Koptips Sonett

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Koptips Sonett

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Koptips Sonett

  • Författare
    Inlägg
    • september 3, 2006 at 04:41 #14776

      Hejsan.
      Jag har sedan juni haft den underbara formanen att fa gora min varnplikt i San Diego, USA.
      Darfor tankte jag dra nytta av radande situation och kopa mig en sonett III. Jag tittade pa en
      idag (lordag) i LA (bilen star hos J&B imports, Bud Clarks stalle i orange county). Bilen ar en gul 73:a.
      Det mekaniska ar riktigt bra, inredningen ar dock samre, men absolut inte katastrof.
      Bilen kan ocksa behova ny lack. Jag far ta bilen for 4500 USD
      dvs. i trakterna kring 30.000 SEK. Ar detta ett bra pris? Vill garna ha tips av folk med
      liknande erfarenhet. Det ar latt att stirra sig blind pa bilen eftersom man sa
      gana vill ha den, darfor missar man ev. detaljer som spelar stor roll i framtiden.
      Hur mycket kringkostnader kan jag rakna med? inforsel i Sverige osv…
      Ser fram emot svar.
      //Gustav Thorsberg

        september 3, 2006 at 08:22 #98165

        Det låter väl ganska lämpligt,men du får plussa på 25.000 på frakt och 5-10.000 på delar.
        Det är nog värt det i slutändan,man får ganska mkt för en SAAB Sonett i Sverige..

        Men pruta på du, Och har du någon bild?

        mvh

        Saab 93B -59 (Blå)
        Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
        Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

          september 3, 2006 at 09:03 #98166

          Lite siffror i samband med min import av min Sonett som jag tog hem i September-Oktober 2004, kursen var då ungefär som idag.
          Frakt 10116kr
          Veteranbesiktning 1562kr
          Regbes o vägning 1070kr
          Kontrollbes 300kr
          Reghållningsavgift 155kr
          Skrotningsavgift 1500kr
          Tull(Procent på inköpspris) 1250kr
          Hamn o administ kostnader 2400kr

          Totalt 18353kr

          Tullpriset går att påverka med Veteranbesiktningen och så naturligtvis om du har ett kvitto på ett lägre belopp som du visar tullen, kommer dessvärre inte ihåg procentsatsen men allt går att hitta på http://www.bilprovningen.se och http://www.vv.se

          Lycka till!

            Anonym
            september 3, 2006 at 10:23 #98167

            låter ganska vettigt… tänk på att det kostar att renovera oxå…

            den får inte plats i ubåten 🙂

              september 3, 2006 at 11:47 #98168

              Om man tittar på http://www.nordtrafik.se/ kan man göra en beräkning på vad det kostar att ta hem bilen. Är för övrigt ett företag som enligt bekanta är tillförlitligt!

                september 3, 2006 at 14:28 #98169

                Om jag vore dig så skulle jag avvakta ett tag med köpet. Då du gör värnplikten där antar jag att du kommer vara i staterna en längre period. Skaffa dig en uppfattning om vad som är en bra bil för pengarna och se om du kan hitta den där bilen som du inte behöver fundera på om det är ett bra köp eller inte, utan som bara är rätt. Under tiden kan du kolla upp all formalia kring frakt och import. Allt hänger naturligtvis på hur länge du kommer vara där.

                Sen tycker jag generellt att det går att få bättre priser och ärligare svar av privatpersoner som säljer än handlare, åtminstone här i Sverige. En handlare som har ett antal bilar har oftast inte så bra koll på ett enskilt exemplar och dessutom så vill han gå med vinst. En handlares bättre garantier har du inte heller någon nytta av om du ändå tänker ta bilen till Sverige.

                  september 3, 2006 at 14:55 #98170

                  Har inte någon egen erfarenhet av att importera en bil men innan jag själv köpte min egen Sonett så kollade jag priset några gånger och då låg det på ca 20.000kr.
                  Principen är ju att alla Sonetter är rostiga någonstans En bil från Kalifornien kan ju annars ha mindre rost och därmed vara värd mycket mer. Om du vill slippa helrenovera den och därmed spara pengar så är det med andra ord viktigt att kolla rosten. En hyffsad inredning kan du ju ha tur att hitta. Ska du ha ny inredning så kostar det säkert 10.000:-. Priset på en hellackering beror väl på hur bra kontakter du har men räkna med 15-20.000:-

                  Tycker nog att $4500 låter lite mycket för en bil med dålig lack och inredning men är den rostfri, komplett och bra mekaniskt så har du sparat mycket redan där. Bud Clark är inte heller, vad jag har förstått, någon vanlig bilhandlare utan han figurerar på ett positivt sätt i alla möjliga Saab sammanhang.

                  Du ju ialla fall möjligheten att se den bil du ska köpa på plats jämfört med att se bilen på en suddig bild på E-bay.

                  Lycka till i ditt sökande.

                    september 3, 2006 at 21:09 #98171

                    Bluesman: Gjorde du allt jobb sjalv eller anlitade du nagon, tex Nordtrafik?

                      september 3, 2006 at 21:42 #98172

                      Jag köpte en Sonett i LA för ca 5 år sedan.
                      Du måste ha en shipper. Kontakta Greenpeace shipping prata med Monwar de håller till i LA.
                      Ta hem den med Wallenius Wihelmsen lines. De har en drop-off terminal i El Monte utanför LA. Bilen går därifrån till Galveston TX – seden till Göteborg
                      Vänta några veckor.
                      Kontakta Ola Hapstadius i Göteborg för några hundralappar skriver han ett intyg att din mil är historiskt intessant och du sparar pengar vid införseln.

                      Ha det så trevligt i Humbuldtströmmens härliga thermoclines. Hälsa besättningen att ni gör en mycket god PR insats för svenskt försvar och försvarsforskning. Antar att ljudbiblioteket nu även innehåller uttar såväl som sjölejon!

                        september 4, 2006 at 01:18 #98173

                        Ja jag gjorde allt själv, hade iofs en kompis med mig och det är nog att rekommendera. Jag hittade min bil på http://www.saabnet.com/tsn/class/sonett.html , började med vanlig mailkontakt och sedan när det började närma sig affär så kollade jag upp priser på alla tänkbara omkostnader bl.a här på forumet.
                        Hade då en bra bild på vad det handlade om, från början var det inte tänkt att åka över själv men när jag började räkna på allt kändes det helt rätt att själv åka över o se bilen på plats.

                        Det var helt klart rätt beslut var ett äventyr i sig att köra Sonetten i L.A:s rusningstrafik och det blev en riktigt trevlig vecka i Californien.
                        Hade redan innan gjort upp med http://www.calship.com/ och ordnade allt med dem redan dagen efter jag kom till L.A. Rekommenderar dem varmt! Snabbt o seriöst och alla där var dessutom svensktalande vilket minskar risken för missförstånd.
                        Prisskillnaden mellan att få bilen till Stockholm istället för Göteborg var bara ynka 100 Dollar så det var helt klart värt att få bilen så mycket närmare, tog c:a 6 veckor innan bilen stod i mitt garage.

                        Räknar jag på allt så tycker i alla fall jag att det var ett prisvärt äventyr som jag mycket väl skulle kunna tänka mig göra om ifall jag skulle bli sugen på något mer.
                        Hade dessutom turen att säljaren ursprungligen var från Sverige! En trevlig herre som lät oss övernatta hos honom och hans fru i Escondido första natten, vi fick en första inblick i hur stort allt är där då han bjöd på frukost ute på morgonen, portionerna är verkligen megastora i alla avseenden som vi sedan märkte under veckan där!
                        Ett tips är att utnyttja bilens utrymme för delar eller med något som är billigt där exempelvis Jeans eller varför inte Bowlingklot som är riktigt billiga där o kostar minst det tredubbla här.

                        Precis som Jörgen skrev så är det viktigt att få bilen klassad som historiskt intressant då det halverar momsen.

                        Mvh

                          september 4, 2006 at 03:51 #98174

                          Jag har hort att man kan skicka bilar till andra lander i europa istallet for Sverige.
                          Tex tyskland skulle vara billigare enligt uppgift. Man tullar och registrerar da bilen
                          i tyskland for att sedan ta den till Sverige. Nagon som har erfarenhet av detta?

                            september 10, 2006 at 03:38 #98175

                            Jag var inne i Bud Clarks verkstad for nagra dagar sen. Fick se hans Quantum samt starta upp och leka lite med
                            hans turbokonverterade sonett III. Mycket trivsamt! For ovrigt har jag fatt ner priset pa bilen
                            till under 30.000 sek och dessutom hittat frakt till sverige for under 10.000 sek.
                            Lutar at ett kop pa onsdag…

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.