an och felet kom plötsligt
      Vid provkörning visade det sig att det skrapar även på 2:an och 3:an.

      Innan bilen skrotas vill jag ta reda på om lådan verkligen är dålig eller om det är nått annat knas.
      Eftersom den skrapar på så många växlar misstänker jag kopplingsproblem
      Problemet är att jag inte hittar något knas på utsidan men jag kanske har missat något uppenbart 😳 ?
      – Urtrampningslager = OK
      – Lager i svänghjul = OK
      – Kopplingspedal = OK
      – Inget uppenbart läckage från huvudcylindern = OK
      – Hydrauliken håller trycket flera minuter = OK
      – Inga trasiga fjädrar i tryckplattan = OK

      Växellänkaget känns ok men gummikudden är inte checkad.
      Men kan verkligen en risig gummikudde orsaka skrap ?

        oktober 10, 2013 at 21:02 #196749

        Har du bytt oljan i lådan?

        Mvh Johannes

        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

          oktober 11, 2013 at 05:31 #196751

          Oljan är bytt och den var guldglimrande. Det kan såklart bero på att synkarna är slitna men partiklarna kan lika gärna komma från skrapet som blir om inte kopplingen funkar till 100%.

          Slaven är grisig pga olja+skit så det tyder på ett läckage men det kan lika gärna vara motorolja eller växellådsolja

            oktober 11, 2013 at 08:45 #196752

            Jag har i princip samma problem som dig fast min skrapar bara på trean & femman, men de andra växlarna går kärvt att lägga i.
            Jag har provat luftat flertalet gånger utan större förbättring, tror förra ägaren bytt slaven då det var olja på mattan men inte kommit någon ny på 100 mil.
            Det gnekar där framme och jag misstänker slaven så jag tänkte köpa ett repkit till den och se om det hjälper, om den nu är i hyffsat skick.

            Kanske är det slaven på din som inte orkar med?

              oktober 11, 2013 at 10:20 #196753

              Visst kan det vara slaven men den tappar inget märkbart tryck med pedalen spärrad i nertryckt läge men det kan ju vara slaven ändå

                oktober 23, 2013 at 19:16 #196829

                Upptäckte att oljenivån är tokhög i lådan.
                Kan hög oljenivå orsaka syncproblem ?

                Nivån är så hög att det rinner olja när jag lossar låsbygeln till hastighetsmätarvajern.

                  oktober 23, 2013 at 19:19 #196830

                  Mycket olja i vissa typer av lådor KAN väl göra dem trögväxlade, så det kan ju vara värt och suga ur lite, eller tappa ur allt och tömma i nån billig mineralolja bara för test.

                    oktober 30, 2013 at 17:23 #196863

                    Tyvärr sent att prova nu 🙁
                    Får väl bli repobjekt av lådan.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.