Låg oljetemp

Forum Modellspecifika forum OG900 Låg oljetemp

Detta ämne innehåller 10 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-15 15:45.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25103

    anderslindh
    Deltagare

    Hello,

    Jag har nyligen monterat några extramätare (speedparts stegmotormodell) Oljetryck-&temp och laddtryck via en adapterssandwich vid oljefiltret.

    Alla mätarna verkar göra sitt jobb super och tyvärr tycker jag oljetempen är låg som attan trots att kylvätsketempen är bra (termostat på 88 grader)

    Oljetemp på motorväg 65 grader vid -1 grad ute. (hur kan det vara så när kylvätsketempen är bra?)
    Oljetemp efter lite hårdare körning i stan eller lite varvande i garage(+15grader) kan jag komma upp i 72 som mest – inte råkört motorn men varvat lite extra…

    Är det mätningen som är kass och tempen egentligen ganska bra? (passerar oljan oljekylen innan den mäts vid filtret tex?)
    Eller är tempen kass och vad kan man då göra?

    Det gäller bilen i signaturen som är nyservad med BP Visco 5000 5W-40 helsyntet.

    #180916

    longjohn61
    Deltagare

    Tja det tar ganska lång tid för oljan att blir ordentligt varm tycker inte att mätningen är så dåligt.Hur länge körde du?
    Jag tror att det behövs nog typ en 30 min motorväg eller nåt sånt.

    Mvh Nisse

    #180919

    anderslindh
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Tja det tar ganska lång tid för oljan att blir ordentligt varm tycker inte att mätningen är så dåligt.Hur länge körde du?
    Jag tror att det behövs nog typ en 30 min motorväg eller nåt sånt.

    Mvh Nisse

    tror inte det tar så lång tid. Om jag kört hårt i stan så kan den ha gått upp till 70 och sen kör jag ut på motorvägen så sjunker den till 65. Jag körde nog inte mer än 25minuter på motorvägen…

    #180923

    joh900
    Deltagare

    Hej!

    Jag har Speedparts mekaniska oljetemperatursmätare, och det du beskriver är precis så som mätaren beter sig för mig också. Har fått upp oljetempen strax under 95 grader på mätaren en gång, och det var under flera omgångar slalomkörning. Om man bara ligger landsväg/motorväg så ligger den runt 70grader vill jag minnas, kan stiga lite över 70 och närma sig 80 om man står på bra… 😉 Detta var ju dock i somras med en utetemp på i alla fall 20grader.

    Antar att du också kör med en sandwich-adapter vid oljefiltret? Det gör i alla fall jag när jag har fått ut de mätvärdena.

    MVH

    #180924

    anderslindh
    Deltagare

    @anderslindh wrote:

    Hello,

    Jag har nyligen monterat några extramätare (speedparts stegmotormodell) Oljetryck-&temp och laddtryck via en adapterssandwich vid oljefiltret.

    😉

    Antar att det helt enkelt är dåligt mätställe då… :/ Hade gärna haft givaren i sumpen men det är ju inget jag fixar själv direkt :p
    Hoppas det är så eftersom det betyder att tempen på oljan iaf är bra 🙂

    #180926

    longjohn61
    Deltagare

    Eller en bra olje kylaren 😉

    Mvh Nisse

    #180927

    anderslindh
    Deltagare

    Funderar på om oljetermostaten kan ha hängt sig i öppet läge…

    #180931

    M.Broberg
    Deltagare

    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=48414&sid=127abecb9dd4e726c267332df107c24a” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Lite intresant fakta här, termostaten ska tyldigen öppna på 90 grader? låter mao som du har problem med termostaten. sen vare lite mer kul info där 🙂

    BeepBepp’s 900s projekttråd innehålelr mycket nyttig och rolig fakta, helt klart läsvärt http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=48533&highlight=” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #180933

    anderslindh
    Deltagare

    Intressant tråd – men framgår inte om det är före eller efter oljekylen tempen mäts… Någon som Vet?
    Ska läsa hans projekttråd när jag får tillfälle.

    #181152

    anderslindh
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    Lite intresant fakta här, termostaten ska tyldigen öppna på 90 grader? låter mao som du har problem med termostaten. sen vare lite mer kul info där 🙂

    Bläddrade lite i en gammal saab verkstadshandbok som endast behandlar de tidiga T16 (84-85) men där står att oljetermostaten ska öppna vid 75 grader.

    Kom på att det borde vara ganska enkelt att testa om den är hel eller inte. Kan man inte bara lägga handen på kylaren och se om den är varm när man kommer tillbaka till garaget och kört där en minut eller så? Alltså precis som man gör med vattenkylaren. 🙂

    #181163

    M.Broberg
    Deltagare

    @anderslindh wrote:

    @M.broberg wrote:

    Lite intresant fakta här, termostaten ska tyldigen öppna på 90 grader? låter mao som du har problem med termostaten. sen vare lite mer kul info där 🙂

    Bläddrade lite i en gammal saab verkstadshandbok som endast behandlar de tidiga T16 (84-85) men där står att oljetermostaten ska öppna vid 75 grader.

    Kom på att det borde vara ganska enkelt att testa om den är hel eller inte. Kan man inte bara lägga handen på kylaren och se om den är varm när man kommer tillbaka till garaget och kört där en minut eller så? Alltså precis som man gör med vattenkylaren. 🙂

    kollade igenom min 81-88 och där stod det samma sak, verkar som dom hade fel på rejsa då 🙂

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng