krånglande koppling

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 krånglande koppling

Detta ämne innehåller 18 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-05-10 06:41.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4569

    hati
    Deltagare

    Nu har jag slut på ideér på vad som kan vara orsak till bilens krånglande koppling.
    När jag köpte bilen i våras så hade en bilverkstad precis monterat ny koppling på bilen. Tyvärr havererade växellådan och efter att jag hittat en begagnad och monterat den så fungerade det igen. Efter en tid började jag dock få problem att lägga i backen med motorn igång och det har sedan ”smittat av sig” till andra växlar som börjar bli svåra att få i. Har bytt packningar i kopplingscylindern samt sett över slavcylindern och det verkar vara ok.
    Någon som har någon idé?
    kan problemet sitta i växellådan då den legat ”på hyllan” i flera år?
    Tacksam för tips!!

    #33218

    John Ahlberg
    Deltagare

    Åh, det där känns mycket bekant. Jag har ny koppling och nytt urtrampningslager. Spelet på hävarmen är nyligen justerat. Jag tycker pedalen känns väldigt kort i den del av rörelsen som den ”tar”. Tror inte det är luft i systemet men det är absolut värt att kolla. Ibland har det varit lite bättre med ofta skorrar backdreven lätt och pedalen måste pressas absolut i botten för att det ska ha en chans att fungera.

    Kan huvudcylinderns packning vara sliten utan att det droppar ut bromsvätska?

    Finns något fiffigt trick att justera spelet på hävarmen riktigt tajt utan att urtrampningslagret ligger på?

    #32706

    Jag har även jag samma problem (eller vet inte om jag har det fortfarande med nya grejjerna) då har jag fått förklarat för mig att det kan vara någon typ av distanser som måste läggas under tryckplattan för att få kopplingen att koppla ur ordentligt. Detta pga skillnad i dimensioner på org och nytillverkade prylar. Vet inte om det är någon sanning i detta. Någon som vet????

    #33227

    Morten S.
    Moderator

    Er fjäderen i hovedsylinderen byttet?
    Det var en serie med Sachs kopplinger som hadde problemer med trykkplaten, men det skal være noen år siden de var på markedet. Sliten eller skjev hevarm kan også forårsake dette.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #33252

    hati
    Deltagare

    Jag har inget läckage från huvudcylindern och har bytt packningar. Det verkar som kopplingen inte ”kopplar ur” trots att jag provat att justera på olika sätt. Dragläget känns korrekt, men kuggarna protesterar när jag skall försöka få i backen. Suck..

    #33381

    jos
    Deltagare

    Råkade i helgen ut för något liknande på den helt biltomma parkeringen utanför Saabs huvudkontor i Trollhättan. Innan dess fungerade allt helfint, men när jag skulle köra därifrån till Ana skorrade kopplingen som f-n! Det var som om hela bilen protesterade och inte ville lämna fabriken i sticket. Inga verktyg hade jag med mig heller. 😥
    Startade på växel och körde till Ana vilket gick utmärkt. Fick hjälp av en kunnig dansk att justera spelet så allt fungerade fint igen. Men det höll bara så länge motorn var varm för när det blev dags att styra söderut blev det samma skorrande visa nästan så fort jag rörde kopplingen. Den kopplar ur någonstans halvägs före jag trampat pedalen helt i botten, men då skorrar det. Körde på frihjulet hela vägen tillbaka till ön och var försiktig med kopplingen på mackarna, färjan, osv. En justeringsfråga är det nog, men jag är lite osäker på vad. Nu har jag i vart fall verktyg.

    Spelet verkar vara OK. Behövs systemet luftas?

    #33418

    jos
    Deltagare

    @jos wrote:

    … En justeringsfråga är det nog, men jag är lite osäker på vad. Nu har jag i vart fall verktyg.
    Spelet verkar vara OK. Behövs systemet luftas?

    En läckande slavcylinder visade sig vara orsaken. Bara att fara utomös till Mekonomen som har packningssatser till V4’an. Har beställt även till huvudcylindern.

    #33425

    sabbe
    Deltagare

    Skorrande ljud från kopplingen om man bara trampar ner pedalen utan att försöka lägga i växeln beror på att kopplingsarmen tar i tryckplattan. Beror ofta på att tryckplatta och lamell är olika slitna på orginalkopplingen. Man mäter upp läget i djupled på kopplingens kontaktplatta mot urtrampningslagret.
    Kan hjälpa med att lägga brickor under tryckplattans fästpunkter. Har inget mått på detta men mät innan ni tar isär gamla kopplingen och jämför med ny.

    Sabbe

    #33564

    jos
    Deltagare

    Vred på justerskruven och ökade spelet något. Skorrandet försvann, kopplar ur ungefär med pedalen halvägs nedtrampad. Men, nu är det stört omöjligt att kunna lägga in backen. Verkar som om växellägena på mystiskt vis har flyttat sig. Någon som vet vad det beror på och hur det ordnas?

    #33645

    jos
    Deltagare

    @jos wrote:

    Vred på justerskruven och ökade spelet något. Skorrandet försvann, kopplar ur ungefär med pedalen halvägs nedtrampad. Men, nu är det stört omöjligt att kunna lägga in backen. Verkar som om växellägena på mystiskt vis har flyttat sig. Någon som vet vad det beror på och hur det ordnas?

    Fann felet själv. Den stora muttern på rattbocken hade lossnat. Efter den hade dragits åt hamnade växlarna rätt och allt fungerar OK.

    #33646

    Janne Hagnell
    Moderator

    Trevligt när det löser sig snabbt och enkelt! 😀

    #34626

    rallysaaben
    Deltagare

    En sak som är värt att kolla upp är den långa fjädern som sitter inne i huvudcylindern, den brukar gå av, det är ett standardfel på v4an.

    #34679

    jos
    Deltagare

    Här är några bilder på vad som kan behöva justeras och dras åt.

    #39741

    hati
    Deltagare

    Jag shimsade ut tryckplattan 1 mm (vilket blev ngt mycket, hade nog räckt med 0,5 mm) efter det inga problem. Nu har sonen tagit över den och den rullar i snö och slask 🙂

    #39775

    erik randa
    Deltagare

    Det hära med kopplingar till V4 är ett vanligt fel nu mera och problemet är att det finns( fanns) renoverade kopplingar att köpa på vissa tillbehörafirmor och ett känne tecken är att det kopplar ut när man trycker kopplingen i botten och när man släpper upp tar kopplingen direkt, det är i prinsip samma fenomen på nya Sachs kopplingar som sälja sedan ett antal år tillbaka dom tillverkar inte sina kopplingar med samma tolerans som förut jag har fått det förklarat för mig att det är något med härdningen på tryckplatts mekanismen som och med tiden kroknar hävarmarna och man får dålig kopplingsverkan. V4 är mycket känslig när det gäller av stånden på kopplingen och det finns inte samma justermöjligheter som många andra bilar.
    Är det någon som har ett BRA förslag hur man elliminerar detta problem.

    Erik

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng