Kylvätskeproblem

Forums Modellspecifika forum Sonett Kylvätskeproblem

This topic contains 3 replies, has 3 voices, and was last updated by 2005-05-17 22:20.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #12632

    bluesman
    Deltagare

    Har idag varit ute o luftat Sonetten då regbesiktningen börjar närma sig, upptäckte då ett problem som jag inte blir helt klok på:
    När jag står stilla på tomgång är det relativt stabilt värde på tempmätaren men när jag är ute och åker så kan tempen rusa upp till det röda fältet blixtsnabbt och lika snabbt vända ner till en bra bit under normal, detta (vilket jag inte sett då detta sker under körning) resulterar i att kylvätska trycks ut från expansionskärlet(tvärstaget)och hamnar i motorutrymmet.Tror att detta sker i och med den snabba upp o ned växlingen av tempen.
    Så jag undrar om någon känner igen symptomen och kan komma med något förslag till åtgärd?
    Min egen misstanke är kylarlocket, från själva lockets anslutningsdel går en slang till ytterligare ett kärl och det som av någon anledning pressas tillbaka borde väl rimligen hamna där? Cirkulationen verkar ok, slangarna är varma överallt i alla fall och vid luftning så verkar det ok. Bifogar en bild på hur det ser ut.

    Tacksam för svar!

    Mvh

    #86831

    antona
    Deltagare

    Du ska nog byta termostat, den kärvar…

    #86832

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Två expansionskärl är väl ett för mycket

    Det är lite knepigt att ge tips så här på distans. Termostat kan det nog vara, ja, Anton.

    Slangen som går från påfyllningslocket är en evakuering som tar hand om överskottsvätska när trycket i kylsystemet blir så högt att locket i expansionskärlet öppnar. Slangen går ut i det fria med andra ord och då lämpligen ut vid höger framhjul så att vätskan inte grisar ner i motorrummet. Har du rätt kylarlock med fjäder som reglerar bort eventuella övertrycket i systemet?

    En genomspolning av kylsystemet kan också vara på sin plats speciellt om bilen stått ett tag med gammal kylvätska.

    /B

    #86833

    bluesman
    Deltagare

    Ok tackar för dom tipsen! Börjar med o byta termostat och passar på att köpa ett nytt lock samtidigt så får vi se hur det blir då. Min tanke med det andra kärlet var att bilen är ju från Californien och dom har ju rätt stränga miljökrav så jag tänkte att det kanske kan vara så att man inte får släppa ut överskottet i det fria där? Men det är bara en gissning .

    Mvh

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng