Läckage förgasare

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Läckage förgasare

  • Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-30 10:55 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6067
    themax
    Deltagare

    Tog ut min 67 V4 (som jag skrev om i Saabklubbens tidning för ett par nummer sedan) på långresa från Stockholm mot Hälsingland. Äventyret tog slut i Tierp då den inte fick tillräckligt med bränsle och tyvärr läcker förgasaren från flottörområdet. Till höger om flottören sitter en liten mekanik (nål?) där det läcker. Någon som har en quickfix och kan dela med sig av? Renoveringssats kommer beställas, men det vore ju trevligt att veta om någon vet vad som hänt. Det blir ju inte mycket körning med droppande bensin 20 cm från avgasröret …

    .mats guldbrand

    #45269
    Janne Hagnell
    Moderator

    Det är inte accpumpen du menar? I så fall är nog membranet kasst, men det finns att köpa.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #45279
    themax
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Det är inte accpumpen du menar? I så fall är nog membranet kasst, men det finns att köpa.

    Tack, jag har aldrig haft en V4 med Solexförgasaren, och kan för lite om den. Om du däremot ber mig byta växellåda så …

    Nåväl, prylar beställda från webbshoppen, så med lite tur kan jag skruva in det i nästa vecka. Tack.

    #45948
    themax
    Deltagare

    Köpte sista (?) packningssatsen i webbshoppen men det visade sig att det ändå var fel. Min bil har chassinummer 45xxxx och den sats jag köpte var fram till 434173. Ni ser skillnaden på bifogad bild. På bilden har jag också markerat i vilket område det läckte. Membranet/brickan innanför är stenhård och jag kan tänka mig att det inte sluter tätt när den stänger ventilen vid tomgång, och därmed läcker bränsle ut ur förgasaren.

    Så nu står jag inför dubbla problem. Var finna detta membran/bricka (om den inte ska vara stenhård) och ny packning till förgasarlocket. Har letat packning på de kända reservdelsställena, men misslyckats. Är det någon som kan bistå med tips och råd? Jag vet att när jag skruvade V4 på det glada 80-talet tillverkade vi glatt våra egna packningar när vi inte hade råd att skaffa nya, men det känns ändå som om det vore bäst att försöka få tag på en en originaldel först.

    Skulle kunna slå till på reparationssatsen som finns i webbshoppen, men det finns ju ingen bild eller information om chassinummer, så jag väntar tills någon guru har gett mig lite ledtrådar här i forumet.

    .mats

    #43994
    hup213
    Deltagare

    Om du inte är slaviskt originalfreak, kolla med Rallydelar i Vretstorp. De har Dellorto utbytesförgasare.

    Pelle i Härnösand

    Pelle i Härnösand

    #46101
    themax
    Deltagare

    Tillverkade en ny packning och gjorde rent. Det var uppenbarligen så att nålventilen inte stängde ordentligt med resultat att förgasaren flödade över. Det hade kommit rost från tanken som tog sig förbi bränslefiltret av någon anledning så flottörhuset var gult av rostpulver inuti… Inte konstigt att nålventilen tog stryk. Men rengöring räckte.

    Nu har jag kört i alla fall 10 mil sedan ihopskruvandet och inget läckage går att finna. Lite ojämn i gången när den är varm, men det ska nog gå att ordna. Kul är det i vilket fall att en bil som stått i 27 år i stort sett med bara mindre reparationer nu återigen rullar på vägarna.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng