Låsa växellådan på og900?

Forum Modellspecifika forum OG900 Låsa växellådan på og900?

• Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-28 08:55 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    kaph
    Deltagare

Jag tänkte byta primärdreven i en växellåda från og900s -93 och behöver därför låsa/spärra lådan för att kunna demontera muttern till det nedre drevet. Därför skulle jag uppskatta lite tips på hur detta kan göras, en idé verkar vara att öppna lådan från sidan och lägga i 3:an och 5:an samtidigt. Men hurgörs detta i praktiken?

turbocab
    Deltagare

Man öppnar locket på sidan ”åt höger” i bilens färdriktning och pillar på nåt vis. Jag har aldrig gjort det – men jag har bytt primär några gånger och då kört med mutterknack, utan att låsa nåt. Så det blir mitt tips! Funkar asbra.

kaph
    Deltagare

Jag lyckades låsa lådan genom att skruva bort locket och läggai 5:an tillsammans med backen. Detta krävde att man tog bort länken mellan backdrev och växelföraren. Därefter gick det fint att lossa muttern med mutterknack, tack för tipset.

Men naturligtvis dök istället ett annat problem upp; det övre drevet. Jag har lossat låsringen till detta så att den ligger löst men drevet sitter ändå fast. Har provat att bryta lite försiktigt på det utan resultat, vet någon om det är avdragare som gäller eller har jag missat något?

morsole
    Deltagare

Du får väl bruka lagom våld för att få bort det; det har blivit en kant där kanske som tar emot; SKA inte sitta jävligt, men klart att du har ett kugghjul som gör det!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

saabaero
    Deltagare

Det ska bara vara att dra loss drevet men ibland sitter det fast.
    En ryckhammare kan hjälpa om man lyckas få grepp med en sån.
    Lär nog finnas ett specialverktyg också

kaph
    Deltagare

Fick tag på en avdragare igår och då lossnade drevet utan problem, tack och bock!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng