Lös slang Saab 9-3 -00.

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Lös slang Saab 9-3 -00.

  • Detta ämne är tomt.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #489180
    jocke e
    Deltagare

    Den här slangen hittade jag i motorrummet. Den låg framför expansionskärlet och försvinner ner under vänster framlyckta. Vad är det för slang och vart ska den sitta?

    Bilagor:
    #489210
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Hej. Den påminner om slangen till batteriet på min Saab 9000. Kanske det är något liknande på 9-3 ? Mvh Bengt

    20211004_143647

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #489235
    jocke e
    Deltagare

    Tack för snabbt svar Bengt. Den slangen var väldigt lik den som jag skrev om. Batteriet är ju bytt och då blev väl slangen över.
    Är det någon form av avluftning?

    #489341
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Avluftning låter rimligt. Jag har ingen bättre gissning. Finns ingen sådan slang på mina andra bilar så jag antar att slangen egentligen är onödig. Mvh Bengt

    • Det här svaret redigerades för 2 timmar, 53 minuter sedan av .
    #489344
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Nja onödig vet jag inte men…

    Förr i tiden hade ju alla cellerna små skruvlock vilka hade ventilationshål, När man laddade i garaget så skruvade man loss locken och lade dem lite på sned, detta för att batteriet kunde ”gasa” ordentligt vid laddning.
    Senare kom dessa batterier med avluftningsslang för att kunna leda undan de fuktiga gaserna. Gaserna är ju dels explosiva då de innehåller vätgas samt att fukten innehåller svavelsyra vilket ger rostskador med tiden. Titta bara på vissa bilmodeller ifrån 80 & 90 talet, de flesta bilar av en modell har oftast vänster framskärm sönderrostad medans andra modeller har höger framskärm i risigt skick. Det är ju ingen slump att dessa bilar då har batteriet i motorrummet innanför den rostigaste framskärmen. Senare har batterierna utvecklats och likaså har både garageladdare och bilarnas laddningsregulatorer blivit bättre på att förebygga denna gasning. Vissa batterier idag är ju helt slutna men hade man tätat ett bilbatteri på 70 talet och laddat på så kunde det gå riktigt illa.
    Om det nu är så att ditt batteri inte har en anslutning till denna slangen så borde batteriet vara av en nyare version.

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Aero -00
    9-5 Linearsport Sp -03 automat
    9-5 Linearsport Sp -03 manuell (Nä, jag stammar inte kanske borde söka för detta)

    #489345
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ofta är det fritidsbatterier som har denna slang. Det är för att dessa är avsedda för slutna boendeutrymmen, såsom husvagn, båt mm (men funkar ju utmärkt i bil också). Att få vätgasutsläpp i en husvagn eller ruff och sedan starta gasolspisen är ju… obra.😬

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng