Kritiskt läge!Snabb hjälp behövs!

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kritiskt läge!Snabb hjälp behövs!

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kritiskt läge!Snabb hjälp behövs!

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 4, 2007 at 20:02 #111381
      Noise wrote:
      om det bubblar utan att det är varmt kan det vara toppackningen som är dålig.
      luktar det bensin om luften/gasen?

      Fortsätter med inputs på detta då det verkar vara problemet. Vit rök från avgas är oxå tecken på brusten toppackning. Kolla stiften, kylvatten brukar/kan.. tvätta rent stiften på aktuell cylinder så de kan se nästan nya ut. Men då du redan lokaliserat bubbel i kylsystemet trots luftning så är det nog tyvärr en brusten packning.

        september 4, 2007 at 20:41 #111383

        Jag såg tecken på trasig toppackning genom att med kolv i TDC lysa med ficklampa genom tändstifthålen, i cyl 1 såg kolvtoppen tvättad ut jämfört med de andra, motorn hade i.o.f.s gått ett tag med vattenförbrukning, ca 0,5 l på 5 mil så jag var lite fundersam att det inte förändrades till det sämre nån gång. Jag hade oturen att toppen läckte nånstans så jag fick byta den, troligen läckte den in till insugskanalen så att när bilen stod still så försvann inget vatten, vakumet i insuget och trycket i systemet vid körning hjälpte nog till att dra in vattnet, jag ska erkänna att lösningen var inget som jag bara kom på så där enkelt som jag skriver det, utan det tog ett bra tag, särskilt som jag bytte packningar och felet var kvar.

        I ditt fall tycker jag också det verkar det vara toppackning med tanke på symptomen.

        När jag fyller vatten så drar jag alltid bort by-passslangen på termostathuset då går luften ut där

          september 5, 2007 at 05:39 #111396

          Ajdå..Hade hoppats att det INTE var topp-packningen..

          Jag hörde av nån att det är billigare att byta hela motorn än att byta packning om man låter ngon professionell göra det?
          Jag tänkte föra den och lagas för att jag inte kan byta den packningen själv.

          Det bubblar dessutom efter att man stängt av motorn.(iochförsig kanske den bubblar under körning,men det märker jag ju inte som sittar bakom ratten..)

          Tack igen för hjälpen!
          Niko

            september 5, 2007 at 12:58 #111406

            Helsike..
            Topp-packningen är sönder.
            På firman jag brukar ha bilen till sade de att jag fick räkna med minst 400€ (dvs. ca.4000kr) för byte av topp-packningen.

            Lönar det sig att istället byta ut hela motorn?

            400€ svider som tusan för en ungdom utan fast inkomst!

            Niko

              september 5, 2007 at 13:44 #111409

              har du ingen skruvarglad kompis då? Har du nån som bistår med kunnande och de vanligaste verktygen så kan ni ju byta packningar tillsammans och så kanske du lär dig nåt på kuppen.

                september 5, 2007 at 14:11 #111410

                En VHB och några samtal så brukar det mesta lösas. Annars kan du göra som Stefan säger.
                Ett annat alternativ är att byta motorn, en i bra skick kostar inte 4000kr. Och det är lätt gjort.

                  september 6, 2007 at 17:50 #111453

                  Inte nästgårds, men ändå
                  http://www.blocket.se/vi/13282293.htm?ca=10_s

                    september 6, 2007 at 18:52 #111457

                    Motorn man byter till kan också ha dåliga packningar eller nåt annat fel så det är ett lotteri. Om din motor i övrigt är bra så byt packningarna istället, annars så gör som Karl sa och byt motor. Precis som Stefan skrev så kan du och en kompis byta packningarna, det är inte så bedrövligt besvärligt som det kan verka, när ni sätter igång så skriv en tråd om det och fråga om det strular till sig. isåfall så kommer jag och säkert fler att försöka hjälpa.

                  Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.