Kylfläktar

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Kylfläktar

  • Detta ämne har 16 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2011-11-08 23:01 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4463
    mats a
    Deltagare

    Till V4:an finns det väl tre utföranden av kylfläktar: Den röda plåtfläkten med sex vingar, den svarta plastfläkten med fem vingar och så den röda fyrbladiga i plast som monterades på 1700-motorn i USA. Några frågor:

    1) Den fyrbladiga ska vara effektivare än de andra. Vad i konstruktionen gör färre vingar effektivare? Fläkten snurrar ju med samma varvtal. Är det så att det så att säga ryms mer luft mellan vingarna?

    2) Den fyrbladiga fläkten är inte symmetrisk, som ett grekiskt kors. Den ser snarare ut som ett X som sjunkit ihop. Vad i den konstruktionen gör den effektivare, jämfört med om den varit korsformad som en propeller?

    #34631
    sabbe
    Deltagare

    Några synpunkter:
    Den röda 4-bladiga USA fläkten har klart större diameter vilket kan vara förklaringen.

    Den asymetriska tidiga plåtfläkten är rätt ljudlig trots att olika avstånd mellan vingarna skall förhindra/sänka vinandet.
    Undrar hur den hade låtit om bladen suttit med samma avstånd?

    Sabbe

    #34638
    mats a
    Deltagare

    @Sabbe wrote:

    Den assymetriska tidiga plåtfläkten är rätt ljudlig…

    Tack för funderingarna, men… jag förstår inte. Den enda assymetriska fläkt jag känner till är just den fyrbladiga. Den enda plåtfläkt jag känner till är den sexbladiga – och den är symmetrisk. Så vad menar du med assymetrisk plåtfläkt?

    Så anledningen till att den fyrbladiga inte är korsformad är att den då skulle bli bullrig?

    Dessutom: @Sabbe wrote:

    Den röda 4-bladiga USA fläkten har klart större diameter…

    När jag kontrollmäter vingarna från navet har de alla samma mått, ca 95 mm. Talar vi om samma fläkt?

    Men jag har en annan idé. Navet till den sexbladiga fläkten har en större diameter (ca 14 cm jämfört med 11 för fem- och sexbladig) så den torde rotera aningen långsammare.

    #34639
    phermansson
    Deltagare

    Bladens geometri måste ha stor betydelse, både för luftflöde och för ljudnivå. Flödet hänger ju ihop med samma principer som en flygplansvinges lyftkraft.
    Om allt hade varit symmetriskt kanske det hade låtit som Volvos höfläkt i 240n? 🙂

    #34640
    sabbe
    Deltagare

    Snabbt svar blir inte alltid rätt.

    Har tittat och mätt på de 3 olika fläktarna.
    6-bladig plåtfläkt ser faktiskt symmetrisk ut.
    Min har också större remskiva vilket säker varvtalet.
    6 plåt 5 plast 4 plast
    diameter 250 260 300 (mm)
    remskiva 140 110 110

    uppskattade mått mätt med tumstock.

    Sabbe

    #34642
    mats a
    Deltagare

    Hmm, mystiskt… Min fyrbladiga mäter bara 270 mm. Jag får nog montera ned den och leta efter ett art-nr. Tack för idéerna!

    Men när jag bildgooglar ”saab kylfläkt” ser jag att senare modellers kylfläktar också uppvisar assymmetrier. En variant är vingar som är väldigt krokiga. Exempel från 9000:

    #34644
    sabbe
    Deltagare

    Min 4-bladiga kommer från en FORD med 1.7 liters motor.
    Större kyl och mer plats i den bilen kan vara en förklaring.
    Den motorn har också tjockare svänghjul som ger jämnare gång och
    stabilare tomgång.

    Sabbe

    #34646
    mats a
    Deltagare

    Det ligger en 20M V6 i delar här, det blir väl aldrig motor av den igen. Nå, jag sneglade på den stora sexbladiga propellern till den motorn. Fast jag fick skrota planerna på att använda den fläkten eftersom V6-motorn tydligen går åt andra hållet (eller om det är V4:an som går baklänges jämfört med alla andra). Det gör att den propellern, monterad på en V4, skulle skjuta luften framåt istf suga den genom kylaren. Kan vara bra att veta.

    #34651
    ingemargavle
    Deltagare

    @Mats A wrote:

    Det ligger en 20M V6 i delar här, det blir väl aldrig motor av den igen. Nå, jag sneglade på den stora sexbladiga propellern till den motorn. Fast jag fick skrota planerna på att använda den fläkten eftersom V6-motorn tydligen går åt andra hållet (eller om det är V4:an som går baklänges jämfört med alla andra). Det gör att den propellern, monterad på en V4, skulle skjuta luften framåt istf suga den genom kylaren. Kan vara bra att veta.

    Jag tvivlar på att V6an går åt andra hållet då det går att skifta mellan V4 o V6 utan att byta lådor i Fordarna samt att det finns de som monterat en V6 i Saaben.

    #34657
    mats a
    Deltagare

    OK, jag tänkte fel. Men det har något med avsaknaden av balansaxel att göra. Är det så att remskivan på transmissonskåpan drivs direkt av veven? Därmed får du en fläkt som snurrar åt andra hållet och bladen är vinklade tvärtom. Kika på bilagan. Där ser man till vänster 20M-fläkten och till höger en fyrbladig USA-fläkt för Sonett III.

    #34661
    hotrodder
    Deltagare

    @Mats A wrote:

    OK, jag tänkte fel. Men det har något med avsaknaden av balansaxel att göra. Är det så att remskivan på transmissonskåpan drivs direkt av veven? Därmed får du en fläkt som snurrar åt andra hållet och bladen är vinklade tvärtom. Kika på bilagan. Där ser man till vänster 20M-fläkten och till höger en fyrbladig USA-fläkt för Sonett III.

    Precis så det är.

    #29206
    stefan
    Deltagare

    Man kan ju se det såhär också………..vem påstår att usa fläkten verkligen ÄR bättre? Även om diametern skulle skilja nån centimeter och vingarna skulle vara vinklade annorlunda och den i teorin skulle kunna pumpa 2% mer luft så vad gör det i praktiken? Jag skulle nog vilja påstå att man förmodligen inte märker nån skillnad.

    #34688
    saab v4-ever
    Deltagare

    Kul tråd. Har också funderat på det där med rotationsriktningen. På Taunus V4-orna är det annan transmissionskåpa och fläkt och vattenpump drivs av vevaxeln, konstigt att inte SAAB valde den lösningen istället. Berodde det på taskigt med plats under motorn? Vet inte om det är sant men jag har hört flera påståenden att balanslagrets främre lagring i många fall tagit onödig stryk pga för hårt spänd fläktrem. Är det en myt?

    På rallybilarna använde många 99-kylare men vad använde man för fläkt?

    Spontant tror jag liksom Stefan inte att storlekskillnaden på fläktarna är så avgörande. De gånger jag haft problem med kylningen (på i övrigt fräscha motorer, kylsystem) har varit i köer, men då är det nog bara elfläkt som gäller.

    //Harald

    #34712
    ingemargavle
    Deltagare

    @SAAB V4-ever wrote:

    Kul tråd. Har också funderat på det där med rotationsriktningen. På Taunus V4-orna är det annan transmissionskåpa och fläkt och vattenpump drivs av vevaxeln, konstigt att inte SAAB valde den lösningen istället. Berodde det på taskigt med plats under motorn? Vet inte om det är sant men jag har hört flera påståenden att balanslagrets främre lagring i många fall tagit onödig stryk pga för hårt spänd fläktrem. Är det en myt?

    På rallybilarna använde många 99-kylare men vad använde man för fläkt?

    Spontant tror jag liksom Stefan inte att storlekskillnaden på fläktarna är så avgörande. De gånger jag haft problem med kylningen (på i övrigt fräscha motorer, kylsystem) har varit i köer, men då är det nog bara elfläkt som gäller.

    //Harald

    Tanus 17M såg lika ut som Saab V4an utvändigt. däremot tror jag att 12M V4an hade en annan transmissionskåpa utan fläkt. Sökte en sådan transmissionskåpa en gång då jag tänkte sätta en V4 i en trubbnos.

    #34756
    rallysaaben
    Deltagare

    @phermansson wrote:

    Bladens geometri måste ha stor betydelse, både för luftflöde och för ljudnivå. Flödet hänger ju ihop med samma principer som en flygplansvinges lyftkraft.
    Om allt hade varit symmetriskt kanske det hade låtit som Volvos höfläkt i 240n? 🙂

    Tack gode gud att den inte låter så

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.