Köptips 900 OG önskas

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Köptips 900 OG önskas

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Köptips 900 OG önskas

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 13, 2005 at 22:30 #13591

      Hej , jag vänder mig nu till den bästa av läsekretsar i hopp om tips:
      Inom kort avser jag att köpa en 900 OG av sen årsmodell. Min ögonsten 9000 CDE-96 skall säljas, eftersom jag inte behöver den längre (ändrade arbets/reseförhållanden). Annons kommer senare.
      Men, till saken:
      Jag vill alltså inom någon månad köpa en 900 OG, helst med LTT-motor, årsmodell ca 90-93, karosstyp inte så viktig, däremot har jag krav på servo, larm, centrallås, elhissar, drag och lågt miltal. Smårost i karossen är OK, men absolut inget i bärande. Är detta realistiskt inom 10-15000-krsgränsen?
      AC och farthållare är ju ett klart plus, bortskämd som man är efter tre år i en närmast fullutrustad 9000 CDE…
      Jag undrar också om 900 OG någonsin fanns med 4-stegs automatlåda, eller var det 3-stegs hela tiden?

      Jag är tacksam för alla svar!

      Glada hälsningar
      /Magnus, Årsta

        oktober 14, 2005 at 06:50 #91012

        Jag har en 900 i16 1991, platangrå med elhissar, elspeglar, ABS, känns den igen? Jag köpte den av dig för några år sedan! Har funderat på att byta till en 5d. Den har nu gått snart 15000mil, fortfarande mkt fin, inga anmärkningar de senaste 3 åren.

        900OG fanns aldrig med något annat än 3-stegs automatlåda.

          oktober 14, 2005 at 07:48 #91013

          Årsmodell 91-93 är dock de bästa då de har den senaste vxl
          (avsevärt kraftigare pinjonglagring+hus)
          dock har man “förseglat lådan i tron att service ej behövs?…
          Det sitter ett filter/magnet på kåpan som täcker kronhjulet
          av effektiv modell, dock måste ju metall-spån till sist åka runt
          då magneten inte kan samla hur mycket som helst…
          Lite bökigare att byta olja då man får skruva bort sid el bak-kåpan
          på lådan, men hållbarheten är som sagt markant bättre på 91-93:orna
          sent 91 kom ju också 2,1-liters motorn på 140hk….

            oktober 16, 2005 at 12:58 #91014

            Hej Magnus Thorsell, vad kul att höra att Odd-Job fortfarande har hälsan! Måste medge att jag saknat honom ibland…
            …men nu är jag sugen på en LTT-motor…
            Glada hälsningar

              oktober 27, 2005 at 21:00 #91015

              ha,ha det var ett bra namn, har sjalv kallat honom odj-uret.

                oktober 28, 2005 at 09:05 #91016

                För 10-15000kr kan det vara möjligt att hitta en lite medkörd 900 ltt, dock får man vara rätt alert för att hitta/hinna köpa den rätta. Köpte själv nu i veckoslutet en 900 ltt -92:a som bruksbil för 14000 kr, dock med 280000 km på mätaren men välservad och rätt bra utrustning (AC och ebersprächer). Visst lite rost finns det men bilen är fräsch under och i hjulhusen. Sen är nog lågtrycksturbon bland dom trevligaste motorerna som saab tillverkat, en klart positiv överraskning efter att ha ägt endast fulltrycksturbon tidigare.

                  oktober 29, 2005 at 06:27 #91017

                  Håller med om att det är en riktigt trevlig motor, det finns kraft under alla varvtal.
                  Min 91:a hittade jag för endast 1500kr på ett tips från honom som servat bilen(Tack Brolle!).
                  Bilen går kanon men är kanske inte så vacker med sina 44500mil på mätarn.

                    oktober 31, 2005 at 22:20 #91018

                    Hej Anders,
                    det är kanske dig jag skall konsultera för 900S-köp när jag sålt min 9000?

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.