Kopplingscylinder

Forum Modellspecifika forum 90/99 Kopplingscylinder

Detta ämne innehåller 6 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-08-13 20:45.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14666

    anonymous
    Deltagare

    Jag har just kommit fram till att min kopplingscylinder läcker.
    nu e det så att jag vet i fan hur man byter/renoverar den…
    nån som kan ge mig en hyfsad beskrivning på hur man ska göra?

    #97540

    niklas lind
    Deltagare

    Det skulle underlätta om du talar om vad det gäller för bil…

    //Niklas

    #97541

    anonymous
    Deltagare

    ursäkta mig…missade visst det… det är en saab 90 av 86 års modell.

    #97542

    niklas lind
    Deltagare

    Skit, jag hade skrivit en lång, detaljerad beskrivning som försvann när jag skulle förhandsgranska .
    Nästa gång lär jag väl skriva i Word och sen klistra in texten här istället…

    Nåväl vet du om det är huvudcylindern vid pedalen eller slavcylindern vid kopplingen som strular för dig?

    #97543

    anonymous
    Deltagare

    det är slavcylindern i så fall för det är inte den vid pedalen utan den vid kylaren;) tror fan ja måste plocka bort kylarn nästan va….eller det kanske går ändå?
    tack att du tar dig tid förövrigt;)

    #97544

    niklas lind
    Deltagare

    Det är lugnt. Jag har själv fått mycket hjälp på forumet så det är kul att kunna hjälpa nån annan också.

    Kylaren behöver du inte röra. Gör så här:

    1) Ta hjälp av nån och demontera motorhuven.

    2) Lossa den svarta plastkåpan över kopplingen i motorns framkant. Nu ser du slavcylindern framför kopplingen.

    3) Nu måste kopplingen pressas ihop så att du kan få ner en distans mellan solfjädern och kåpan hela varvet runt. Utan tryck i hydrauliken har jag aldrig gjort det själv, men jag har hört att man kan knacka in ett bromsrör runtom. Om kopplingen funkar så ber man någon trampa ner pedalen så man själv kan peta in en distans. Jag använder SAABs specialverktyg som består av en ca 5mm tjock metallring. Distansen ska hindra solfjädern från att trycka på kopplingen när man släpper upp pedalen.

    4) Lossa trådbygeln och locket i växellådans framkant, framför kopplingen. Skruva ur den lilla vita plastpropellern ur axeln och skruva istället in en M8-skruv. Använd en kofot och bänd ut skruven med lamellaxeln, som sitter med en fjädrande låsning.

    5) Lossa slavcylinderns tre fästskruvar samt slangen och ta ur cylindern ur bilen. Jag är osäker på om man måste lossa och ta ur hela kopplingen samtidigt, men jag tror inte det.

    6) Nu kan du enkelt öppna slavcylindern och byta packningarna.

    7) Sätt ihop grejorna i motsatt ordning, fyll på ny bromsvätska och lufta systemet. Jag brukar kolla så att kopplingen verkligen fungerar innan jag sätter tillbaks kåpan över kopplingen.

    Jag hoppas att jag har fått med allting nu. Annars kanske nån annan kan lägga till?

    Lycka till!
    /Niklas

    #97545

    pelleturbo
    Deltagare

    Jag tror inte det finns plats att få ut lamellaxeln på en 90 utan att ta bort kylaren,på 900 går det däremot lätt.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng