Lucas CU14 vs CU14.1

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Lucas CU14 vs CU14.1

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Lucas CU14 vs CU14.1

  • Författare
    Inlägg
    • april 8, 2012 at 00:31 #25802

      Jag undrar mest vad som är bättre med 14.1, förutom att den inte klipper bränslet lika tidigt som den äldre.

      Vet att den nya har andra spidare mm, men skulle det vara värt att byta till den nyare boxen + spridare, eller är det bättre att bara satsa på ett SP-chip?
      Är det skillnad mellan en chipad CU14 gentemot en chipad CU14.1?

        april 10, 2012 at 14:07 #190076

        Inte mycket svar i denna tråden. :S

        Funkar en chippad 14.1 box lika bra som en chippad 14.0 box med 14.0 spridarna eller måste man byta till dom svart/orangea samtidigt? Skiljer chippen i sej nåt mellan boxarna?

          april 10, 2012 at 15:38 #190173

          Det sitter 64k ROM i CU14 och 128k ROM i CU14.1 om jag inte minns fel, så mellan CU14 och CU14.1 kan du nog inte blanda “chippen”. Har för mig jag kollade Speedparts när jag beställde och konstaterade att alla CU14.1 boxar hade samma chip, och alla CU14.0 hade samma chip. Finns ju några olika artikelnummer på boxarna.

          Jag tror inte du märker någon prestandaskillnad mellan CU14.1 och CU14 om båda boxarna är chippade.

          MVH

            april 10, 2012 at 19:05 #190175

            Okej, tack för svaret. =)

            CU14 ska väl ha en bränslespärr vid 0.6 bars ladd, om jag inte läst helt fel. Var ligger spärren på CU14.1?

              april 10, 2012 at 20:16 #190176

              @ReinO wrote:

              Var ligger spärren på CU14.1?

              http://www.youtube.com/watch?v=rectLMhmkz8

              😆

                april 10, 2012 at 20:26 #190177

                @M.Broberg wrote:

                http://www.youtube.com/watch?v=rectLMhmkz8

                😆

                Hur hänger det här ihop ❓

                Mvh Nisse

                  april 10, 2012 at 20:37 #190178

                  Kan det vara “Somewhere over the Rainbow” att spärren finns??

                  LITE långsökt svar, men helt klart att grabben har humor i alla fall!

                  Mvh Johannes

                  Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                    april 10, 2012 at 20:49 #190179

                    Jo kanske det 😉

                    Mvh Nisse

                      april 10, 2012 at 20:56 #190180

                      @ReinO wrote:

                      Okej, tack för svaret. =)

                      CU14 ska väl ha en bränslespärr vid 0.6 bars ladd, om jag inte läst helt fel. Var ligger spärren på CU14.1?

                      “Klipper” inte alls på samma sätt som CU14 såvitt jag vet, så någon laddtrycksgräns finns inte så sett mer än att den kommer att gå för snålt om man laddar på för mycket.

                      MVH

                        april 10, 2012 at 23:45 #190182

                        Tack för alla svar (samt den fina trudelutten som Mr Broberg bidrog med ;))

                        Tänkte mest på om nån hade nån siffra på hur mycket man kan ladda med 14.1 innan det går för snålt, för att avgöra vilket som är billigast, att dra ett SP steg 1, eller köra på hemmaskruvad APC på omkring 1bar fast med 14.1 istället för 14.0.

                        Lutar dock mer mot ett SP trim.

                          april 11, 2012 at 06:28 #190184

                          @ReinO wrote:

                          Tack för alla svar (samt den fina trudelutten som Mr Broberg bidrog med ;))

                          Varsegod 😀

                          @ReinO wrote:

                          Tänkte mest på om nån hade nån siffra på hur mycket man kan ladda med 14.1 innan det går för snålt, för att avgöra vilket som är billigast, att dra ett SP steg 1, eller köra på hemmaskruvad APC på omkring 1bar fast med 14.1 istället för 14.0.

                          Lutar dock mer mot ett SP trim.

                          Endast en bredbandslambda kan ge korrekt svar på den frågan. men Sp chip, 431or och etanol med 9000 ic och 1 bars ladd är ju en VÄLDIGT vanlig mod, funkar uppenbarligen tokbra 🙂

                            april 11, 2012 at 07:37 #190185

                            Den omtalade laddspärren gäller vissa bilar av modell 900S på årsmodell 1990. Dock finns det fulltryckare Lucas 1990 och dessa har inte spärren…. 1991 har inte heller någon S spärren vad jag vet.

                            Jag har haft både den gula och min vita cabbe, bägge 1990 Lucas, och trimmade på rätt bra där utan problem, körde både original och chippat där, märkte väl ingen större skillnad. Jag hade nog skippat chippet till att börja med och testat utan. Är det snålt så pilla i en box från en 1991 istället med original chip, det funkar fint. Behåll dock 1990 boxen, den är fin för att kunna blinka ut felkoder på ett sätt som kan vara bra, man får ut alla nämligen, även dom historiska så att säga, är en enklare funktion för detta bara i 1991 och framåt. (eller var det 1992??? Nu blev jag osäker…).

                            Helt säkert är att 1991 och framåt går att ladda på som fan utan problem, min röda 1992 med CU14.1 kör jag som mest 1,5 bar på. Då pajar kopplingen, hjulen slirar och allt går åt helvete, men det verkar inte som att bränslet klipper. 😆

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.