Lossa vatten rör till turbon

Forum Modellspecifika forum OG900 Lossa vatten rör till turbon

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-10-28 07:12.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #381033

    svesson
    Deltagare

    Hallo

    Har nu påbörjat vinterprojektet att titta in i primärväxeln och ev byta drev ock kedja. (900S -91)
    MEN
    Det är lite i vägen…bla a ett vattenrör från nedre kylarslangen till turbon. Måste böjas undan. Ser lite skör ut…
    Vad är bäst? Kapa och trä på en gummislang? Eller försöka få loss anslutningen till turbon, man kan tro att man ska hålla emot med den inre tunna muttern, och vrida moturs på den yttre större. Eller är det någon special? Är det sen någon gummipackning som behöver bytas ut eller metall mot metall?

    Tacksam för några goda råd…..

    /Sven

    #381036

    saabaero
    Deltagare

    Anslutningen mot turbon är en vanlig skärringskoppling, alltså ingen packning där. Den ”lilla” muttern är nog en nippel som är inskruvad i turbon. På den lär det sitta en kopparbricka eller Tredotätning (bricktätning)
    Slangstumpen närmast turbon brukar kännas hård och murken. Är nog klokt att byta den.
    Granska även röret som är skruvat i lådan. Ibland är det rostskadat.

    #381047

    svesson
    Deltagare

    OK Tack saabaero
    Det gick lätt att lossa rörkopplingen.

    Nu sitter det ingen slangstump nära turbon, det är ett helt 10 mm rör ända till kylarslangens förgrening.
    MEN Jag lutar nog åt att kapa röret några cm från turbon och ersätta med en slang. Kan inte se några nackdelar med det. Fattar i och för sig inte riktigt hur kylvattnet flödar, men knappast något högre tryck, det är ju svala sugsidan av kylsystemet.?

    Avvikande åsikter om detta mottages naturligtvis tacksamt………

    /Sven

    #381066

    saabaero
    Deltagare

    Slang funkar nog tillräckligt bra. Se bara till att hitta en slang som tål värmen från ett kylsystem. Har själv haft lite svårt att hitta en 10mm kylarslang.

    Funktionen är sådan att systemet tar vatten från toppen, via turbon och tillbaka till kylsystemet efter kylaren.
    Man kyler alltså turbon med varmt vatten och skickar det tillbaka efter kylaren.

    När motorn är varm och stillastående ska det bli självcirkulation åt andra hållet

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng