Kopplingsproblem

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Kopplingsproblem

  • Detta ämne är tomt.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #474798
    hup213
    Deltagare

    Hej! Jag har en SAAB 96 V4 -75. Kopplingen har fått spader. Ställer jag spelet vid slavcylindern frikopplar den inte alls. Minskar jag spelet till noll, tar kopplingen först med pedalen i bottenläge. Kopplingshydrauliken är nybytt, och det syns tydligt att stången i slavcylindern rör sig som den ska. Gaffeln följer med. Ett kvarts varv på justerskruven utgör skillnaden mellan slirande och något så när fungerande koppling. Den frikopplar inte helt, det skrapar ibland när backen läggs i. Ja, tomgångsvarvet ligger på ca 750 r/min. En fundering är, har urtrampningslagret eller gaffeln gått? Motorn ska ur bilen inom kort, men det kan vara bra att få veta om någon annan medlem råkat ut för samma fenomen, och vad som orsakat problemet.
    Tack på förhand

    Pelle i Härnösand

    #474809
    Lsoderlund
    Deltagare

    Kort spel på pedalen brukar te sig i sliten tryckplatta är min mening. Hade själv detta problem på en v4:a då passade jag på att byta jag rubbet när jag hade ur motor och låda när packboxarna behövde bytas. Har du testat att spola växellådan, så att frihjulet blir rent (finns tråd om det här på forumet). Oljebyte bukar även kunna göra underverk för frihjulet.

    Andra felkällor kanske kan vara kopplingsslangen där den är i gummi.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #474811
    jorn
    Deltagare

    Tror du har et problem med gaffelen. Ett kvarts varv mellan slirande og fungerande kopling er lite. Om inga oljud hörs så er troligen urtrampningslageret ok. Er justerskruven långt innskruven? Hur känns pedalen när du trampar ner den, har du ”normal” motstånd?
    Hadde du några problem innan du bytte koplingshydrauliken?

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    #474822
    hup213
    Deltagare

    Tack för svaren! Anledningen till att jag bytte hydrauliken (bägge cylindrarna och slangen) var just felet som jag beskrivit. Motståndet i pedalen känns fullt normalt. Urtrampningslagret har dock låtit illa till och från, innan felet jag beskrivit uppstod, också en anledning till att jag ska plocka ut motorn.

    Pelle i Härnösand

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 1 vecka sedan av .
    #474825
    jorn
    Deltagare

    Ja, tror det er best at du plockar ut alt i hop och kollar alla delar. Byt kopling och lager, låna en gaffel och kolla om dom er helt lika.
    Själv har jag et annat problem, har monterat inn en ny Sachs kopling, samtidigigt har jag svarvat svänghjulet 1mm då det var lite slitet. Den tjocka Sachs lamellen och svarvningen gör at jag inte får tilräcklig slaglängd på slavcylindern för at løsa ut koplingen helt, får shimsa inn ca. 2 mm bakom slavcylindern.

    #477106
    hup213
    Deltagare

    Om inte klart så i alla fall fungerande. Lamellen var med god marginal användbar, likaså tryckplattan. lagret byttes. Med ett 2 mm tjockt mellanlägg mellan slavcylindern och blocket fungerar det hyfsat, även om pedalen tar långt ner. Det är ett kvarts varv på justerskruven från att låta illa och tugga när pedalen är i botten.

    Pelle i Härnösand

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.