Kylsystem

Forum Modellspecifika forum OG900 Kylsystem

  • Detta ämne är tomt.
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #472262
    pats
    Deltagare

    Jag skulle byta kylarvätska. Tömde men bara 5 liter kom ut (systemet tar väl 10l?).
    Sköljde därefter igenom med vatten genom expansionskärlet.
    Fyllde upp med biltemas kylarrensning och vatten, ca 5 liter gick i totalt. Körde några mil och tömde sedan kylarrensning och spolade med vatten.
    I med ny glykol, bara ca 4 liter gick i.

    Märkte även under denna procedur att kylarfläkten vad jag sett inte gått igång. Men startar om jag byglar ihop kontakterna.

    Tempmätaren går upp till 40% och håller sig där, aldrig över.
    Körde nyligen 80 mil med 30 grader ute, kunde höra fläkten men den stängdes av innan jag hann få upp huven och se.

    Jag antar att det är igensatt med skit i kylsystemet, det borde ju gå i dubbelt så mycket kylarvätska än nu, men enligt tempmätaren verkar det ju inte bli för varmt.

    Är det något jag ska oroa mig för?
    Kan tempen vara trasig?
    Är det värt att rensa ur hela kylsystemet mer ordentligt?
    Borde inte fläkten gå ett tag efter en lång körning (eller vid tomkörning för den delen?)

    I övrigt går bilen fint!

    SAAB 900 2.1I 16v 1993

    #472263
    M.Broberg
    Deltagare

    bilen SKA bli varm. går den till 40% är nått fel. Troligtvis termostaten som inte öppnar.

    Tömde du under grenröret på pluggen på aluminium huset? där är den riktiga bottenpluggen. Rör den dock helst inte, dom brukar rosta på insidan så när det är lossat 1 gång så går det aldrig få dit pluggen igen ,alternativt få det tätt.

    #472538
    Martin Z
    Deltagare

    Håller själv på och brottas med kylsystemet, dock gick bulten av till termostathuset av, så har fått ytterligare problem.

    Själv har jag en jäkla massa rost i systemet, verkar som att de tidigare ägarna inte haft i åtanke att kika på det. Jag får ut ca 5 l jag med, men det är bara det som är i kylaren och kärlet. Jag trodde att resten sätt i blocket/ nedre slangen/värmekranensystemet osv. Inte haft en tanke på att det är nått som täpper.

    Vad gäller tempen så stiger min när jag står still, till kanske 70-80% innan fläkten kickar in och det sjunker. Det tar dock rätt god tid för att nått ska hända. Vid körning så ligger tempen allt som oftast stadigt på 40%.

    Termostaten ser ju inte så kry ut, ganska missfärgad pga rost och nått annat mystiskt. Inte upplevt att jag haft problem, likt TS, men nu funderar jag ju på om det är nått galet…

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng