Läckage förgasare

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Läckage förgasare

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Läckage förgasare

  • Författare
    Inlägg
    • juni 28, 2012 at 19:59 #6067

      Tog ut min 67 V4 (som jag skrev om i Saabklubbens tidning för ett par nummer sedan) på långresa från Stockholm mot Hälsingland. Äventyret tog slut i Tierp då den inte fick tillräckligt med bränsle och tyvärr läcker förgasaren från flottörområdet. Till höger om flottören sitter en liten mekanik (nål?) där det läcker. Någon som har en quickfix och kan dela med sig av? Renoveringssats kommer beställas, men det vore ju trevligt att veta om någon vet vad som hänt. Det blir ju inte mycket körning med droppande bensin 20 cm från avgasröret …

      .mats guldbrand

        juni 28, 2012 at 21:02 #45269

        Det är inte accpumpen du menar? I så fall är nog membranet kasst, men det finns att köpa.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          juni 29, 2012 at 07:19 #45279

          @Janne Hagnell wrote:

          Det är inte accpumpen du menar? I så fall är nog membranet kasst, men det finns att köpa.

          Tack, jag har aldrig haft en V4 med Solexförgasaren, och kan för lite om den. Om du däremot ber mig byta växellåda så …

          Nåväl, prylar beställda från webbshoppen, så med lite tur kan jag skruva in det i nästa vecka. Tack.

            juli 22, 2012 at 16:12 #45948

            Köpte sista (?) packningssatsen i webbshoppen men det visade sig att det ändå var fel. Min bil har chassinummer 45xxxx och den sats jag köpte var fram till 434173. Ni ser skillnaden på bifogad bild. På bilden har jag också markerat i vilket område det läckte. Membranet/brickan innanför är stenhård och jag kan tänka mig att det inte sluter tätt när den stänger ventilen vid tomgång, och därmed läcker bränsle ut ur förgasaren.

            Så nu står jag inför dubbla problem. Var finna detta membran/bricka (om den inte ska vara stenhård) och ny packning till förgasarlocket. Har letat packning på de kända reservdelsställena, men misslyckats. Är det någon som kan bistå med tips och råd? Jag vet att när jag skruvade V4 på det glada 80-talet tillverkade vi glatt våra egna packningar när vi inte hade råd att skaffa nya, men det känns ändå som om det vore bäst att försöka få tag på en en originaldel först.

            Skulle kunna slå till på reparationssatsen som finns i webbshoppen, men det finns ju ingen bild eller information om chassinummer, så jag väntar tills någon guru har gett mig lite ledtrådar här i forumet.

            .mats

              juli 22, 2012 at 19:04 #43994

              Om du inte är slaviskt originalfreak, kolla med Rallydelar i Vretstorp. De har Dellorto utbytesförgasare.

              Pelle i Härnösand

              Pelle i Härnösand

                juli 30, 2012 at 10:55 #46101

                Tillverkade en ny packning och gjorde rent. Det var uppenbarligen så att nålventilen inte stängde ordentligt med resultat att förgasaren flödade över. Det hade kommit rost från tanken som tog sig förbi bränslefiltret av någon anledning så flottörhuset var gult av rostpulver inuti… Inte konstigt att nålventilen tog stryk. Men rengöring räckte.

                Nu har jag kört i alla fall 10 mil sedan ihopskruvandet och inget läckage går att finna. Lite ojämn i gången när den är varm, men det ska nog gå att ordna. Kul är det i vilket fall att en bil som stått i 27 år i stort sett med bara mindre reparationer nu återigen rullar på vägarna.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.