Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Låskolv och silvergarage
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2003-02-03 13:44 av .
- FörfattareInlägg
- 31 januari, 2003 kl. 10:20 #9208
jocke e
DeltagareTrots -13 på termometern försökte jag ta mig in i Saab:en och då bar det sig inte bättre än att hela låskolven började rotera när jag försökte låsa upp. Ganska klantigt handhavande kan tyckas (tycker jag i alla fall), men nu är det som det är. Vad kan göras åt detta? Bilen går att låsa, men det är väl nå´t som är knas.
Nästa ämne är s.k. silvergarage.
Är det nå´t å ha för en som inte har någon vinterförvaring för sin blivande ögonsten? Har hört att det kan bildas fukt under täcket och det kan väl inte vara bra.
Om det mot all förmodan är någon som har en förvaringsplats till ”Gullan” till nästa vinter får ni gärna höra av er.3 februari, 2003 kl. 09:30 #67929jocke e
DeltagarePassar på att lyfta lite och då samtidigt undra över detta med försäkring. I kraven för MHRF-försäkringen står det bl.a. så här:
Du skall enbart använda fordonet som hobbyfordon, d.v.s. det skall alltid vara ett nöjesmoment inblandat i samband med körning, och du får inte använda fordonet för vardags- eller brukskörning.
Vi Saab-ägare borde ju få dispens, eftersom vad man än använder bilen till så är det ju alltid ett nöjesmoment
3 februari, 2003 kl. 11:24 #67930Dicst
DeltagareHej.
Jag vet inte riktigt hur det ser ut på 96:an, men fick liknande problem på Sonetten (fast på sommaren), å helt olika är väl inte låsen?.
Det där med låsbarheten blev bara sämre och sämre och till slut var det knappt öppningsbart ens. Lösningen var iallafall mycket enkel: skruva av dörrsidan, rikta in låsanordningen på nytt och dra fast den ordentligt. Klart!Ska du ha bilen ute med silvergarage? Ajaj, har sett bilar med små blåsor i lacken (ej rost) pga att vatten har trängt in, så jag är skeptisk. Markfukt kommer alltid att stiga och kondenseras…
3 februari, 2003 kl. 13:44 #67931saab v4-ever
DeltagareHej!
Jag gissar att du har den senare låskolven. Tror att den kom 73 eller 74. I vilket fall så sitter det en låsbricka i ena änden av låscylindern (i motsatt ände till nyckelhålet). Denna bricka kan tappa spänsten vilket den verkar ha gjort i ditt fall. Det får till följd att hela låscylindern roterar istället för enbart låskolven. Jag har råkat ut för att hela cylindern ploppat ut helt. Inte roligt när det är snö på backen! 😮
Du kan använda låset som det är genom att vid låsning/upplåsning hålla i låscylindern i rätt läge och endast vrida på nyckeln så att kolven rör på sig istället för cylindern. Vid öppet lås är springan horisontell och vid stängt vertikal. (OK, det finns möjlighet att vrida 180 grader fel.)
För att laga ditt lås måste du ta bort dörrhandtaget. Du behöver en relativt lång stjärnskruvmejsel för att få bort den främre skruven. När du fått bort handtaget så ser du fjäderbrickan. Det bästa är att byta denna, får du inte tag i någon så kan man först ta bort den och försöka platta till den lite och därefter återmontera. Den sistnämnda metoden är lite av en nödlösning.
Hoppas det löser sig!
///Harald
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.