Kopplingshaveri

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Kopplingshaveri

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-24 13:27.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4557

    mats a
    Deltagare

    Under en kortare bilsemester (som fick avbrytas) havererade kopplingen. Väl hemma igen och med grejerna isär på vedbacken upptäcker jag något jag aldrig sett förut. På lamellen, kopplingen och urtrampningslagret finns ett rött fett damm, ungefär som rödfärgspigment. Det kan torkas bort men sitter ganska hårt.

    Vad är det för något?
    Har det med haveriet att göra?

    Hur ser/känner man att ett urtrampningslager bör bytas?

    Till sist: Med vad ersätter jag den röda plastslang som löper mellan huvud- och slavcylinder?

    Tack för svar!

    #30252

    Per-Erik
    Deltagare

    alltså… slangen, om den är kass, ställer till en del problem – bäst är väl att ta hela paketet till någon som pressar på en ny slang, det ska ju hålla för ganska höga tryck…

    #30254

    mats a
    Deltagare

    Slangen är mer än kass, det är hål på den. Om det är sjukan eller symtom vet jag inte, men det blev ett hål längst ned mot slavcylindern…

    Dessutom: Hur är det tänkt att man ska få ut kolven ur huvudcylindern? VHB är kryptisk på den punkten. ”Enheten kan tas isär genom att hållarens fjäderblad lyfts över kolvens klackände”. Jag fattar nada. Kan du hjälpa mig här?

    #30274

    stefan
    Deltagare

    det är bara den bakre låsringen som håller kolven i cylindern. Det är när man ska dela på kolven du gör som beskrivet.
    Har du låsringen borta så är det alltså bara nån skitkant som håller det kvar eller liknande.

    #32419

    mats a
    Deltagare

    Till V4 1968:

    Jag söker den lilla fjäderbricka som sitter i kopplingens huvudcylinder. Jag har inget reservdelsnummer än, men den är avbildad i VHB på sid 344, blad 412-2 som nummer 5 i sprängskissen. Den saknas i rep-satsen.

    OBS att cylindern är unik för 1965-68. 1969 passar inte!

    Hjälp! Hör av dig via PM, tack.

    /Mats A

    PS Jag köper givetvis en hel packningssats om du har det.

    #32782

    mats a
    Deltagare

    Jag tror att jag får ihop delarna så akteliga. Jag ska nu hänga i motorn och se till att få en ny hydraulslang mellan huvud- och slavcylinder. Problemet är bara slika firmors öppettider. Som jag jobbar nu är de stängda när jag är ledig. Hmm, kanske jag lägger liket i ett kuvert och postar det nå’nstans.

    Dessutom upptäcker jag att den ena nippeln är väldigt sliten i sexkanten. Det är inte bara jag som sluntit med nyckeln. För enkelhetens skull:

    Är det någon som har en komplett slang åm 65-68 liggande?

    Jag köper den gärna.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng