Kopplingsfunderingar

Forum Modellspecifika forum 90/99 Kopplingsfunderingar

  • Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2008-09-22 12:53 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18523
    jambo
    Deltagare

    Hello,

    Här kommer en ovanlig kopplings-historia:

    I början av Maj så helrenoverade jag kopplingen på 1 av mina 99:or, dvs installation av ny tryckplatta, lamell, urtrampningslager, lager i svänghjul och axelbock samt packbocks, samt revovering av huvudcylinder, all var väl och fungerade klanderfritt.
    Parkerade sagda fordon, och plockade ut min 96 från vinterförvarning, och har kört denna över sommaren.

    I går så startade jag upp ovan nämnda 99:a, och det gick ej att lägga i någon växel !
    Kopplinspedalen kändes OK, men den kopplade inte ur, stannade motorn och funderade, lade i växel och körde startmotor den gick igång och rullade framåt på 1:an, men när jag tryckte ner kopplingspedalen så hände ingenting ?
    Funderade lite till, och tänkte att det måste vara luft i systemet, avluftade, men inga bubblor i slangen ?
    Plockade av kopplingskåpan, och satte en brädbit på pedalen, och såg att slavcylindern trycke kopplingen hela vägen in mot solfjädern, och tryckplattan frilades från lamellen, men jag kunde fortfarande inte rubba svänghjulet, lamellen satt fast ?
    Funderade igen, vad kan detta vara ??

    Satte en kniv mellan svänghjulet och lammelen och det var stumt, trots att det var stort spel mellan tryckplatta och lamell, kanske lamellen har fastnat på splinsen på axeln, men med all molykot som jag smörje på vid installationen i våras så kan detta knappast vara möjligt ?

    Nya funderingar.
    Besluta att plocka ner och undersöka, och resultatet efter att allt var isär var för mej häpnadsväckande, och har aldrig sett något liknande under alla år jag skruvat motorer.
    Den nya lamellen hade ROSTAT fast på svänghjulet, var tvungen att använda en hyggmejsel och storhammarn för att få bort lammelen, högg sönder lammmelen, och lyckligtvis så
    klarade jag att inte skada svänghjulet.

    Hur kan detta hända, hade ingen aning om att det kan vara så mycket järn i en lamell (köpt via klubben), att den kan rosta fast på svänghjulet, men nu vet jag bättre.

    Köpte en ny lamell på Meca, som nu är installerat och allt funkar igen.

    Nu till ett par frågor ?

    Har någon därute uppleft något liknande ?
    Finns den någon som kan beskriva vilka metaller som finn i en lammel, som kan förorsaka detta ?
    Är nyfiken.

    Mvh,

    #126231
    stefan
    Deltagare

    oj vanligare än du tror…………brukar åtgärdas genom att köra den med kopplingen nertryckt och till slut brukar det släppa när belastningen blir för hög. Man får dock hålla sig ifrån trafikerade gator för att undvika malörer……….

    #126232
    jambo
    Deltagare

    Stefan,

    Intressant, hade ingen aning, men man lär sig något nytt varje dag.

    Mvh,

    #126233
    hotrodder
    Deltagare
    Stefan wrote:
    oj vanligare än du tror…………brukar åtgärdas genom att köra den med kopplingen nertryckt och till slut brukar det släppa när belastningen blir för hög. Man får dock hålla sig ifrån trafikerade gator för att undvika malörer……….

    Just så… :lecture:…

    Brukar vara lite bök att komma iväg utan koppling starta med växel i. Kör iväg med kopplingspedalen nertryckt åsså juckar man med gasen så brukar det släppa. Kopplingen fastnar på allt från små Sonetter till bamsiga Scanior när bilarna står för länge :hammer:

    #126235
    martin valentin
    Deltagare

    tryck in kopplingspedalen vid uppställningen så slipper ni jucka med bilen även om det funkar

    #126238
    Morten S.
    Moderator

    Coca cola fungerer også ofte i dette tilfellet, på samme måte som det fungerer med slurende clutch. Har fått i gang flere V4, som vi ikke har klart å få kjørt i gang.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #126258
    jambo
    Deltagare

    Hej,

    Tänk vad är det lätt att vara efterklok !!!
    Tackar allra vänligast för alla tips och goda råd, hade jag frågat först, istället för att riva ner hela kopplingen, så hade jag sparat ett antal hundralappar (ny lamell) samt 6 timmars arbete.

    Men, men, nu vet jag bättre till nästa gång, är en läropeng som jag betalat, blir aldrig för gammal till att lära något nytt.

    Cheers,

    #126268
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    På den gamla (goda?) tiden när Försvaret INTE styrdes av en Tomhylsa och skattmästaren hade ordentlig frisyr så användes ett knep på vissa bilar som var uppställda i förråd under längre tid.
    En bit trä sattes i kläm mellan kopplingsarmen och kopplingskåpan (om jag minns rätt) så att kopplingen precis låg fri utan tryck mot svänghjulet. Ett snöre i pinnen upp till förardörren påminde om att pinnen satt där. Vi hade inga problem med ”fastklistrade” kopplingar.

    Numera är ju soldaten bortskämd med automatlåda och GPS i terrängbilarna.

    /B

    #126274
    mats a
    Deltagare
    Bengt Akesson wrote:
    skattmästaren hade ordentlig frisyr

    Är det månne en sådan där Comviq-frisyr som avses? Dvs ingen täckning alls?

    #127659
    kaptenkaos
    Deltagare

    Har råkat ut för samma sak som ovan. Men, jag tog min underbara 99:a -84 i drift förra veckan utan problem. I morse när jag skulle iväg kunde jag inte koppla ur och kastar mig förstås in på Anslagstavlan för att söka svar. Skall prova att lufta när jag kommer hem men undrar om det finns någon som skulle kunna bidra med en sprängskiss över kopplingen till H-motorn..?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng