Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › lackeringsproblem v4
- Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2006-02-03 21:25 av .
- FörfattareInlägg
- 31 januari, 2006 kl. 06:51 #13770
anonymous
DeltagareUndrar om det finns någon inom klubben som känner till någon lackerare.Har varit hos 4-5 verkstäder under hösten, erhållit priser mellan 13000-17000kr flera plus moms, tycker detta är väldigt mycket,får intrycket att dom egentligen inte är intresserade av en gammal bil kommentarer ”det var mycket att göra,många delar” etc kom igen mellan februari och mars(var där i oktober-05)Bilen är en tom kaross med de flesta lösa delar blästrade och grundade(lackeraren blev tyvärr sjuk och hann aldrig färdigt slutade senare att lacka)har påpekat detta för verkstäderna men det verkar inte intressant.Var finns det någon lackerare som inte stönar när man kommer med en gammal bil?Kan tänka mig att dra iväg kanske 15-20 mil från Göteborgsområdet om det skulle behövas.
Mvh Sture31 januari, 2006 kl. 10:38 #92082saab-jonte
Deltagaredå måste du ha hammnat hos oseriösa lackerare, dom flesta brukar åta sig lackjobb, men priset är alldeles för mycket, särskilt om bilen är i delar, lackjobbet blir som allra bäst om bilen är nerplockad och allt löst lackas samtidigt och bilen lackas efteråt med samma färgblandning, helst hos en firma som har erfoderlig utrustning. du kan säkert få ett svartjobb gjort för hälften ungefär, ska höra efter bland kontakterna i åmål… där finns det bra lackverkstad
31 januari, 2006 kl. 10:59 #92083anonymous
DeltagareDet låter mycket bra, kan ju säga att bilarna som stod utanför de flesta lackverkstäderna verkade inte vara äldre än ca 10år en skärm, dörr, kanske en sida mer var sällan gjort, att då lacka en hel bil verkade som jag nämnde förut alldeles för jobbigt för dom.Bilen är ju en -80 jubileeum och då kanske man vill ha det där lilla extra ,den kommer att sprutfösinkas i botten under våren,den lilla rost som funnits har jag svetsat själv (såldes ny i Hakkas utanför Kalix) Mvh Sture
31 januari, 2006 kl. 15:45 #92084saab-jonte
Deltagarelåter som ett alldeles utmärkt objekt, någon bild kanske? själv grejjar jag med en 96- 74 vit, som när tiden är inne kommer att lackas i samma vita som nu. men det tar tid. står mest still.
31 januari, 2006 kl. 20:53 #92085anonymous
DeltagareHar tyvärr bara analoga bilder tagna ca 10år sedan,lacken var och är på stora delar av utsidan nästan grå så den är inte särskilt vacker att se på, när jag besiktigade senaste gången -97 sade besiktningsmannen att den ser ju riktigt bra ut men skulle kanske behöva en ny lack,påpekade att förra ägaren en arbetskamrat egentligen skulle skrota bilen, varvid han utbrast”fullständigt idotiskt”hon tyckte att den föorenade för mycket men när jag bjöd 1500kr tog ”Mammon” snabbt över och jag fick köpa bilen av henne.
2 februari, 2006 kl. 07:11 #92086saab-jonte
Deltagarevilken tur, en v4 räddad på så sätt.!och 80- or växer inte på träd, det var faktiskt väldigt längesen jag ens såg en v4 med stora bak och framljus, kommer i håg i min barndom en tant på gatan som hade en ”chokladpuddingsbrun” v4 -79 som jag tyckte var i mycket bra skick..(kanske det var redan då som jag bestämmde mig vad bilinnehavet skulle vara i framtiden) jag var lite för liten för att äga en bil annars hade jag attakerat när denne ersattes av en röd -78 då den brunas balansaxel havererade, annars har uppväxten varit v4 rik, nu ses dom knappt alls längre. tyvärr. särkilt minns jag när tanten kom hem på dagarna innan hon hade ens kommit in i kurvan så hade hon stängt motorn och ”frihjulade” in på parkeringen, kunde inte förstå hur hon kunde vara så snabb ut ur bilen, men senare när jag lärde mig vad frihjul var frö nått så löste sig problemet.
hoppas förövrigt att du hittare en lackerare,
KM Lack i åmål kan du försöka ringa till, mycket seriös firma som tar sig an allt, vad jag vet, jag ska hellacka min v4 där när penagrna finns.
2 februari, 2006 kl. 07:42 #92087anonymous
DeltagareJag tackar för hjälpen skall kontakta dom,tycker fakiskt att 78-80 är dom snyggaste,men när det gäller delar verkar det inte finnas särskilt mycket tll dessa årgångar.Min mamma köpte 1980 en 99a-77 i Februari hos en Saabhandlare i Göteborg, där stod en ljusblå 80a v4 för leverans,jag minns att jag tänkte”en sådan skall jag ha någon gång”,det tog ca 14år.
Skall kontakta nämda lackerare,fortsättning följer,tackar så mycket för hjälpen.
Ps.Efterlyser en högerdörr helst från-77 eller uppåt om den är ”svullen” längst ner är ok men ej hål i botten eller trasiga hörn. Mvs Sture2 februari, 2006 kl. 17:51 #92088ake g
DeltagareIsak, du får väl kolla på min jubileum som jag hämtade från lacken i dag tills din blir lackad….
2 februari, 2006 kl. 18:19 #92089Molte
DeltagareHåller med isak om att det är snyggast med de stora lamporna. Mamma hade en ljusbrun -79 för fem år sedan. Den gjorde stort intryck på mig. Den va i bra bruksskick o vi sålde den till en som skulle renovera den, men det tråkiga är att sist vi såg den va den sönderrostad o ägaren hade inte ens pumpat däcken…
Letar lite då och då efter en sen 96:a o har märkt att de är rätt ovanliga gämfört med 70-70:or tex.MVH Magnus
- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska3 februari, 2006 kl. 08:33 #92090saab-jonte
Deltagarekomm i kontakt med en annons på blocket, där det var ta 3 betala för 1, dock kostade den ena 5000:- så man betalade alltså för alla tre vilket som iaf när jag hade släpat mig i väg 15 mil för att kika på dom, en som jag tänkte såg hyffsad ut var en vit 79b eller 80, då den var inregistread 1980-01 som hade alla tillbehör i intakt skick, öppnade dörren och klev in, satte mig och rasade igenom golvet, helt kört… hela golvet runt stolen brakade ut på marken… tackade för mig och åkte därifrån utan att titta på dom andra 2 som såg ännu värre ut. så där kan man konstatera att 3 stycken sena 96or har lämmnat jordelivet.
3 februari, 2006 kl. 21:17 #92091anonymous
DeltagareHar frågat lackar´n i Åmål fick pris ca 13-15 tusen,hade nog blivit gladare om han sagt 10-12 tusen,men vi får se,han verkade intrsserad i alla fall.På tal om bilar som får rätt köpare,har jag flera och ”tragiska”berättelser om bilar som kommit i händerna på totalt okunniga personer(känner nog till 5st sådana händelser)under ca 1-2år, har gamla mycket fina bilar förvandlats tll skrot snabbt.Äger en Volvo 740-glt16-89 som min fd svämor haft, endast 6500mil,fick för mig att sälja förra våren köparen frågade efter vinterdäck,jag svarade,den är aldrig vinterkörd,han konstaterade att det fanns drag,bra att köra ved i skogen med.Jag trodde jag fick ett slag i huvet,här blir det ej någon affär,det bestämde jag mig direkt för,flera har sedan åvrått att sälja den.Detta är visserligen ingen Saab,men jag vill ändå belysa det jag sade om ”oseriösa”köpare förut.Att det ej finns så många V4 av sen årgång,kan kanske bero på den PVC man sprutade undet och som sprack senare
och gjorde att dom rostade kraftigt.3 februari, 2006 kl. 21:25 #92092anonymous
Deltagarehar kollat på din Åke G blir säkert bra,så ser min också ut, dvs så nerplockad,har flera gånger undrat hur många det finns kvar av denna modell.Sture
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.