Kortslutning över startmotorn? LÖST!

Forum Modellspecifika forum OG900 Kortslutning över startmotorn? LÖST!

  • Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2013-10-21 15:43 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26313
    arcsmile
    Deltagare

    Det har idag uppkommit ett plötsligt och mina ögon mycket märkligt problem. Jag välkomnar alla förslag och eller lösningar och teorier på vad som kan ha gått fel.

    För att dra hela historien: Hade problem med larmdosorna som jag satt och programmerade, detta görs via tändningslåset. Slog alltså på och av tändningen 5 gånger i rask takt som man ska göra, för att sedan lämna tändningen på medan man kodar sändarna. Råkade av gammal vana vrida nyckeln hela vägen till startläget, men avbröt efter några varv på startmotorn, när jag kom på att jag faktiskt inte skulle starta bilen.

    Gjorde om och gjorde rätt, på och av fem gånger, lämna tändningen på- koda sändarna. Under tiden jag gjorde detta gick det plötsligt ström till startmotorn utan att jag vred nyckeln något (den stod med tändninge på men inte i startläge), men eftersom jag inte hade kopplingen nedtryckt ryckte bilen bara till en gång. Jag tyckte detta var märkligt och gick ut för att titta så ingen puttat på bilen (det kändes typ så). Icke. Larmet och centrallåset fungerade därefter precis som det skulle, men när jag skulle prova att starta bilen var det som att batteriet var nästan fullständigt slut; två trötta varv på startmotorn och sen stumt. Instrumentbelysning och sådant lyste i alla fall, inkl varningslampor osv.

    Tog in batteriet för att ladda det. Satte tillbaka för att se om det bara var något tillfälligt och att allt skulle fungera. Det sa ”klick” när jag vred nyckeln till startläget och därefter dog all instrumentbelysning och lampor osv. Antar att det är kortslutning någonstans och att en säkring gått.

    Frågan är alltså, vad i hela fridens namn gör jag nu? Vilka säkringar kan jag titta på, enligt elschemat ska det vä inte finnas någon säkring mellan startmotor och batteri? Kan det vara kortslutning eller något annat som blivit knas? Var kan en kortslutning i så fall ligga? Bilen är en 900s -93.

    Alltså, HJÄLP! 😥

    edit: Var nyss ute för att mäte om det ligger någon tjuvström. 1,25 A är lite mycket eller hur? Provade att sätta nyckeln i tändningsläge (on) och då smällde jag 10 A säkringen i multimetern… Så nog är det kortslutning någonstans. När jag gjorde detta klickade det till i startmotorn. Nu kan jag inte mäte någonting förrän jag fått tag på nya säkringar till multimetern 😎

    #196804
    joh900
    Deltagare

    Har haft samma problem på en 99 och på den berodde det på dålig kontakt vid pluspolen på batteriet. Batteripolen va helt kass, så bytte till en ny och skalade fram färsk koppar på kabeln (typ 2cm) så funka det fint igen.

    Inte sagt att det är samma problem i ditt fall kanske, låter som du kan ha kortslutning någonstans. Startmotor/solenoid eller tändlåskontakt är väl saker som kan vara värt och kolla upp.

    #196806
    arcsmile
    Deltagare

    När jag tänker på det var det faktiskt lite ärg kring pluspolen på batteriet. Ska rengöra det och jordpunkten på kylarbalken. Är orolig för den då det är lite rostigt där dock. Annars ska jag ut och rycka säkringar nu, en i taget för att se vad det är som drar över 1 ampere i avstängt läge… Själva batterikablarna verkar det inte vara något fel på i alla fall. 0,3 respektive 0,4 ohms motstånd i dem.

    #196807
    arcsmile
    Deltagare

    Ok, tack för tipsen! Gick för att göra rent batteripoler och jordpunkter samt mäta lite. Saken var en :beef!
    Pluspolen hade några små kristaller kring sig- misstänkt! Slipade rent både den och minuspolen och la på tunnt med kopparpasta. Plockade bort jordpunkten på kylarbalken som jag tyckte såg lite rostig ut. Inte så farligt dock men slipade i alla fall rent alla ytor och smorde in med kopparpasta så det inte ska korrodera igen. Voila! Plötsligt funkar allt igen :D.

    Och angående en ”tjuv”-ström på över 1 Ampere: Hade en dörr öppen och således gick innerbelysningen igång. 10W lampa med 12V blir enligt enkel effekträkning (P=U*I) ungefär 1,2 Ampere så det verkar stämma. Stängde jag av lamporna låg strömmen på 30-40 mA vilket känns mycket mer rimligt.

    Så tack för hjälpen, hoppas att andra också hittar så här lätta lösningar på sina elektriska problem! Jag har då lärt mig att kolla jordpunkter först!

    #196809
    joh900
    Deltagare

    Enkla fel är ”bra” fel!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng