Lite motor frågor.

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Lite motor frågor.

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Lite motor frågor.

  • Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2005-08-25 22:56 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      augusti 24, 2005 at 21:12 #13023

      Hejsan alla glada.
      Har lite frågor angående V4 motorn. Har en Saab 95 -68:a.
      Vad ska tändningen stå på. Grader alltså?
      Ventilspel?
      Vad ska ett normalt oljetryck ligga inom?
      Kan en oljetrycksmätare visa fel? Tror att jag har lite oljetryck, enligt mätaren, men den beter sig lite udda ibland. Har inte känt något glapp, när man känner på remskivan.
      Tacksam för svar..

        augusti 25, 2005 at 08:41 #88447

        [image]http://www.akesson-motorsport.se/tech/tandning.jpg[/image]

        Tändning: 6 grader före övre dödpunkt. Kamvinkel 50 grader + -2
        Brytaravstånd: 0,4 mm

        Ventilspel (kall motor)
        Avgas: 0,35-0,40 mm
        Insug: 0,30-0,35 mm

        Oljetrycket varierar ju med motortemp, slitage mm men oljetryckskontakten skall tända varningslampan för oljetrycket vid 0,3 – 0,6 Bar

        Lycka till!

        /B


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          Anonym
          augusti 25, 2005 at 18:34 #88448

          Tackar! Tackar! för informationen..
          Nu blir det att skruva i Saaben imorrn..
          Enligt min oljetrycksmätare så visar den 0.0 – 1.2 (bar)
          Den ligger inom den ramen, men ökar ej vid gasning eller när motorn är varm.
          Den går upp till något läge mellan 0.0 – 1.2 sen står den still där?????????
          Är mätaren eller givarn trasig kanske?????

            augusti 25, 2005 at 19:50 #88449

            Tackar! Tackar! för informationen..
            Nu blir det att skruva i Saaben imorrn..
            Enligt min oljetrycksmätare så visar den 0.0 – 1.2 (bar)
            Den ligger inom den ramen, men ökar ej vid gasning eller när motorn är varm.
            Den går upp till något läge mellan 0.0 – 1.2 sen står den still där?????????
            Är mätaren eller givarn trasig kanske?????

            Kul att kunna hjälpa med lite siffror.

            Det verkar ju lite mystiskt med trycket. Det bör öka vid gaspådrag och minska vid varm motor. Har du möjlighet så försök låna en mekanisk oljetrycksmätare som anslutes direkt i blocket där eloljetrycksgivaren är monterad. Du kan då få en indikation på trycket och även få klarhet om det är oljetrycksgivaren eller din nuvarande mätare som spökar.

            /B


            Bengt Åkesson
            bengt@akesson-motorsport.se
            Facebook

              Anonym
              augusti 25, 2005 at 22:56 #88450

              Fin hemsida du har.. Fastnade där ett himla bra tag. Sonetter har jag aldrig sett i verkligheten, endast på bild. Tveksamt att jag får tag i en sådan mackapär. men man kan ju kolla oljetrycket på det gamla sättet, ta lös ventilkåporna!!!! Jo.. jag hade som en känsla att det är något galet med mätaren eller givaren, Hade en Isuzi jeep med taskigt oljetryck, men mätaren där reagerade på gaspådrag även om det nu var lågt. Motorn på Saaben går bra, den ska dock få lite fräscha service detaljer. Men nu blir det ju inga större ingrepp eftersom det är enda bilen i trafik nu. Amazon kombin står inne i garaget och har mycket monteringsarbete kvar, Vw fastbacken är avställd och i behov av en ny styrled, samt genomgång på motorn. Vw bussen väntar på montering av motor och låda, reservdelsbilarna till dessa dom får nog stå där dom står.. Så det blir nog till att fixa Saaben lite eftersom.. Så nu är det motorn och chassiet i första hand.

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.