Kranglete 66 trippel

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Kranglete 66 trippel

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-08-17 18:48.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22624

    baard
    Deltagare

    Hei !

    Jeg har problemer med 65ien min. Den vil ikke gå ordentlig. Den har en trimmet 66 trippel motor.

    Bilen har vært litt ”kranglete” helt siden jeg fikk den i fjor. Dvs den er vanskelig å få i gang, uansett om den er kald, lunken eller varm. Når jeg så får startet den, kan den gå godt en liten stund for så å miste all ork, den lar seg ikke varve opp, og til slutt ”dør den”. Slik oppfører bilen seg nå hele tiden.

    Symtomene er veldig like de man får hvis man kjører tom for bensin. Jeg har skiftet bensinpumpe. Like etter jeg hadde gjort det, gikk bilen bra, ca 1 km, før den igjen mistet all ork og døde”.

    (Jeg har en liten stund før dette hatt full service på tänningen, og byttet alle tänningsdeler)
    Er det noen som har hatt noe av de samme probmene. Tenkte jeg skulle spørre, før jeg begynte å demontere forgasser m.m.

    #161263

    saab-bo
    Deltagare

    Tätningen i Fördelarväxeln kanske!?

    / Bosse

    #161272

    eimund
    Deltagare

    Hadde samme problem på `63 TT. Da var det dårlig kondensator +plugg kabler.
    Den tappade gnisten på syl nr 3.
    Men du har byttet kondensator og kablene?

    #161288

    ingvar k
    Deltagare

    Jo Baard, problemet har jag på min 66-a trippel, dessvärre inte lösningen.

    När jag körde in bilen i garaget för vinterförvaring för ca 9 mån sedan så uppförde den sig helt normalt, jag hade då kört ca 200 ganska problemfria mil.
    För 1½ år sedan rengjorde jag förgasarna, bränslepump, tank, bytte membran till pumpen, bytte brytarspetsar och kondensator, mätte upp tändkablar, ej bytta, fördelarlocket är inte heller bytt men ser OK ut.
    Under vårens första provtur gick bilen normalt i ca 1 km, därefter tappade motorn kraften och jag tog mig knappast tillbaka till garaget

    Har gjort följande
    Mätt upp kompressionen, ca 8,4 i snitt, kollat brytaravstånd och tändinställning, lossat bakersta flottörhuset (lättast att komma åt), såg ut OK, monterat Biltemas ”gummipump”, konstaterat ett visst läckage i bränslepumpens sugventil i samband med kontroll av pumpen
    Jag minns inte om jag blåste bränsleledningen bakåt till tank, det kan finnas en propp där.
    Fn står 66-an ”långtidsparkerad” pga tidsbrist.
    Jag misstänker bränsleproblem och skall prova med en el.pump så småningom, kanske även byte till kopparkablar i stället för de avstörda

    Även jag är tacksam för tips

    #161291

    baard
    Deltagare

    Hei igjen !

    Jeg fant feilen(e)…

    Ventilasjonsrøret til tanken var tett. Jeg oppdaget dette når jeg koblet av bensinslangen til bensinpumpen og sugde til meg bensin.
    Jeg klarte å suge en stund, og så var det stopp. Dvs vacum i tanken. Jeg fikk blåst ut ”proppen” med trykkluft. Jeg gjorde dette på den måten at jeg koblet av den lille slangen som går mellom ventilasjonsrøret på tanken, og ventilasjonsrøret som sitter fast i påfyllingsrøret.(Koblingen er i bakre venstre hjulshus), så satte jeg blåsepistolen inn i slangen og blåste inn i tanken gjentatte ganger.

    I tillegg skrudde jeg av flottørhus lokkene. Alle 3 flottørhus hadde masse dritt i bunnen. Jeg gjorde disse rene. I tillegg skrudde jeg ut alle dysene, og blåste igjennom alle kanalene i forgasserene slik at jeg så de var åpne.

    Nå går bilen som et skudd” igjen.

    Det underlige er at denne feilen har kommet snikende. Det startet med at bilen stoppet av og til. Så ble det oftere og oftere inntil bilen da ”gav helt opp” for 2 dager siden.

    #161333

    ingvar k
    Deltagare

    Tack Baard, jag skall kolla detta vid tillfälle. Men eftersom jag rengjorde tanken för 1½ år sedan så tror jag att ventilationsröret borde vara öppet. Men det är värt att checka

    #161406

    arne
    Deltagare

    Du kan ju prova att köra utan tanklock, då blir det i allafall inte vacum i tanken.
    Det kan faktiskt också vara bensinröret i tanken som är tätt. Prova med en flaska med bensin och en slang till bensinpumpen, bind fast flaskan så den inte ramlar omkull för då kan du få problem.

    #161408

    ingvar k
    Deltagare

    Tack för tipset. Jo, jag är medveten om det här med tanklocket. Särskilt det låsbara locket kunde vara lite för tätt och spöka till ibland

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng