Kopplingsproblen

Forum Modellspecifika forum 92/93 Kopplingsproblen

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-05-24 16:52.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12636

    Har just bytt motor i min 93:a till en efterlängtad fräscht filad 850-sak som ger betydligt fler hästar. I samband med det bytte jag tätningsringar i växellådan och bättre urtrampningslager. Satte också in en helt ny huvudbromscylinder från Stefan Modén. Tänkte först renovera den gamla, men efter att ha bytt och inspekterat den och sett de djupa rostgroparna i botten på cylindern, var det nog klokt! Spara inte på bromsrenovering. Bra bromsar behövs på TT; särskilt men enkretssystem och frihjul!

    Så till problemet; Efter smärre bekymmer med elfel. Antagligen dålig laddat batteri i samband med en onödig kortslutning på batteriet, spann motorn igång. Lite tveksamt, först efter några års sömn. Men efter uppvärmning ett tag gick den mjukt och varvde villigt.

    Sedan kom problemet, försökte frikoppla och få in en växel (4.växlad låda o spak). Det gick inte alls. Försökte ordna kopplingsspelet med reglermutterröret under motorn, Verkar som jag kan få i en växel nu, men det rasslar och kommer oljud samt vibrerar i kopplingsperdalen.

    Vad har gått snett?

    Trasigt urkopplingslager. Verkar inte så

    Kopplingen är av klubbens soljäderstyp och lamellen av stdtyp (ny) också SSK. Allt nyköpt av SSk.
    Kan det vara så att det behövs särskild lamell till solfjäderskopplingen? Eller annat urtrampningslager. Kan kopplingsgaffeln ta i någonstans? Eller är det annat som nu inte passar tillsammans utan ”slår ihop” som min konstellation nu ser ut? Lådan konverterad från hydraulmanövrerad till rent mekanisk som på tidiga TT.

    Lite enerverade när jag fått ”Miss Piggy” i så god shape för övrigt!

    Någon som varit ute för samma problem?

    Sitter här med djupa veck och funderar. Tacksam för alla tips!

    Det jäkliga är att antagligen måste drivlinan ut igen. För vilken gång i ordningen har jag glömt!

    #86837

    henric
    Deltagare

    Du har väl rätt diffkåpa i förhållande till lådan? En v4 låda med diffhus från en 3 växlad brukar ju inte funka….

    #86838

    eimund
    Deltagare

    Hei Byttet også fra hydraulmanø. til mekanisk kopling. Men ”glemte” å bytte trykkplata. Det ser ut som det er forskjellig høyde på disse. Dette løste jeg ved å justere stillskruen nesten helt ut..

    Lykke til

    #86839

    Så är problemet löst! Ursäkta stavningsfelet i ingressen!

    Angående diffkåpa vill jag direkt påpeka att diffkåpan till en treväxlad låda inte över huvud passar till fyrväxlat.

    Nä; problemet är löst tack vare flera tips via mejl. (Tack så mycket.) Det visade sig att det var fel lamell! Den lamell som jag hade liggande sedan några år tillbaka hade ett högre centrum än normalt för TT. Därför rörde lamellens nitar mot nitarna i solfjäderskopplingens tryckplatta vid frikoppling! Så, om du ska montera en solfjäderskoppling, se till att du skaffar matchande lamell!

    Nu är Miss Piggy ”på benen” igen och stortrivs med den vässade 850:an.
    Nu blir det inredningen i nästa kapitel. Nya stolar är införskaffade. Så återstår bältena. Söker fortfarande trepunktsbälten med infästning under bakre sidorutorna. Det var special på sin tid.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng