Koppling funkar ej vid iläggning av backen!? 900og

Forum Modellspecifika forum OG900 Koppling funkar ej vid iläggning av backen!? 900og

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-29 07:10.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

turboande
    Deltagare

Min 900 lyx.

Har fått ett problem som skär lika mycket i mig som i bilen. När jag ska lägga i backen så verkar inte kopplingen funka. Det slår ordentligt!
    Framåt är det inget slag när jag växlar.

Någon som vet vad det kan vara?!

Jag lägger bara i backen nu efter att ha stannat motorn.

Ska testa att lufta, kan vara värt ett försök.

900 Turbo "lyx" -83
    9000 Aero -93
    9-5 Arc -04
    9-5 Arc -05

saabcustom
    Deltagare

Det finns en friktionsbroms inne i växellådan som skall ”stanna” dreven när du försöker lägga i backen. Det låter som om den vore sliten (=ur funktion). Friktionsbromsen behövs eftersom backen inte är synkad…
    Inte ovanligt att den är sliten på äldre bilar. Lufta kopplingen hjälper nog tyvärr föga. Jag antar att om du stänger av motorn och lägger i backen samt sen startar motorn igen (med nedtryckt koppling) så står bilen still ?? Om den gör det så är det ju inget fel på kopplingen (vilket det inte verkar vara på framåtväxlarna ?).

Åtgärd: Lev med det eller renovera växellådan…

Ibland kan man få i backen genom att: lägga i friläge, släppa upp kopplingen samt trycka ner kopplingen och försöka med backen igen. Försök en eller några gånger med den metoden.

mvh / Kenth

andersson__
    Deltagare

Testa skicka i 1an eller 2an först. Då bruka backen gå i fint (dreven i lådan har stannat) Jag gör så på alla mina bilar då det bruka skrapa eller smälla till om man skickar i backen direkt.

Mvh

turboande
    Deltagare

Tack för svaren!
    När jag skulle köra den till garaget igårkväll så testade jag två gånger att lägga i backen på tomgång. Jag hade kopplingspedalen nedtryckt kanske 4 sekunder extra, då var det inga problem, så får hoppas den fortsätter så, då kan jag leva med det…

900 Turbo "lyx" -83
    9000 Aero -93
    9-5 Arc -04
    9-5 Arc -05

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng