Lossa servopumpens remskiva?

Forum Modellspecifika forum OG900 Lossa servopumpens remskiva?

Detta ämne innehåller 8 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-09-15 16:42.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #434875

    svesson
    Deltagare

    Hej!
    Gäller en 900S -91
    Jag skulle behöva komma åt en skruv till hö motorfäste, KANSKE åtkomlig om man kan ta bort servopumpens remskiva.
    Men det går inte – såvitt jag kan se. Eller?
    /Sven

    #434896

    exlssn
    Deltagare

    Demontera hela servopumpen borde väl vara enklare

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #434899

    svesson
    Deltagare

    Visst,”exlssn”, det är min plan B, men jag försöker hitta ett sätt att kanske slippa krypa under bilen. Det måste man nog göra för att komma åt pumpfästets understa bult

    #434926

    saabaero
    Deltagare

    Är det skruven som håller motorfästet I karossen ?
    De skruvarna är åtkomliga underifrån.

    För att få bort remskivan behövs en avdragare och jag betvivlar att du lyckas använda den på plats.

    #434929

    svesson
    Deltagare

    Nix ”saabaero” jag vill ta bort de två stagen från motorkudden som fäster i motorn. För att försöka komma åt en läckande packning vid avtappningspluggen/motorvärmaranslutningen under grenröret. Har skrivit en tråd om detta tidigare

    #434938

    saabaero
    Deltagare

    Aha, då är jag med.
    Den packningen går nog att fixa utan att demontera stagen men det är trångt som attan. Tror det kan vara enklare underifrån.

    #434957

    M.Broberg
    Deltagare

    Det går lossa den, göra rent, täta med packning eller silikon.

    men det går fan inte på första försöket. tror jag körde mkt lednyckel och 3/8″ när jag gjrode det sist. och fingerstyrka. mycket fingersdtyrka.

    #434967

    svesson
    Deltagare

    Man tackar för råd och synpunkter!
    Såklart vore det bra om man också kunde ta bort avgasgrenröret. MEN – Man har ju viss respekt för grenrörsbultar, kan ju gå av (eller brukar de lossa lätt?, ni som har skruvat mycket) – Och dessutom verkar det inte gå att ta isär grenrör och turbo (med sina kylvätskeanslutningar), utan man måste väck med hela paketet – vill man helst slippa.
    Men vi får se – jag har vintern på mig

    #434970

    Janne Hagnell
    Moderator

    Grenrörspinnskruv, och tillhörande muttrar, tycker jag har två lägen: Antigen går de ur hur lätt som helst eller inte alls. Kan väl ha att göra med att de sitter just där metallen hela tiden töjs och krymps av värme. Kanske går det bättre med varm motor? Fast man vill ju inte bränna sig heller.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng