Forum › Modellspecifika forum › Sonett › Ljuddämpare nkelavgasrör Sonett III
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2016-04-19 14:09 av .
- FörfattareInlägg
- 18 mars, 2016 kl. 20:02 #394796
piteroger
DeltagareSonett III har enligt verkstadshandboken 2 avgasrör med ljuddämpare i vardera bakskärmen. Det upptäckte jag den hårda vägen när den efterlängtade ljuddämparen var helt annorlunda. Min USA importerade soptunnegröna Sonett 1974 har enkelavgasrör med en lång ljuddämpare ca 1 m som sitter mitt under bilen. Avgasrören är snyggt hopdragna till ett Y. Ljuddämparen är rund med avplattad ovan och under sida. Mått ca 120 x 75mm. Den sitter snyggt upphängd i vänstra sidans gummikrokar och under förarsätet i ett enkelt dubbelmuttrat gummifäste lika ljuddämparfästena från 96 an. Vill gärna fortsätta med den lösningen inte minst av ekonomiska skäl. 2 dämpare a 1720 kr + 2 avgasrör a ? kr svider lite grann.
Finns det någon som har förslag till ljuddämpare som passar. YD på avgasröret 48 mm. Om inte får jag återta den av mig med 2 st 70 cm plåtremsor rostlagade dämparen. Det ”sportiga” oljudet får jag dämpa med
tjock isolering i bakpartiet. Sitter tillskuren Gullfiber kring bakljusen. Är det standard?18 mars, 2016 kl. 22:23 #394840Bengt Åkesson
DeltagareDet sitter isolering längst bak vid bakljusen på min trea. Pos 4 på bilden borde det vara.
Din långa ljuddämpare är nog från ett sportavgassystem till en 96 V4a.
Är ju lite knepigt när man skall tipsa på distans.
Kolla med Simons om de säljer lösa dämpare. Pos 044-4 på bilden.
Eftersom bilen kommer from USA så kan det ju vara något amerikanskt smide också.Länk till Simons: http://www.simons.se/produkter/sportsystem/saab/96/96/270
/B
19 mars, 2016 kl. 09:00 #394890sonettlll
DeltagarePÅ min USAimporterade sonett 3a satt original främre rören kvar men bakre dämparna var utbytta mot ovala dämpare som visade sig vara helt tomma invändigt,
ljudet i kupen var öronbedövande. Orginalsystemet är inte bra effektmässigt, främre rören är lika smala som 96 v4ans original.
Till min trimmade motor har jag byggt ett system med Sweedspeeds grenrör, lite modifierat, sedan Simons långa dämpare 044-4 under bilen, längst bak får inte Simons dämpare plats,
bilen är för kort, där har jag en oval 400mm lång från Raka Rör, allt i 50mm rör, det ger ett mulligt men dämpat ljud.
Karossen behöver ljudisoleras extra, först med tunga bitumenmattor, knacka på baksidan av tanken, stor slät plåt låter som en trumma, en tung matta gör stor skillnad.
Titta under mattorna om du har några tunga asfaltpappmattor kvar, i bakre hjulhusen bakom klädseln är ett stort tomt utrymme som jag fyllt med rockwoolliknande skivor.
Nu kan man åka motorväg utan hörselskydd.Du kan se mer om bilen på tråden ”Sonett lll som jag vill ha den”.Mvh Mats19 april, 2016 kl. 11:05 #396151piteroger
DeltagareTack för tipsen. Har ”tungisolerat” i baken och på tanken samt under mattorna och hast du mir gehört så blev den tystare. Den beställda Simons ljuddämparen verkar vara under tillverkning. En SAABkompis beställde sin för 2 månader sen och har inte fått den än. Att huvwiren gick av medförde ett inköp på Biltema a 80 kr. Bytte tillbaka till original hastighetsmätare med av mig markerade 50 , 70 osv. Nu återstår att koppla in de gula varselljusen som jag satt under stötfångaren och att sätta nya packningar vid motorfronten.
Blir att ta av huven igen. Nu finns det ytterligare en väldigt fin soptunnegrön III:a bara10 km härifrån. Helt i originalskick och USA importerad av en jänke intresserad kille. Kul.
Vi får bilda en Sonettnordsektion.19 april, 2016 kl. 14:09 #396157Bengt Åkesson
DeltagareDu kan beställa mätartavla från Saab Stickers (Anders Jensen) och klistra in i hastighetsmätaren med miles gradering. Lite pyssel att få bort kromringen men det fungerar. Har sådan dekal på min IIIa och det stämmer bra. ”Urtavlan” hittar du på: http://www.saabstickers.com/sid4_stickers.htm
/B
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.