Kupéfilter – Efter borttagen AC

Forum Modellspecifika forum OG900 Kupéfilter – Efter borttagen AC

Detta ämne innehåller 17 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-11-19 06:29.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24985

    prostreet
    Deltagare

    Har tagit bort min AC och köpte ett kupéfilter på Speedparts.
    Men de passar verkligen skit. Är det bara plocka ur elementet och in med kupéfiltret?

    Så här set mitt filter ut:

    Skumbandet runt om filtret saknas. Fick inte med något. Nån som köpt från SP och vet om man ska få med eller inte?

    Här har ni film på hur mycket jag kan röra på filtret innuti luftintaget.

    http://www.youtube.com/watch?v=f6f8W0gm5K0” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Något är knasigt här. Frågan är vad.

    #179645

    turbocab
    Deltagare

    Ja, detta är knasigt. Jag köpte ett filter nytt nyligen via BDS och fick ”rätt” modell, med skumgummi runt om. Det passade perfekt, och jag fick knöka in det. Ett nytt täcklock hämtades på skroten, så vart det original utan AC ungefär.

    Detta filter går väl att använda, men du får täta det runt om med något. Jag brukar gilla Speedparts grejor, men detta fyller inte kraven helt klart.

    #179646

    saabaero
    Deltagare

    Frågan är om det verkligen är ”bara” å plocka ur elementet och dit med filtret?
    Jag kan vara ute på djupt vatten nu men är det inte så att filtret ska sitta i en ”kassett” och på denna kassett sitter även locket för hålet in mot motorutrymmet. Tror helt enkelt att du måste skaffa kassetten..

    #179648

    prostreet
    Deltagare

    Jag har ingen aning.
    Men tänkte om någon som konv. om som vet mera exakt. Ingen som har bild på hur det ser ut med original utan AC?

    Annars får det bli ett besök på skroten och kolla hur det ser ut.

    #179661

    joh900
    Deltagare

    Hej!

    Jag gjorde precis detta på min blåa 900, dvs plockade bort förångaren och ersatte med ett kupéfilter istället. Såhär ser det filter ut som jag monterat, och även beställt från Speedparts.

    Stämmer artikelnummer på det du har fått? På tidigare årsmodeller vill jag minnas att filterinsatsen gick att byta, utan att behöva byta själva ramen, kanske isåfall är ett sådant filter du har fått?

    Med ett sådant filter som jag monterade så behövs endast filtret samt täckluckan.

    MVH

    #179666

    prostreet
    Deltagare

    Tack Joh900.

    Numret stämmer överens med kvittot och på hemsidan.
    Men jag får ringa till Speedparts på måndag och prata med dem. Då vet jag vad som gäller.
    Och att jag inte behöver något mera.

    #179668

    plankan
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Frågan är om det verkligen är ”bara” å plocka ur elementet och dit med filtret?
    Jag kan vara ute på djupt vatten nu men är det inte så att filtret ska sitta i en ”kassett” och på denna kassett sitter även locket för hålet in mot motorutrymmet. Tror helt enkelt att du måste skaffa kassetten..

    Nope –
    det är ”bara” att göra ett utbyte till filter 😉

    #179677

    turbocab
    Deltagare

    Det finns en modell faktiskt som beskrivs ovan, där filtret och luckan är en komplett enhet. Ett sånt satt i min nya 5D, jag tror jag har det kvar, kan kolla. Blev lite paff där, har inte sett det innan. Vad jag kom ihåg så var det inget man tog isär och bytte insatsen, utan det var typ fyllt med massa ull/filtermaterial bara. Om man slänger ut detta, och får ett Speedparts filter så har man ju byxorna nere, för man behöver locket…. Det går dock skära loss från den gamla filterinsatsen. Jag har ingen aning om det är Saab original detta, men jag skulle gissa att det är nåt som kom på senare årsmodeller isåfall? Dom sparar ju pengar, en komplett enhetet med lock är ju lättare montera än två lösa delar.

    #179689

    plankan
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Det finns en modell faktiskt som beskrivs ovan, där filtret och luckan är en komplett enhet. Ett sånt satt i min nya 5D, jag tror jag har det kvar, kan kolla.

    Har jag aldrig sett innan –
    ta gärna bild på det om du har kvar det,för enl EPC finns det bara med ”täcklock” som det fint heter där 😉

    #179696

    turbocab
    Deltagare

    Ok, hoppas det överlevde städningen i helgen, osäkert. Ska ta en pic.

    #179717

    saabaero
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Vad jag kom ihåg så var det inget man tog isär och bytte insatsen, utan det var typ fyllt med massa ull/filtermaterial bara. Om man slänger ut detta, och får ett Speedparts filter så har man ju byxorna nere, för man behöver locket….

    Den modellen du beskriver är nog den enda jag sett (tror jag) 🙂
    Faktum är att även jag rivit bort förångaren och satt dit nått istället men jag minns inte vad 😆
    Tror det är läge att öppna huven idag 🙄

    #179870

    prostreet
    Deltagare

    Sådär. Kontaktade Speedparts. Fick idag ett nytt filter. Tack Peter på Speedpars för hjälpen och snabb frakt!

    Frågan är vad det andra va för filter. Det skiljer ju lite!

    #179871

    turbocab
    Deltagare

    Ah, då hade du fått fel då ja, så enkelt var det. Kanske är till ng eller 9-3 eller nåt sånt?

    #179873

    top
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Ah, då hade du fått fel då ja, så enkelt var det. Kanske är till ng eller 9-3 eller nåt sånt?

    är inte ng eller 9-3, dem är mer avlånga ist 🙂

    #179877

    jesprut
    Deltagare

    Tycker det ser ut som ett till 9000 med AC icke kol filter om man kollar på Speedparts hemsida 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng