Läckande vattenpump i V4

Forum Modellspecifika forum Sonett Läckande vattenpump i V4

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-05-09 22:49.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3901

    mats a
    Deltagare

    Egentligen kunde den här frågan ligga i 95/96-lådan, men eftersom det är en Sonett III så OK då.

    Nå, jag har efter att ha rivit och byggt, byggt och rivit äntligen fått tätt i kylsystemet på min III:a. Trodde jag. Vid den senaste fyllningen började det rinna ur det här mystiska hålet ur vattenpumpen.

    Varför börjar det läcka just nu? Det är ju samma vattenpump som suttit där hela tiden. Vilken funktion har hålet? Kan man plugga det med silikon?

    Hjälp…

    (Det är givetvis en annan pump jag fotograferat…)

    #27438

    erik randa
    Deltagare

    Det hål som det rinner ur är ett evakueringshål och dess värre är det så att vattenpumpstätningen har sagt upp sig, så det blir att byta till en ny vattenpump.

    #27445

    mats a
    Deltagare

    Tack för besked, jag misstänkte något sådant men det är skönt att få det bekräftat. Ny pump beställd. Det blir till att riva undan kylare, generator och motorfäste igen. Tack och lov är det ganska lättskruvat i III:an.

    /Mats

    #27477

    sabbe
    Deltagare

    Jag har bytt vattenpump i en III:a med enbart generatorn borttagen. Små verktyg gäller 1/4 tums hylsnyckelsats.
    En beg. vattenpump klarar inte att stå still för länge,behöver snurras på några ggr/år.
    I bland kan den sluta läcka efter någon timmes provkörning.

    Inte så roligt att försöka med beg. vattenpump. Efter 3:e pumpen höll det tätt när jag testade detta för många år sedan.

    Sabbe

    #27495

    sabbe
    Deltagare

    Lite teknisk förklaring:
    Det finns alltid ett dränerhål eller två mellan vattenpumpens tätning och lagringen.
    Om läcket skulle komma in i lagret skulle fettet snabbt lösas upp och brytas ner vilket medför lagerhaveri. På en modern motor där ofta vattenpumpen är driven av kuggremmen skulle ett totalt motorhaveri ske.
    Ett litet läck förkommer alltid så på moderna pumpar finns en liten behållare vid dränerhålet där läcket samlas och senare kan dunsta bort utan att det syns i motorrummet.

    Det är också mycket viktigt att inte blanda olika glykolsorter då ingående kemikalier kan bilda nya föreningar som kan vara aggressiva och skada tätningen snabbt.
    I glykolen finns även rostskydd och viss smörjfunktion för tätningen så man skall aldrig använd rent vatten i kylsystemet.

    Sabbe

    #27523

    mats a
    Deltagare

    Jag tackar för allt detta och blir klokare på kuppen. Som sagt: ny pump beställd. Ska försöka lossa den gamla pumpen med endast generator och motorfäste borttaget. Å andra sidan, de tio minuter det tar att lossa kylaren spar rätt mycket rygg eftersom man kan sitta framför bilen istf hänga över den som en törstig giraff.

    /Mats

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng