Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Kraschljud vid inbromsning + sväng
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2003-09-12 21:28 av .
- FörfattareInlägg
- 8 juli, 2003 kl. 09:29 #9631
anonymous
DeltagareHar en SAAB 90 från 1986. den har gått 14000mil och är en riktig pärla. Förra ägaren skötte underhåll och service som det vore hans eget barn. Efter jag köpte den nu har det inte varit några problem förän igår. Tog en sväng in på högtryckstvätten och körde ganska rejält på undersidan. Efter detta körde jag 2 mil och då började det låta illa när jag bromsar kraftigt, när jag svänger i långsam fart 20km/h. Det låter som det har bosatt sig ett monster under huven. Kan inte förklara ljudet riktigt, kan sten och sand ha fastnat någonstans i systemet ? eller är det fukt?.. Kan det vara så illa att det krävs verkstad. Det hörs ingenting i 50km/h eller högre. Det hörs bäst när jag bromsar. Ljudet kan oxå komma när jag svänger i långsam fart. Ljudet är rossligt. Det låter inte alls som en pärla längre . Skulle vara tacksam för alla tips. Det var 7 timmar sedan högtrycks tvätten och ifall det skulle vara fukt tycker jag att 7 timmar borde ha avdunstat, men det låter fortfarande.
8 juli, 2003 kl. 09:51 #69928tobbe99
DeltagareHejsan!
Det har säkert lossat en massa smuts som kommit in i bromsoken. Har den inte varit tvättad med högtryck tidigare, så kommer ju all smuts på en gång. Ta av framhjulen och inspektera oken mellan skivan och beläggen, så skall du se. Lättaste sättet att få bort det är att rotera skivan samtidigt som man blåser med tryckluft eller petar bort smutsen med något.M.v.h ”Tobbe”
8 juli, 2003 kl. 10:01 #69929Bengt Åkesson
DeltagareRengöring gör susen! Sedan kan det vara bra att plocka bort beläggen och ”gymnastisera” oken och kolvarna lite. Lite fett på glidytorna är inte helt fel men se upp så du inte får fett på belägg och skivor.
För att jobba med bromsoken, tex vid bromsbeläggsbyte, underlättar det om du har ett specialverktyg. Se bild!
[image]http://www.biltema.se/Archive/Product_images/19/Large/19-1142_l.jpg[/image]Finns att köpa på Biltema artikelnr 19-1142 för under 25 spänn. Kvalitén är väl a la blötjärn men det funkar säkert. Saab har troligen också kvar verktyget i bra kvalité. Har haft ett sådant i många år och det funkar bra efter 25 år.
Finns säkert att få tag i på fler ställen./B
8 juli, 2003 kl. 13:57 #69930lelle f
DeltagareNär du ändå har hjulen borta passa på och kolla gummibäljarna på drivknutarna så inte dom är spruckna.Om dom är dåliga så byt direkt.Lite långsökt men tänkte ifall du spolat bort allt fett på drivknutarna så lär det ju börja låta ganska snart.
8 juli, 2003 kl. 15:40 #69931anonymous
DeltagareTack för alla tips, ska ut och skruva av framhjulen få se om det finns smuts som behövs tas bort. Jag återkommer om ljudet inte går bort, kanske ni har fler alternativ
12 juli, 2003 kl. 20:22 #69932anonymous
DeltagareJag har testat att göra rent mellan bromsskivorna men ljudet låter likadant ändå. Tänkte fråga om det kan vara bromsklossarna som behövs bytas?. Om nu bromsklossarna börjar bli dåliga kan det uppstå detta ljud?
13 juli, 2003 kl. 09:39 #69933tobbe99
DeltagareHejsan!
Ja, om dom är så slitna att metallen kommit fram. Det sitter ingen smuts som råkat pressas in i beläggen?
”Tobbe”12 september, 2003 kl. 18:12 #69934anonymous
DeltagareJodå det var bromsklossarna som hade blivit så slitna så metallen hade dykt fram. Som tur är så hade bromsskivan inte blivit så förstörd så att jag behövde byta den. Felet var att endast en bromskloss hade tagit all inbromsning, dem tre övriga klossarna var nästan helt oandvända. För att rätta till detta fel, blev jag tvungen att byta bromsok. Jag hade ett läckage i bromskolven på den sida som var mest slitet. Allt detta arbete och byte av reservdelar gick på ca 1500 kr. jag tackar för allt tips jag fick på detta forum och återkommer med fler problem..
12 september, 2003 kl. 18:13 #69935anonymous
DeltagareJodå det var bromsklossarna som hade blivit så slitna så metallen hade dykt fram. Som tur är så hade bromsskivan inte blivit så förstörd så att jag behövde byta den. Felet var att endast en bromskloss hade tagit all inbromsning, dem tre övriga klossarna var nästan helt oandvända. För att rätta till detta fel, blev jag tvungen att byta bromsok. Jag hade ett läckage i bromskolven på den sida som var mest slitet. Allt detta arbete och byte av reservdelar gick på ca 1500 kr. jag tackar för allt tips jag fick på detta forum och återkommer med fler problem..
12 september, 2003 kl. 21:28 #69936anders dahl
DeltagareNär tätningarna i oket läcker behöver man inte byta oket. Det finns nya packningssatser till dem på både SAAB och Mekonomen till en kostnad av ca 100kr/sida. demontering, isärtagning, hopmontering samt montering går på ungefär en timme.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.