krånglande koppling

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 krånglande koppling

Detta ämne innehåller 18 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-05-10 06:41.

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43374

    John Ahlberg
    Deltagare

    Först nu efter en lång tids kopplingsbekymmer söker jag tröst på forumet. Nu när jag läser tråden igen känns det som ett lika klassiskt som mystiskt problem. Det finns en anledning att jag hatar hydrauliska kopplingar och nu har jag det på båda mina bruksbilar… (har en volvovalp som också krånglar i kopplingen)

    Jag har helt ny lamell och tryckplatta av Sachs fabrikat. Ingen vätska försvinner ur systemet, inga misstänkta fläckar. Pedalen känns inte svampig som vid luft eller låg vätskenivå utan tycks ”ta” ganska tidigt. Jag har justerat urtrampningslagret till några milimeters frigång men då tar slavcylindern eller något annat i (troligen) nere på växellådan och pedalen stoppar någon centimeter innan den når golvet. Ändå vill det inte riktigt koppla ur utan driver lätt med pedalen helt nedtryckt.

    Om felet satt vid slavcylindern borde jag inte få både ”bottning” i pedalen och normal spel på urtrampningslagret i uppsläppt tillstånd. Kan huvudcylinderns packningar spöka trots att pedalens motstånd känns ganska distinkt och kommer redan tidigt i pedalrörelsen? Det verkar som att huvudcylindern går tillbaka hela vägen eftersom det inte går att dra upp pedalen ytterligare för hand. (returfjädern borde därmed vara ok)

    #40723

    pelle s
    Deltagare

    Har det inte förekommit för tjocka lameller eller var det tryckplattor till V4?
    Lollo hade något liknande problem för flera år sedan vill jag minnas….

    Pelle

    #43401

    kallkan
    Deltagare

    Det fanns en brick att köpa på SAAB en gång, nr 11a på bilden är en sådan.
    Om detta är till någn hjälp.Den är 1mm.

    #43412

    stefan
    Deltagare

    Förutom armarna som var felhärdade i nån laddning tryckplattor (borde rimligen vara löst nu) så är väl egentligen enda skillnaden nuförtiden att lamellen är lite tjockare. Det ser man (eller såg) i katalogen om man stegar bakåt på gamla nummer.
    Tjockare lamell betyder att anliggningen för lagret kryper längre in vid montage och kan naturligtvis ge konstiga fenomen om det är så att det är nåt slitet och så armen börjar tugga i nåt på kopplingen?
    A och O är naturligtvis att byta bussningen i vevaxelcentrum. Är den sliten så kastar det lite och det kommer att driva lite svagt och det räcker ju för att det ska bli skorr.

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng