Koppling på T16

Forum Modellspecifika forum OG900 Koppling på T16

Detta ämne innehåller 9 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-02-11 23:43.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #424943

    Regin
    Deltagare

    Rätta mig gärna om jag minns fel här………

    Det finns t o m MY 89 en sk 215mm lamell och på MY 90-93 en som är 220mm….
    detta, fast man kallar svänghjulet från 90-93 för ett 228mm.

    Är jag helt fel ute om jag har för mig att, kopplingspkt från saab 9000 2.oT MY 85->93 –
    är just 228mm och passar bolt-on på detta 90-93 svänghjul till OG 900 🙂 ??

    #424974

    9000 turbo har 228 mm. koppling, det stämmer. Huruvida det passar 900 får någon annan svara på.

    #424996

    M.Broberg
    Deltagare

    jag körde 9000 228 koppling innan, bone stock sachs.

    nu kör jag standard 9000 228 lamell med sachs performance tryckplatta i 9000 228mm format.

    funkar fint bäggedera.

    även kört med sinter.

    men nu när jag monterade en 9000 lamell på farsans 900s med org tryckplatta så tar kopplingen VÄLDIGT långt ner. lamellen var ju tjockare än den slitna, men hur skillnaden är vet jag inte.

    #425170

    saabaero
    Deltagare

    9000 kopplingen (228mm) passar bort on på 220mm svänghjulet.
    Ett problem jag har är att den är bökig att demontera/montera. Räcker inte med att spärra solfjädern och lossa slaven.Måste även ta bort startmotorn för att få ut hela kopplingspaketet med slav.

    Har inte märkt det problem som Broberg beskriver men det är kanske fiffigt att ha en tryckplatta och lamell som ”hör ihop”.
    Kopplingskit till 9000 kostar ju inget nu.

    #425275

    M.Broberg
    Deltagare

    Och jag har inte märkt problemet med att behöva ta bort startmotorn alls så. måste haft ut o in kopplingen minst 4-6 ggr sen jag byggde om till nya blocket och den dryga startmotorplaceringen.

    #425277

    saabaero
    Deltagare

    Problemet på min koppling är att slaven inte går förbi korgen på tryckplattan. Jävligt irriterande…

    #425385

    M.Broberg
    Deltagare

    gör den inte på min heller, har aldrig gjort tom.

    man får ta slaven först så att säga.

    #426661

    rallyelwood
    Deltagare

    Problemet på min koppling är att slaven inte går förbi korgen på tryckplattan. Jävligt irriterande…

    Håller med… Dock beskriver alla instruktioner jag läst att man måste ta ut lamell, tryckplatta och slavcylinder tillsammans som ”ett paket”.

    Vad jag har förstått är det samma tryckplatta på 900 med 220mm-lamell och 9000 med 228mm-dito, och numera verkar det svårt att få tag på en 220mm-lamell.

    Tänk på att om man byter till en 228mm-lamell på ett svänghjul som gått hela sitt liv med en mindre lamell kan det behövas planing av svänghjulet för att undvika slirande koppling. Den större lamell rider på det icke inslitna området i ytterkanten. (https://saabklubben.se/forum/amne/slirande-koppling-99-t16)

    • Det här svaret redigerades 12 månader sedan av .
    #426664

    M.Broberg
    Deltagare

    gjorde operationen för nån vecka sen o tänkte på det, jag snurrar bar tryckplattan till där en av fjädrarna är, där finns det en liten urgröpning/öppning som går att det går att få bort utan att lossa startmotorn.

    #426665

    Regin
    Deltagare

    Ja det skall bli kul när jag kommer dit.

    Har handlat på mig den:
    9K.koppling
    Samt hittat ett svänghjul (90-93) fått lämnat iväg det för planing 🙂

    Bilagor:
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng