Låga mätarställningar på 99 / 900

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Låga mätarställningar på 99 / 900

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Låga mätarställningar på 99 / 900

  • Författare
    Inlägg
    • juli 10, 2008 at 03:54 #18231

      Hej.
      Jag har noterat att många 99-or och även äldre 900 har rätt låga mätarställningar. Saken är den att samtliga äldre 99:or jag haft, där har vägmätaren stått still, eller rört sig lite då och då. Min nuvarande 900 T -79 är likadan, där går vägmätaren då och då. Jag har även provkört ett antal 99:or de senaste åren, samtliga har haft stillastående vägmätare. Kikar man på annonser på 99:or är det många som ligger på mätarställningar mellan 10-16000 mil. Det kan väl inte vara så att det är vanligare att en SAAB 99 går färre mil än en liknande bil? Nåja, oavsett om det är så eller inte, kan man reparera dessa vägmätare? Någon som vet?

        juli 10, 2008 at 08:22 #123775

        Jag har då aldrig varit med om att vägmätarna står stilla. Dock har jag varit med om att hastighetsmätaren fastnar. Reparera vägmätaren går väl, troligen är det bara en av kuggarna som fastnat.

        Ang att 99orna går kort så kan jag nog tro att det stämmer, iaf på de sista versionerna, de såldes ju nästan enbart till pensionärer som redan då körde väldigt lite. min 99a hade vid när jag köpte den gått ca 12900 mil. Detta var 2006. Alltså hade bilen rullat 537 mil / år om man räknar med att bilen togs ut 1982.

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          juli 12, 2008 at 17:49 #123878

          Hej

          Min vägmätare på min 99:a har just nu börjat bete sig på detta sätt efter drygt 18000 mil. Har kört andra 99:or med längre miltal utan att de krånglat.
          Att den går ibland lär bero på att kugghjul av plast inni i vägmätaren är utslitna. Får väl plocka isär och kolla.

          Magnus

            juli 13, 2008 at 13:08 #123898

            När jag har drabbats av vägmätarhaveri har det alltid varit det ingående drevet på vägmätaraxeln som spruckit (det som drivs av snäckdrevet från hastighetsmätarvajern).
            Därmed har både väg- och trippmätare stannat.

            Studerar man konstruktionen inser man att det är en baggis att skruva dessa gamla hastighetsmätare.

              juli 13, 2008 at 18:23 #123912

              Min vägmätare går emellanåt klockrent, men sen kan den “sacka”, senaste turen på 20 mil, visade mätaren 14 mil. Så har jag haft det på mina fyra senaste 99 / 900:or. Jag har ju som jag skrivit provkört flera med antingen stillastående mätare eller “sackande” mätare. Att de flesta 99:or gått så lite för att det bara är pensionärer som haft dem, det köper jag helt enkelt inte. Jag tror heller inte att nån skruvat mätare, bra att man “glömt” att mätaren sackat eller stått still en tid. Eller om den bara “sackar” så kanske man inte tänker på det överhuvudtaget.

              Nåja, nog sagt om detta, det verkar ju gå att fixa på ett rätt enkelt sätt om jag förstått det rätt, går det att limma ihop snäckdrevet eller?

                juli 13, 2008 at 19:01 #123913

                Att den sackar skulle betyda att den slirar på axeln, men att den gör till och från låter märkligt, men allt är uppenbarligen möjligt med gamla bilar.

                De drev jag synat har spruckit så att drevet öppnat sig med en v-formad spricka, möjligt att det går att limma och tvinga ihop drevet, men jag är tveksam till om det håller.

                Enklast är nog att byta hela mätaren, eller ta inkråmet från en fungerande mätare och sätta i den trasiga.

                  juli 13, 2008 at 19:04 #123914

                  Min 99 ’84 som jag köpte en gång i tiden hade “tvärtom” den hade passerat en bit över 40 000mil men sedan hade den börjat säcka ihop.
                  När man sedan körde i ~110km/h och skulle bromsa var fortfarande hastighetsmätarevisaren kvar på 110 en lång stund innan den sakta börja röra sig neråt hehe. :racesmile:

                  Eftersom jag ville ha en bil med fungerande hastighetsmätare och trip/mätarställningsmätare, så byttes en till med en på 30k? på mätaren.. när den sedan såldes till william skruva han fram den till 42tusen som den gamla stog på, haha det var roligt :racesmile: 😀 . Liksom, oftast skruvar man ju bakåt de ,men här har vi en ärlig man haha 😀

                  //Anton

                  Saab 93B -59 (Blå)
                  Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                  Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                    juli 27, 2008 at 17:14 #124590

                    Jag har ägt över 20st 99:or (och dessutom minst ett 30-tal 900:or)och har haft problem med hastighetsmätaren på en(!) bil, en 71:a som jag fortfarande äger och har gått 12500mil. I detta fallet var det vajern som gav upp. Jag äger också en 900 som har nästan 47000 mil på mätaren, och funkar utmärkt.

                    Att alla 99:or och tidiga 900:or du har tittat på är lågmilare beror troligen på att det helt enkelt är lågmilarna som har överlevt. För 10-15 år sedan vimlade det av 99/900:or med många mil på mätarna!

                      juli 28, 2008 at 08:02 #124600

                      Jag har också ägt en massa 99 or och för 10 år sedan funkade givetvis alla dessa trippmätare. Jag får väl konstatera att jag haft en förtvivlad otur, och i förra veckan provkörde jag även denna, http://www.blocket.se/vi/17163644.htm?ca=17_s ,en enägarbil i Örebro, den vägmätaren stod även den stilla, trots “höga” 18000 mil. Inte bara lågmilarna överlever, så enkelt är det, skick och skötsel avgör även det. Nåja, nog om detta, jag får hänvisa till “otur” då jag ju verkar ha detta i parti och minut i och med att samtliga mina senaste 99/900 av tidiga år haft stillastående eller “släpande” mätare.

                        juli 28, 2008 at 17:34 #124606

                        Det är väl inget vi erkänner att det kan bli fel på en Saab 😉

                          juli 28, 2008 at 17:41 #124607

                          Hehe… Nej, det verkar ju så! 🙂 Det jag egentligen ville veta var ju om nån lagat en mätare och om det var svårt, givetvis vill man av många olika skäl ha en fungerande km-mätare. Men det verkar ju som om det är relativt lätt att laga dessa, jag får väl vid tillfälle ta isär min mätare på min 900T -79. Fast för ögonblicket går den klockrent, kvicknade till häromveckan och har nu vad jag kan se gått perfekt sista veckan. Märkligt, men så är det. 🙂

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.