lite frågor om tändinställning

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 lite frågor om tändinställning

  • Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-25 20:16 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17283
    noise
    Deltagare

    i vhb står det att man ska ha 6 f ö d på usa version from 71, och 3 sverige version from 76.
    vad ska jag ha till min 74?

    i vilket läge ska man ställa remmskivan när man monterar tändfördelaren?
    är det 3,tdc,3,6,10?

    #116637
    matthias r
    Deltagare

    Din-74 ska ha tändiställning 6 gradert f ö d (=före övre dödläge)

    Fördelarmonteringen; plankar ett av mina gamla inlägg:

    Tänk på att remskivan passerar tändningsmarkeringarna två gånger/motorvarv. Ena gången indikerar hacket på remskivan tändläge för cylinder ett, andra gången för cylinder nr fyra. Du ska leta upp tändläget för ettan om ska montera fördelaren.

    Gör så här:

    1. Ur med frihjulet, i med fyrans växel.

    2. Av med vänster ventilkåpa.

    3. Putta bilen tills hacket på remskivan är uppe vid TOD-läget på transkåpan.

    4. Rulla bilen fram och tillbaka någon decimeter i vardera riktningen och titta samtidigt på ventilerna på cylinder 4.

    5. Vippar dessa nu, då hacket på remskivan passerar fram och tillbaka i fh till TOD-märket,
    har du hittat tändläget för cylinder 1.

    6. Vippar desa ej, har du hittat tändläge för cyl 4. Du måste i så fall rulla bilen en bit så att remskivan tar ett helvarv. Efter detta har du garanterat tändläget för 1::an. (Hacket för TOD!) Rulla sedan så du kommer till 6 grader f TOD!

    7. Ner med fördelaren. Rotorn ska peka snett bakåt, mot huvhjulslöpbanan strax under vindrutan. Samtidigt måste fördelarens och rotorns märkningar sammanfalla.

    8. Du kan få juckla motorn fram och tillbaka några mm så att fördelaren går i läge.
    Då denna till slut kommit på plats, återställ remskivans hack mot läge 6 FÖD

    9. Anslut fördelarens lågspänningskabel. Anslut en testmejsel (provlampa). Dess jord i bilen, dess mätspets mot spolens minusanslutning,

    10. På med tändningen. Vrid fördelaren till det läge där provlampan tändes. Lås fast fördelaren där. På med fördelarlocket och starta motorn.

    10- Finkolla med stroboskop och ställ in 6 graders förtändning.

    11. In med frihjulspaken. Motorbromsåkning med V4 är bad style!!!!

    #122173
    arvid
    Deltagare

    Det är faktiskt lite svårt att tolka VHB. En del av texten står inom parantes och dessutom är det kommaterat lite märkligt :confused:
    Jag skulle ställa tändningen på min -68 häromdan. Har nyss monterat en grupp A-trimmad maskin men hade lite problem så jag tänkte kolla tändningen. Den stod på 10 grader FÖD. En aning tidigt…
    Nu har jag ställt den på 6 grader FÖD. Är det rätt för min motor eller borde jag ändra?
    Hoppas att jag inte kapar tråden – det är ju i alla fall samma ämne 😉
    För övrigt är kamvinkeln justerad till 48 grader vilken kanske är i minsta laget. Finns det några expertutlåtanden?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng