Kylfläktar

Visar 2 inlägg - 16 till 17 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 8, 2011 at 21:12 #34765

      När sedan Volvo skulle köra framhjulsdrivet värvade de ju folk från Saab med följden att 850 låter som en og900! :ID

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        november 8, 2011 at 23:01 #34772

        Apropå kopplingen till flygplanvingar. Den överliggande fläktaxeln på årsm. 56-64 är kanske inte den effektivaste som finns. Det förekom en plastfläkt med en ring runt som kanaliserar luftströmmen och ökar effektiviteten.

        På många av dagens (passagerar)flygplan finns ett liknande arrangemang, nämligen winglets. De ser ut som fenor längst ut på vingarna och hjälper till att öka vingarnas lyftkraft bland annat genom att inte låta luften “glida” av vingarna i förtid. Det ökar vingarnas lyftkraft/effektivitet. Vingarna på ett flygplan är utformade så att luftströmmen på översidan av vingen har en längre väg att färdas jämfört med luftströmmen på undersidan. På så vis skapas lyftkraft. Jämförelsen mellan en fläkt och en vinge stämmer alltså bara till del.

        @Rallysaaben wrote:

        @phermansson wrote:

        Bladens geometri måste ha stor betydelse, både för luftflöde och för ljudnivå. Flödet hänger ju ihop med samma principer som en flygplansvinges lyftkraft.
        Om allt hade varit symmetriskt kanske det hade låtit som Volvos höfläkt i 240n? 🙂

        Tack gode gud att den inte låter så

      Visar 2 inlägg - 16 till 17 (av 17 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.