Kopplingens hävarm bottnar!

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kopplingens hävarm bottnar!

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kopplingens hävarm bottnar!

  • Författare
    Inlägg
    • juli 18, 2016 at 18:28 #399983

      Kort version:

      Hur ska frikopplingsplattan (som urtrampningslagret trycker på) förhålla sig till kopplingshusets plan på en frisk koppling när den är monterad på svänghjulet? -Ska frikopplingsplattan vara i samma nivå som kopplingshuset eller sticka ut en aning? På en orörd reservdelsmotor jag har är frikopplingsplattan helt i nivå med kopplingshuset. På min krånglande bil är plattan en god bit innanför kopplingshusets plan och de roterande delarna slår därför i kopplingsarmen långt innan kopplingen lättar.

      Vad är det för fel?

      ———————-

      Lång version:

      Nu är Spökplumpen billigare än någonsin! Problem med kopplingen har förföljt mig sedan jag köpte bilen för snart sex år sedan och jag kan bara inte begripa vad det är för fel. Jag köpte bilen med nedgången lamell och snedsliten tryckplatta så därför inhandlades fabriksny Sachs koppling med tryckplatta, en inte helt bra lösning skulle det visa sig. Dumt nog har jag låtit denna koppling följa med i de motorbyten jag sedan gjort, och det har fungerat sisådär. Känslan i pedalen har varit svampig som om packningar eller hydraulslang varit dåliga, så jag har hanterat problemet därefter…

      Efter byte även av växellådan trodde jag mig ha löst problemet fiffigt genom att lägga shimsbrickor mellan tryckplatta och svänhjul (i efterhand, med plockmagnet genom lilla inspektionsluckan) så att tryckplattans nav kom längre ut från svänghjulet. Några brickor under slavcylindern och sedan tajt justering av urtrampningslagrets hävarm fungerade kopplingen till sist. Det var dock MYCKET nära från att hävarmen skrubbade mot tryckplattan.

      Sedan dess har jag dragits med periodvis slirade koppling, vilket inte är så konstigt med shimsbrickor som lättar lite på fjädertrycket. Med tiden har det blivit allt sämre så jag antog att lamellen slitits onormalt. Nyss plockade jag därför ur shimsbrickorna igen (i sig ett galet pilljobb) genom inspektionsluckan och justerade hävarmens ställskruv. Minsta rörelse hos slavcylindern resulterar nu i att hävarmen skrubbar hårt mot tryckplattan och kopplingen släpper så klart inte det minsta. JAG BLIR VANSINNIG!

      En av mina reservdelsmotorer har kopplingen kvar (okänkt skick, aldrig provkörd) och på den ligger är tryckplattan nästan exakt i nivå med dess nav där urtrampningslagret möter. Det är svårt att se något vettigt genom Spökplumpens inspektionslucka men helt klart är tryckplattans nav en god bit INNANFÖR tryckplattans kanter. Således inte undra på att kopplingsarmen slår emot tryckplattan innan den lyckas göra sitt jobb.

      Har jag fått en totalt pissig tryckplatta som nu slitits ner sju resor värre? Jag använder ju knappt kopplingen, kör mest på frihjulet till vardags. Trodde först att hävarmen böjd sig, att något varit fel med urtrampningslagret eller att det nött ner sig i hävarmen, men vid en titt på en lös växellåda ser det ut att vara stabila prylar. Det faktum att tryckplattans nav sjunkit säkert 3-5 mm innanför tryckplattans kanter talar för att något är riktigt illa med själva tryckplattan. Min misstanke går då till tryckplattans tre hävarmar. Det blir att lyfta ur motorn för att få ordning på skiten, vilket är lagom kul när Spökplumpen är den enda av fyra bilar som fungerar som ens går att köra…

      Hur ska tryckplattans nav vara i förhållande till tryckplattan på en frisk koppling? Har jag råkat ut för det omtalade problemet med fabriksnya kopplingar från Sachs? (jag har visserligen kört säkert 15.000 mil med kopplingen men den har ju aldrig fungerat bra)

        juli 21, 2016 at 09:10 #400070

        Spökplumpen har rullat i säkert två år med hemgjorda shimsbrickor mellan svänghjul och kopplingshus. Detta för att få ut kopplingsplattan (där urtrampningslagret landar) så kopplingen över huvud taget skulle fungera. Pga detta har kopplingen i stället slirat då och då.

        Igår kollade jag mina extramotorer samt den dåliga koppling som satt på Spökplumpen då jag köpte den för sex år sedan:

        Tre kopplingar, varav två var monterade på svänghjul. Båda dessa hade kopplingsplattan ganska precis i nivå med kopplingshuset. Alla tre är märkta F&S X 190 eller liknande. Kopplingen som satt på den otestade rallymotorn har möjligen lite hårdare fjädrar och var monterad med tre ganska tunna shimsbrickor som såg klart maskintillverkade ut. Brickorna är avlånga med två runda hål vardera. Förra ägaren till reservdelsbilen rallymotorn satt i hade haft problem med kopplingen men jag misstänker de var av hydraulisk natur.

        Är det vanligt med shimsbrickor tillsammans med starkare fjädrar på trimmade motorer? Hör det kanske ihop med 1700-motorerna generellt? I så fall borde väl kopplingsplattan ha annan märkning än “190”? Om rallymotorn verkligen har starkare kopplingsfjädrar antar jag det är hemmafixat.

        Hur kollar man lamell och tryckplatta (förutom uppenbara skador) innan man förstör en hel dag med att montera skiten i bilen och upptäcka problemen först vid provkörningen?

          juli 21, 2016 at 09:37 #400071

          om tryckplattan är dålig är ju enkelt att se. Har du ett löst svänghjul kan du ju skruva fast kopplingen på det och sen haka av plattan lagret trycker på. Är tryckplattan “okej” så ska ju varje arm ligga på exakt samma nivå som de övriga. Problemet sachs hade tidigare med dålig härdning på armarna gjorde ju att de var för mjuka och en eller flera hamnade lägre. På en sån där koppling blir det då helt galet. Lite större såna där kopplingar har justerbara armar och man justerar dem på uppspänningsbord där man kan mäta höjden på alla ordentligt.
          Shimsens vara eller ickevara kan diskuteras. Idag bör man montera shims för att dagens lamell är lite tjockare än de var tidigare. Är lamellen tjockare så kryper tryckplattan ihop mer och är det slitet i övrigt så kanske allt inte når fram riktigt. Är lamellen sliten nån millimeter så kan man dock ta bort shimsen för samma funktion.

          Annars om man har såna här problem som inte blir bättre av andra delar så kan man alltid fundera på vad man inte bytt, vad är den röda tråden som ev finns kvar? Är det tex samma urkopplingsgaffel hela tiden så kanske den är krokig osv osv.

            juli 21, 2016 at 10:25 #400072

            Jag antar att du har koll på kopplingsarmens justerskruv på andra sidan sprängkåpan?

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              juli 24, 2016 at 15:31 #400141

              Jadå Janne, med den skruven har jag kunnat välja mellan koppling som inte “lättar” och kopplingsdelar som skrubbar otäckt mot varandra. För något år sedan hittade jag en kompromiss där det nästan kopplade ur helt, med bara antydan till “skrubb”.

              Eftersom Spökplumpens koppling har navet/tryckplattan klart innanför kopplingshusets kant borde felet sitta i de tre hävarmarna eller så är lamellen på tok för tjock. Ska ut och långåka på tisdag så valet står mellan panikmeka i morgon eller risken för panik i bilköer utan koppling…

                augusti 1, 2016 at 23:34 #400401

                Nu är motorn ur och någonting är väldigt fel med kopplingen. Kopplingsnavet sitter säkert en centimeter innanför kopplingshuset så inte undra på att hävarm och urtrampningslager inte når fram. Det har sakta blivit värre med åren men faktum är att denna F&S-koppling fungerade dåligt redan för fem sex år sedan, direkt ur kartongen.

                De tre hävarmarna har en flackare vinkel än mina andra kopplingar så jag antar problemet är dåligt material som nött ner sig eller kanske kroknat. Flera av mina skrotkopplingat knakar/hugger en del när jag trampar på dem, värst den som satt i bilen när jag köpte den. -En av dess hävarmar kärvar fast i något intryckt läge. Det känns vettigt att välja den enda koppling som går mjukt och dessutom har hävarmarna i en bra vinkel.

                Den svaga punkten verkar vara där de tre hävarmarna bänder i tryckplattan. Motsvarande problem finns vad jag vet inte hos solfjäderkopplingar. Dessa är ju dessutom trevligare i stadskörning. Någon som vet varför Ford envisades med spiralfjädrarna? Har någon byggt om sin Saab till solfjäder?

                Attachments:
                  augusti 2, 2016 at 11:17 #400427

                  Skumt att F&S tillverkat dåliga grejer!

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    augusti 2, 2016 at 12:31 #400449

                    http://www.sweedspeed.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=5&category_id=1&option=com_virtuemart&Itemid=2

                    Been a Saab owner since 1987.
                    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                    Today I have:
                    1960 93F
                    1967 96 Monte Carlo 850
                    1975 96 V4
                    1989 900i 8V 5 dørs
                    1992 900S 5 dørs
                    2009 9-3 SC tid

                    • Det här svaret redigerades för 7 år, 8 månader sedan av Morten S..
                        augusti 3, 2016 at 10:42 #400491

                        en ny obelastad tryckplatta som är lös har skivan för lagret liggandes ca 22mm över tryckplattan.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.