Lilla Blå besiktigad (lång lista)

Forum Modellspecifika forum OG900 Lilla Blå besiktigad (lång lista)

  • Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2006-03-02 19:14 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13803
    staffanv
    Deltagare

    Då har jag besiktigat ”Lilla Blå”, min 900 Turbo -82 med följande resultat:
    Resultatet blev:
    1. Torkarblad, rengöringseffekt otillräcklig (redan bytt)
    2. Strålkastare halvljus, båda sidor, svagt ljus.
    3. Stomme sidobalk, vänster yttre, rostskadad.
    4. Infästning länkarm, bak, båda sidor, bakre, övre rostskadad.
    5. Golv, fram, vänster rostskadat.
    6. Stänkskärm, bak, båda sidor, vassa kanter
    7. Färdbroms bromsfördelning, fram, bromsverkan ojämn
    8. Parkeringsbroms bromsverkan, höger, ur funktion
    9. Signalanordning, ljudstyrka otillfredställande

    Bra att veta:
    Stomme sidobalk, höger yttre, rostskadad
    Hjulhus, bak, båda sidor, rostskadat

    CO var bra. 0,5 (tillåtet 4,5).

    Sedan verkar den inte riktigt tända på alla cylindrar. 2 och 9 hänger nog ihop med elfelet (antagligen jordfel). 7 och möjligen även 8 kan vara för att den stått ett tag. Resten är svetsjobb och det hoppas vi en kompis kan hjälpa oss med.

    Elfelet tänkte vi nog låta en verkstad fixa. Som det är nu kan batteriet tömmas lite väl fort och man vill gärna att bilen startar om man ska ut till obygderna.

    Turbotryckmätaren skulle förresten lika gärna ha kunnat vara fastlimmad. Den står i början av gula området hela tiden, även när tändningen är avslagen. Men tirbon funkar uppenbarligen. O ja, den funkar! Kommer man upp runt 3000 varv känner man en rejäl kick och det bara ökar så länge man har gasen nertryckt. Eftersom sambon körde följebil i vår 900i fick man ju hålla igen lite så hon inte försvann i backspegeln, men det var svårt att låta bli. Nästan lite synd att den har metalliclack, skulle kunnat bli en redig sleeper annars.

    #92281
    enor
    Deltagare

    Angående turbotrycksmätaren så har du nog bara en trasig slang till den (att slangen helt enkelt hoppat loss är inte heller otroligt) – det är korrekt att den ska stå i gränsen mellan grönt och gult när tändningen är avstängd eftersom just denna fläck indikerar ”normalt atmosfäriskt tryck”. Turbotrycksmätaren är en synnerligen mekanisk tingest och behöver inte ström för att funka.

    #92282
    staffanv
    Deltagare

    Ok, jag får ta en titt om det är någon lös eller sprucken slang.

    Det blev ett litet äventyr att få den till verkstan från Upsala också men det gick till slut och större delen för egen maskin. Den tappade fart och hackade för att till slut stanna helt. Jag misstänker att det berode på isproppar men eftersom vi bogserat den till en mack (inköp av bensin och K-sprit) passade vi på att lämna in den på verkstan brevid för att få elsystemet fixat.

    #92283
    staffanv
    Deltagare

    Ner till Mariestad för rostfix gick den jättefint. Den annorlunda växlingen gör att man ligger på mycket trivsammare varvtal på motorvägen. Det var ju soligt och ganska varmt så jag passade även på att testa takluckan.

    Vår kompis kollade på den och den verkade vara OK. Men idag fick jag beskedet att när han börjat riva i den visade sig hela bakvagnen vara upprostad. Så… Är det någon som är intresserad av delar? Det finns en trimmad åttaventilsmotor, simons 2″ sportavgassystem, nytt batteri (har bara gått 30 mil), fin inredning (blå), turboratt, vindavvisare för taklucka, rostfri baklucka till CC o.s.v. Bud?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng