kopplingscylinder

Forum Modellspecifika forum 90/99 kopplingscylinder

Detta ämne innehåller 11 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-07-19 17:01.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16220

    holting
    Deltagare

    Hej! Idag så tappade jag allt tryck i kopplingen och jag antar att det är huvudcylindern eller slavcylindern som gett med sig. När jag trampar ur byggs inget tryck upp alls och jag undrar om det finns något sätt att avgöra vilken av cylindrarna som har rasat. har kollat i verkstadshandboken och det verkar inte vara så svårt att renovera dem. Har ni några tips på vad som kan ha hänt?

    Tacksam för svar

    Vänliga Hälsningar

    Anders Holting

    #108061

    stefan
    Deltagare

    förmodligen huvudcylindern, skulle slaven ha tappat livsgnistan så skulle det märkas i form av yttre vätskeläckage.

    #108084

    holting
    Deltagare

    ok, Sweet. Då blir det att ge sig på renovering av den i helgen.

    Tack för svaret förresten

    //Anders

    #108088

    Lustgasen
    Moderator

    Härlig inställning :applause:

    mvh

    #109143

    holting
    Deltagare

    Nu har jag äntligen fått liv i kopplingen igen. Renoveringen av Huvudkopplingscylindern var den smidigare delen av denna historia. Nu när den åter är monterad så har jag haft oerhörda problem med att lufta systemet. Den variant som min verkstadshandbok föreskriver gav inte så mycket, dvs köra en ”traditionell” luftning. Detta gav noll i resultat och efter diverse moddningar av locket till huvudcylindern har jag idag lyckats med hjälp av den fenomenale mekkompanjonen herr luftman skapa ett litet tryck i systemet.

    Detta tryck verkar dock inte tillräckligt och jag undrar nu om ni har något tips på hur man skall göra detta på bästa sätt. Har läst någonstans att man måste kombinera luftman med en ”vanlig” pedalluftning för att få upp tillfredställande tryck i systemet, Stämmer detta eller har ni några andra idéer??

    vänliga hälsningar

    Anders H

    #109145

    walle
    Deltagare

    enda jag alltid gör är att ta tryckluft direckt i det lilla hålet i mitten av locket å sen öppna nippeln å det har aldrig misslyckats än på de bilar jag bytt koppling på mvh niklas

    #109162

    holting
    Deltagare

    ok, har tyvärr inte tillgång till kompressor i det garage jag är i. Får försöka ändå.

    Tack fär svaret!

    //Anders

    #109163

    Martin
    Deltagare

    Du kan använda trycket från tex reservhjulet.
    Det finns en manick på Mekonomen som kallas för Luftman (Löjligt namn förresten) med vars hjälp du kan lufta kopplingen utan tryckluftkompressor.

    #109164

    stefan
    Deltagare

    det brukar räcka med vanligt hjul för att lufta. Vet inte om det är nån inbyggd reducering i ”Luftman” men 2 Bar kan annars ledigt skjuta lös burken om det vill sig illa. Går inte detta så är det nåt annat fel och man ska inte behöva röra pedalen när man luftar med tryckluft. Så fort du trycker ner pedalen så stänger du ju tilloppet från burken in i cylindern.

    #109165

    stefan w
    Deltagare

    Kanske jag borde skämmas över mitt trick men när jag körde min V4 -70a så tog jag ventilen från en cykelslang, gjorde hål i locket på oljeburken, och monterade ventilen i locket. Sen pumpade jag helt enkelt med en cykelpump. Numer använder jag tryckluft fast sist jag gjorde det så slutade det med en smäll 😮 jag hade tagit korken från en pet-flaska och gjort hål i och gängen pallade inte trycket. Jag gjorde en felbedömning av hur mycket luft jag tryckte på med. Inga skadades lyckligtsvis men en rejäl hjärtklappning fick vi.

    #109182

    alfamats
    Deltagare

    He-he ,jag känner igen det där stefan,den första gången jag använde tryckluft för att lufta med glömde jag att ställa ner lufttrycket,8bar direkt i koppen.Oj vad jag funderade över vad som hände tills jag såg att koppen hade flugit sin kos.Ang luftningen,funkar det inte att pumpa vätska bakvägen genom slaven och upp till huvudcylindern då? Brukar vara sista utvägen.
    / Mats

    #109197

    holting
    Deltagare

    hej och tack för alla fina tips & svar! igår kväll försökte vi oss på en luftning igen, och vi lyckades nästan. dock upptäckte vi att den slang vi satt mellan hydralrören inte pallade trycket och som följd fick vi en fin blåsa på den! vi lånade in en ”däckpåfyllare” från en mack och fick även lära oss att man inte kan kräma på för mycket med luften, då vi fick en fin dusch av bromsvätska över oss.

    Angående slangen antar jag att den måste var anpassad för hydralsystem, inte sant? Något som vi tidigare inte tänkte på.

    Som förstagångs-mekare är detta forum en grym resurs och jag vill tacka er alla för de tips ni har gett mig!
    klockrent!
    //Anders

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng