Laddar inte 99 GLi

Forum Modellspecifika forum 90/99 Laddar inte 99 GLi

Detta ämne innehåller 11 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-24 11:06.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15426

    saab-jonte
    Deltagare

    vid första ”få allt att fungera” meket… följande fel som är obegipliga är

    * Laddlampan lyser inte vid tändningsläge, inte alls vill säga,
    * Plockade ur lampan och kollade den var hel och lyste
    * Generatorn laddar inte alls, dör när man plockar av en pol på batteriet
    * Kopplade förbi och tog en sladdbit på generatorn till laddlampan, då lyste lampan…

    något tips… bara att byta generator eller?

    #102027

    Martin Sigge
    Deltagare

    Likriktarbrygga?

    #102028

    saab-jonte
    Deltagare

    ja du säg det?! jag har ingen aning iaf… tack ändå!…

    #102029

    matthias r
    Deltagare

    Stopp i backen… pratar vi inte dödssynder nu om det gäller att lossa batteripoler under gång?? Generatorn kan skadas, i alla fall en lite modernare växelströmmare!! De gamla likströmsgeneratorerna tål lite mer stryk, men den här ”testmetoden” ska man ändå glömma!

    Dessutom talar den inte om något! Hur bra generatorn än laddar så stannar givetvis motorn då en pol åker av. Strömkretsen i bilen är då definitivt bruten så varifrån skulle spolen få sin primärström? Och varifrån skulle generatorn få sin in-spänning?

    Det är bara dieselmotorer som fortsätter gå efter man gjort så här, eftersom de inte behöver någon ström för att gå. De har mekaniska stoppanorningar på bränsletillförseln (gäller äldre oljeeldare). Men även på en sådan skadas generatorn om polen lossas under gång.

    Gör en laddningskontroll med instrument eller koppla in en amperemeter i bilen så talar det om hur det verkligen ligger till.

    Felet kan mycket väl ligga på laddreläet, har varit ute för detta just på en 99:a. Lampan stendöd precis som du beskriver.

    #102036

    saab-jonte
    Deltagare

    mattias r: hmm.. där ser man det hade jag faktiskt ingen aning om alls, man lär sig nått nytt varje dag, däremot har jag vetat om att generatorn även kan skadas av att man svetsar på bilen utan att plocka bort polerna på batteriet, så det har jag varit försiktig med på mina objekt, laddningsreläet? nu börjar det nog att brännas, känns mer och mer troligt, har nu på morgonen införskaffat en ny generator och får väl försöka gräva fram ett relä i nästa steg

    #102142

    saab-jonte
    Deltagare

    generatorn är på väg men jag funderar på att felsöka ”laddnings-relät” även, vart sitter detta på dessa 99:or, har aldrig behövt bry mig om det på 99:an 900an har ju allt inbyggt i generatorn, v4:an har ju sitt i motorrummet precis bakom generatorn, gäna bild på vart det sitter?! (haynes som är min guide i detta fall behandlar bara nyare generatorer upptäckte jag)

    #102153

    hotrodder
    Deltagare
    Matthias R wrote:
    Stopp i backen… pratar vi inte dödssynder nu om det gäller att lossa batteripoler under gång?? Generatorn kan skadas, i alla fall en lite modernare växelströmmare!! De gamla likströmsgeneratorerna tål lite mer stryk, men den här ”testmetoden” ska man ändå glömma!

    Dessutom talar den inte om något! Hur bra generatorn än laddar så stannar givetvis motorn då en pol åker av. Strömkretsen i bilen är då definitivt bruten så varifrån skulle spolen få sin primärström? Och varifrån skulle generatorn få sin in-spänning?

    Det är bara dieselmotorer som fortsätter gå efter man gjort så här, eftersom de inte behöver någon ström för att gå. De har mekaniska stoppanorningar på bränsletillförseln (gäller äldre oljeeldare). Men även på en sådan skadas generatorn om polen lossas under gång.

    Gör en laddningskontroll med instrument eller koppla in en amperemeter i bilen så talar det om hur det verkligen ligger till.

    Felet kan mycket väl ligga på laddreläet, har varit ute för detta just på en 99:a. Lampan stendöd precis som du beskriver.

    Skitsnack.. på en växelströmsgenerator JA!! den laddar inte!! utan spänning från batteriet och är som du säger definitivt inte bra att köra med avlyft batteripol däremot… En likstömmare laddar hur bra som helst bara den får snurr. Du kvaddar inte likströmsgeneratorn heller om du lyfter av ena batteripolen. Sen en modern Dieselmotor går inte utan spänning då spridare, pump, styrelektronik är helt beroende å korrekt laddning och batteri. Men tex. en gammal traktor med mekanisk pump är bara att knuffa igång med batteri eller ej, du får tom. lyset att funka på den om det sitter en likströmmare där.

    #102323

    saab-jonte
    Deltagare

    nu börjar jag bli trött, har nu bytt generator till en som var testad på skroten, samma modell, fick även tag i ett nytt relä… bilen laddar fortfarande inte.

    kan jag montera en nyare generator från en 900, där kol och regulator är sammanfogade i en enhet, och där det bara finns en grov + till batteriet och en liten till kontrolllampan?! mig veterligen bör det ju inte göra den minsta skillnad…

    #102327

    sabbe
    Deltagare

    En växelströmsgenerator måste ha ström till magnetiseringen för att kunna ladda. Strömmen kommer via laddningslampan. Om laddningslampan är trasig går inte strömmen vidare till genaratorn som då inte kan ladda. Med stillastående motor i tändläge jordar laddlampan i generatorn vilket gör att lampan lyser. Med motorn i gång alstrar en frisk generator själv ström i denna kretsen vilket gör att laddlampan har ström från båda håll och ingen jordning och då kan naturligtvis inte lampan lysa.

    Kolla att du har ström fram till laddningslampan med tändningen till och att generatorn är jordad mot bilen.

    Sabbe

    #102357

    saab-jonte
    Deltagare

    Nu laddar den, en generator och kablar donerade från en 900OG -1985 räddade det hela

    #102427

    matthias r
    Deltagare

    Hotrodder, citerar dig:

    ”Skitsnack.. på en växelströmsgenerator JA!! den laddar inte!! utan spänning från batteriet och är som du säger definitivt inte bra att köra med avlyft batteripol däremot… En likstömmare laddar hur bra som helst bara den får snurr. Du kvaddar inte likströmsgeneratorn heller om du lyfter av ena batteripolen. Sen en modern Dieselmotor går inte utan spänning då spridare, pump, styrelektronik är helt beroende å korrekt laddning och batteri. Men tex. en gammal traktor med mekanisk pump är bara att knuffa igång med batteri eller ej, du får tom. lyset att funka på den om det sitter en likströmmare där.”

    ”Skitsnack”…. skrev ju att det gällde äldre dieslar med helt mekaniska
    bränslesystem. Månne har du helt rätt vad gäller likströmmarnas förmåga att ladda en bra stund efter att inspänningen brutits, har aldrig haft anledning att prova det själv…

    #102431

    Martin
    Deltagare

    Ordet skitsnack och liknande uttryck riskerar att höja diskussionstemperaturen i onödan.
    Alltså, undvik gärna detta. 🙂

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng