Köra på etanol Saab 900 GL -83

Forum Modellspecifika forum OG900 Köra på etanol Saab 900 GL -83

Detta ämne innehåller 2 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-11-07 21:14.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

gurrason
    Deltagare

Hej köpte mig en Saab 900 GL -83 idag. Den är tänkt som brukis och vinterbil.
    Läst att många etanolkonverterar. Är det lönt att göra detta på en vinterbil?

Mvh

saabgunnar
    Deltagare

Hej!

För det första så är E85 på vintern E 75 och därmed dyrare så ev. vinst försämras.
    Dessutom har du en förgasarbil med Strombergsförgasare som jag kan tänka mig är svår att ställa in för etanol. Nålen har ju en form för att passa bensindrift.
    Att justera höjden går nog men jag tvivlar på att formen då blir korrekt för bra drift. Och då ryker nog ev. vinst med etanol.
    Dessutom är ju tändningen inte på något sätt självjusterande som på moderna insprutningsbilar så du måste optimera den också.
    Men vill man trixa för att man tycker det är kul så är det ju OK.

MVH/Gunnar

e larsson
    Deltagare

Med den lilla prisskillnad som är mellan etanol och bensin idag så är det både billigare och bättre att tanka bensin i din bil. Enda fördelarna i nuläget är ju att det är miljövänligare med etanol om den är framställd på rätt sätt och att den kan ge ökad effekt i en bil med turbo.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng