Koppling på T16
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Koppling på T16
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Koppling på T16
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2017-02-11 23:43 av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjanuari 4, 2017 at 18:30 #424943
Rätta mig gärna om jag minns fel här………
Det finns t o m MY 89 en sk 215mm lamell och på MY 90-93 en som är 220mm….
detta, fast man kallar svänghjulet från 90-93 för ett 228mm.Är jag helt fel ute om jag har för mig att, kopplingspkt från saab 9000 2.oT MY 85->93 –
är just 228mm och passar bolt-on på detta 90-93 svänghjul till OG 900 🙂 ??januari 5, 2017 at 17:12 #4249749000 turbo har 228 mm. koppling, det stämmer. Huruvida det passar 900 får någon annan svara på.
jag körde 9000 228 koppling innan, bone stock sachs.
nu kör jag standard 9000 228 lamell med sachs performance tryckplatta i 9000 228mm format.
funkar fint bäggedera.
även kört med sinter.
men nu när jag monterade en 9000 lamell på farsans 900s med org tryckplatta så tar kopplingen VÄLDIGT långt ner. lamellen var ju tjockare än den slitna, men hur skillnaden är vet jag inte.
9000 kopplingen (228mm) passar bort on på 220mm svänghjulet.
Ett problem jag har är att den är bökig att demontera/montera. Räcker inte med att spärra solfjädern och lossa slaven.Måste även ta bort startmotorn för att få ut hela kopplingspaketet med slav.Har inte märkt det problem som Broberg beskriver men det är kanske fiffigt att ha en tryckplatta och lamell som “hör ihop”.
Kopplingskit till 9000 kostar ju inget nu.februari 11, 2017 at 18:58 #426661Problemet på min koppling är att slaven inte går förbi korgen på tryckplattan. Jävligt irriterande…
Håller med… Dock beskriver alla instruktioner jag läst att man måste ta ut lamell, tryckplatta och slavcylinder tillsammans som “ett paket”.
Vad jag har förstått är det samma tryckplatta på 900 med 220mm-lamell och 9000 med 228mm-dito, och numera verkar det svårt att få tag på en 220mm-lamell.
Tänk på att om man byter till en 228mm-lamell på ett svänghjul som gått hela sitt liv med en mindre lamell kan det behövas planing av svänghjulet för att undvika slirande koppling. Den större lamell rider på det icke inslitna området i ytterkanten. (https://saabklubben.se/forum/amne/slirande-koppling-99-t16)
Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84
Kobolt Runabout
Morris Minor -55
http://hoftware.com- Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av rallyelwood.
Anonymfebruari 11, 2017 at 23:43 #426665Ja det skall bli kul när jag kommer dit.
Har handlat på mig den:
Samt hittat ett svänghjul (90-93) fått lämnat iväg det för planing 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.