Köpråd och lite hjälp.

Forum Modellspecifika forum OG900 Köpråd och lite hjälp.

Detta ämne innehåller 17 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-31 17:53.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25513

    frallansson
    Deltagare

    Hej.
    Är på jakt efter en Og900 att ha som andrabil.
    Har hittat en som ser hyfsad ut på bild. Dock står det i annonsen att grenrörspackningen läcker. Såg att en ny kostar 63 eller 149 kr på Speedparts beroende på fabrikat. Det är väl inga konstigheter att byta denna packning så länge pinnbultarna som håller grenröret inte går av?

    Detta är bilen jag funderat på:
    http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_900_i_bra_skick_35237010.htm?ca=17&w=2” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Såg nu att det fanns en monteringssats till grenröret på Speedparts, antar att man gör bäst i att köpa en sån också. När man ändå håller på?

    Ni får gärna tipsa om andra Saabar som är till salu. Har tittat främst på 8v och 16v.

    Mvh
    Jocke

    #187282

    dennan
    Deltagare

    byte grenrörspackning på Drutten engång och det var inga klurigheter, dom muttrarna släppte faktiskt utan större mängd svordommar 🙂

    #187283

    mr_maxi
    Deltagare

    Hej!

    Bielsn såg fräsch ut men mitt råd är nog att undvika den då 8 ventilaren med kat är lite struliga ibland…

    Har nämligen en själv. Gäller att alla givare är i bra skick och allt annat för den delen oxå…

    Satsa på en 16 V eller 8v utan kat…

    Hälsn Jan

    #187285

    frallansson
    Deltagare

    Tack för svaren. Har mailat lite med säljaren och det är både dålig handbroms och en drivknut som börjat låta. Avstår från denna bilen och letar vidare.

    Har även mailat på denna:
    http://www.blocket.se/kalmar/Saab_900_35742601.htm?ca=17&w=2” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Dock är det en automatare, men efter vad jag har läst på Internet så duger nog den lådan åt mig. Ska bara ha den till att köra till och från jobbet i vinter. Ca 18 km tor.

    #187286

    longjohn61
    Deltagare

    Den ser fin ut tycker jag hur är det med rost på den ❓ Ser ut att vara en fin trubbis 😎
    Bara 4 ägaren och knappt inkörd

    Mvh Nisse

    #187287

    plankan
    Deltagare

    @frallansson wrote:

    Har även mailat på denna:
    http://www.blocket.se/kalmar/Saab_900_35742601.htm?ca=17&w=2” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Dock är det en automatare, men efter vad jag har läst på Internet så duger nog den lådan åt mig. Ska bara ha den till att köra till och från jobbet i vinter. Ca 18 km tor.

    Bara så du vet om det –
    det är en GLs = dubbla förgasare och det ihop med en ”tomat” låda 🙄
    (DEN ÄR TÖRSTIG)

    #187288

    frallansson
    Deltagare

    @plankan wrote:

    @frallansson wrote:

    Har även mailat på denna:
    http://www.blocket.se/kalmar/Saab_900_35742601.htm?ca=17&w=2” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Dock är det en automatare, men efter vad jag har läst på Internet så duger nog den lådan åt mig. Ska bara ha den till att köra till och från jobbet i vinter. Ca 18 km tor.

    Bara så du vet om det –
    det är en GLs = dubbla förgasare och det ihop med en ”tomat” låda 🙄
    (DEN ÄR TÖRSTIG)

    Vad menas med törstig? Litern eller mer?

    #187295

    turbocab
    Deltagare

    Mer får du räkna med…. Många 8V har också en tendens att dra litern och uppåt. En bra inställd 8V där allt funkar kan dock gå mkt snålare. Senast det hände någon alls, var Palme fortfarande i livet… Om du är intresserad av att pendla och inte är kompis med killen på macken så är nog en 16Vi, 2,0 eller 2,1 det bästa valet.

    #187297

    frallansson
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Mer får du räkna med…. Många 8V har också en tendens att dra litern och uppåt. En bra inställd 8V där allt funkar kan dock gå mkt snålare. Senast det hände någon alls, var Palme fortfarande i livet… Om du är intresserad av att pendla och inte är kompis med killen på macken så är nog en 16Vi, 2,0 eller 2,1 det bästa valet.

    Okej.
    Fick precis lite bilder och den var inte alls så fin som den såg ut på annonsbilden.
    Jakten fortsätter…

    #187300

    longjohn61
    Deltagare

    Jaha det va ju ovanligt 😆 hoppas du hittar nåt 😉

    Mvh Nisse

    #187301

    jolin
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Mer får du räkna med…. Många 8V har också en tendens att dra litern och uppåt. En bra inställd 8V där allt funkar kan dock gå mkt snålare. Senast det hände någon alls, var Palme fortfarande i livet… Om du är intresserad av att pendla och inte är kompis med killen på macken så är nog en 16Vi, 2,0 eller 2,1 det bästa valet.

    Hade tillfälligtvis en skrotig 900 för två år sedan, enkelförgasare, fyrväxlad. Choken satt fast (dock med minimal choke), och den gick helt uppenbart fett. Den drog 0,85 (!). Fråga mig inte hur det gick till. En frisk 900c jag hade för många år sedan drog däremot 0.95..! Det är helt klart olika för olika individer.

    #187305

    jolin
    Deltagare

    Köptips..?

    Den här har legat ute länge på Blocket:

    http://www.blocket.se/ostergotland/Saab_Sedan_900i_16_v_Nyservad_o_besiktigad_34912053.htm?ca=14

    Vad man kan se på bilderna så verkar den jäkligt fräsch. Att den legat ute länge behöver inte betyda att bilderna ljuger, priset är lite högt för en vanlig insprutare om det inte hade varit en riktig lågmilare. Jag tänker speciellt på den fjärde bilden som är tänkt att visa framstolarna – den visar också lite hur det ser ut kring framdörren, och det ser inte illa ut…

    #187306

    mr_maxi
    Deltagare

    Nu får ni vara snälla mot gamla kat med lamdaregeleringen…

    De har ju oxå existensberättigande:-)

    Vår gamla 900 i -88 fungerade för det mesta bra…

    Fast ibland fick man allt snällt gå ner under huven och kolla alla värden och justera taktförhållandet…

    Hoppas du hittar en bra bil till sist!

    Hälsn Jan

    #187310

    fataren
    Deltagare

    Får passa på att tipsa om min egna.

    2 dorrars t8 😎 inte många sådana på vägarna kan jag säga.

    Skicket är väl så att den ser fulare än den faktiskt är. perfekt också om man vill ha lite projekt, motorn funkar problemfritt, har inte passerat 20000 mil än och har ägts av samma dam sedan 93 då hon ärvde den av sin avlidne man. 4500 plus du får skatta och fixa vinterdäck själv. har tagit ur taket som var helt förstört och bara hängde ner. ja vill du ha bilder så har jag fotat ordentligt så man ser vad som finns i rostväg,

    http://www.blocket.se/vasternorrland/Saab_900_turbo_beiktad_till_Juni_2012_35650922.htm

    har inget emot att behålla henne heller för den delen då hon kommer bli en utmärkt vinterbil. men du ville ha tips på en bra bil 🙂

    #187317

    frallansson
    Deltagare

    @fataren wrote:

    Får passa på att tipsa om min egna.

    2 dorrars t8 😎 inte många sådana på vägarna kan jag säga.

    Skicket är väl så att den ser fulare än den faktiskt är. perfekt också om man vill ha lite projekt, motorn funkar problemfritt, har inte passerat 20000 mil än och har ägts av samma dam sedan 93 då hon ärvde den av sin avlidne man. 4500 plus du får skatta och fixa vinterdäck själv. har tagit ur taket som var helt förstört och bara hängde ner. ja vill du ha bilder så har jag fotat ordentligt så man ser vad som finns i rostväg,

    http://www.blocket.se/vasternorrland/Saab_900_turbo_beiktad_till_Juni_2012_35650922.htm

    har inget emot att behålla henne heller för den delen då hon kommer bli en utmärkt vinterbil. men du ville ha tips på en bra bil 🙂

    Synd att det är i fel del av Sverige bara. Jag bor några mil utanför Jönköping.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng