Kylarfläkt

Forum Modellspecifika forum 90/99 Kylarfläkt

  • Detta ämne har 12 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-04 20:12 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #399378
    saab95v4
    Deltagare

    Hej.
    Är det någon här som har kopplat om sin kylfläkt så den går även utan tändning på, som på nyare bilar?
    Dvs inte konstantström utan den ska gå igång om givaren ger signal.

    Som det är nu så går ju inte fläkten när tändning stängs av, då tempen egentligen kan stiga hur mycket som helst utan att bilen (vet om det).

    Kanske är en onödig grej på en välfungerande motor, men som en kul grej och som ”säkerhet”.

    Hur har ni gått tillväga i så fall?

    Ps. Söker ett fräscht men framförallt TÄTT expansionskärl med tillhörande lock.

    #399434
    Herbert
    Deltagare

    Hej,
    Du behöver inget åtgärda eftersom kylfläkten på 99:or snurrar så länge givaren ger signalen stänga oavsett
    tändningen står på eller av, prova det genom stäng av motorn efter kylfläkten går i gång, kylfläkten fortsätter endå.

    hälsningar Herbert

    #399451
    saab95v4
    Deltagare

    Ok, den gör det redan. Även på en -79 årsmodell?

    Då slipper man tänka på det i alla fall, kanon.

    #399453
    Herbert
    Deltagare

    Har en -76.an plus 2 st -83:or , på de funkar det iaf.

    #400218
    patlon00
    Deltagare

    Lånar denna tråd lite…. jag har en 99 -72 2,0l på den måste tändningen vara på för att fläkten ska snurra när den är lite varm. Har kollat lite på detta .. kan man bara sätta konstant ström på säkringen så sköter givaren resten? Eller borde man bygga om något, sätta relä eller så? Tacksam för tips….

    #400322
    saab95v4
    Deltagare

    Har nu konstaterat att min -79a inte kör fläkten utan tändning. Med tändning funkar allt klockrent däremot.

    Sen har jag även ett problem, får inte expansionskärlet tätt.
    Har prövat 3st olika expansionskärl och flera olika lock varav ett helt nytt, men inget blir helt tätt. Klämmer man på slangen så hör man hur det pyser ur evakueringsslangen d.v.s locket släpper igenom.

    Det nya locket jag köpte går tätningen knappt ner mot botten så att säga, man tycker väl att man borde behöva trycka ner locket åtminstone lite grann men det lägger sig bara ner mot kanten och så får man vrida om.

    Är det någon som har ett fräscht NOS-lock som har lust att mäta avståndet mellan tätning och undersida lock. Och även kärlet, hur långt från kanten till ”toppen”. Kan jag ha fel expansionskärl?

    #400347
    patlon00
    Deltagare

    Vilken typ av kärl har du? Bild?

    #400353
    saab95v4
    Deltagare

    Har tyvärr ingen bild. Men den cylindriska med en utgång rakt fram och en utgång mot förgasaren.

    Reserverar mig nu dock lite mot att det är den som felar, visst den är inte helt tät. Men upptäckte igår att jag missat dra åt slangklämman in till värmeelementet = underifrån ser läckan ut att komma ifrån evakueringsslangen.

    Ska köra lite nu efter åtdragning så får vi se om det håller tätt vid locket.

    #400354
    patlon00
    Deltagare

    Evakuering slangen brukar gå ner vid länkarmen…. jag brukar få att det släpper ut lite där när man har stått en stund efter körning… men ibland undrar jag om jag fyllt på för mycket vätska i systemet. Då jag har det svarta kärlet och inte egentligen vet var nivån ska vara för att det ska funka som ett expansions kärl. Hoppas att det funkar för dig.

    #400530
    patlon00
    Deltagare

    20160803_193730

    20160803_192902

    Kollade i verkstadshandboken …. kan det vara så enkelt att man sätter konstant ström på den röda (RD) kabeln? Eller vad brinner upp då?

    Bilagor:
    #400549
    patlon00
    Deltagare

    Jag har nu kopplat om min fläkt styrning. Satte konstant ström på röda kabeln som går till säkring nr 9. Nu är det givaren som bestämmer när fläkten startar även när tänningen är avslagen. Nu funderar jag på om jag ska dra en kabel från givaren till en brytare i kupén. Då kunde man starta fläkten själv t ex vid kö eller så…. hoppas bara inte det kör slut på batteriet 🙂 det tidigare infogade kopplingsschemat stämde på min -72 reserverar mig för vilka modeller det stämmer på. Hoppas detta kan hjälpa något…..

    #400575
    saab95v4
    Deltagare

    Hur kopplade du lite närmre förklarat? Drog du bara en pluskabel ifrån batteriet?

    Jag har ju inga problem egentligen med att den går varm, utan vill egentligen bara göra det därför att. Och därmed så vill man ju ha det kopplat som om det skulle vara från fabrik dvs ingen fulström via kabel direkt ifrån batteriet utan via ordinarie relän eller säkringar om det nu går att få till.

    #400576
    patlon00
    Deltagare

    I princip kan man säga att jag dragit en kabel från batteriet . Jag hade sedan tidigare en extra säkringsplint med fyra säkringar som jag använt till extra utrustning typ radio, extraljus och prylar. Så det är inga problem att återställa till orginal. En annan orsak var att kabeln var för kort för att flytta till en säkring med konstant ström så jag tyckte detta var en enklare läsning, vill ju inte röra för mycket i de gamla kablarna. Kolla tidigare bifogade bilder så ser du vilket som är kylfläktsrelä…. nu är min en 99 2.0-72 så det det kanske inte ut som din.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng