Luftning av bromsar Saab V4…

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Luftning av bromsar Saab V4…

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-27 08:00.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23943

    sprak68
    Deltagare

    Hej!

    Idag har jag mycket framgångsrikt bytt vänster hjulcylinder bak samt en bit bromsrör. När jag satt ihop allt samman så lossade jag luftnippeln och trampade några gånger för att pressa ut luft. Sedan fyllde jag upp med bromsvätska igen och provade, men har fortfarande ingen bromsverkan.

    Måste jag lufta alla fyra hjul eller har jag bara inte luftat tillräckligt på vänster bak?

    …och ja, allt är ordentligt monterat och håller tätt.

    Anledningen till att jag fick byta hjulcylinder var att jag lyckades paja gummidamasken på den som satt där så att en del olja rann ut.

    /Tom

    #172239

    ingvar k
    Deltagare

    Om du öppnar luftningsnippeln och har den öppen när du ”pumpar” på bromspedalen så suger du in luft igen varje gång du släpper upp bromspedalen.
    Om du är ensam när du luftar behöver du en ”luftningsflaska” med backventil, typ Biltema. Om du har en assistent som trampar på pedalen måste du stänga luftningsnippeln varje gång pedalen är nere i botten.
    Med lite otur så kan du ha fått in luft i systemet så att alla hjulen behöver luftas.
    Om du inte redan har, skaffa en verkstadshandbok

    #172242

    sprak68
    Deltagare

    Aha! Ja, det är klart att så blir det ju… Tror farsan har en sån flaska, om inte annat får jag skaffa en. Och en assistent.

    Problemet med att behöva lufta de andra hjulen är att nipplarna förmodligen sitter fast och riskerar att gå sönder, och då blir det riktigt kul… Men det visar sig.

    #172243

    saabcustom
    Deltagare

    Du behöver förmodligen bara lufta den bromsen du mekat med MEN det kan vara smart att passa på att byta all bromsvätska i systemet (typ vart annat år om man är duktig) eftersom bromsvätska vanligtvis är hygroskopisk och binder vatten. Detta vattnet förorsakar rost i systemet. Dessutom ökar risken för ångbildning om du kör inspirerat. Helt plötsligt försvinner bromsarna…. Å man blir såååå förvånad :banghead:

    Men hav förtröstan, bortsett från det uppenbara problemet med fastrostade nipplar (en lång väl passande 6-kantshylsa är enda chansen) så finns det hopp för oss ensam-mekar när det gäller luftning. Dels flaskan som Ingvar nämnde. MEN man kan också tillverka ett bromsvätskepåfyllningslock med en bilventil i. Sen toppar du upp behållaren till brädden, skruvar på locket och lägger på tryck OBS OBS MAX 1 Bar !!!! Sen, med en slang på luftningsventilen är det bara att öppna och se bubblorna strömma ut i slangen. När det inte kommer några bubblor är det luftat å klart. Man får lite då och då hålla koll på att vätskan inte tar slut i behållaren.

    Man kan använda däckspåfyllare, stänga av kompressorn och tappa ur såpass mycket luft att du bara har 1 Bar kvar. Eller så tar du trycket från ett bildäck om du inte har nån kompressor men återigen bara 1Bar max!

    Sen finns det en ännu coolare metod som jag lärde mej på STCS-forumet (men inte provat ännu). Koppla undertrycket från insugsröret till luftningsnippeln (via en flaska t.ex.). Toppa upp behållaren, starta motorn, öppna nippeln och sug tills det inte kommer bubblor, stäng nippeln och stäng motorn. Håll koll undertiden så att det inte blir tomt i behållaren.

    Hursom, lycka till / Kenth

    #172245

    soulmannen
    Deltagare

    Dom flesta bildelskedjorna har färdiga såna som man kopplar till däcket och behållaren. dom funkar mycket bra o allt blir ett anmans jobb 🙂 Men än en gång ha inte mer än 1bars tryck.

    #172248

    sprak68
    Deltagare

    Haha, att det fanns så många olika sätt att lufta bromsar på hade jag ingen aning om. Jag ska börja med att se om farsan har en flaska. Annars var ju det där locket med bilventil jävligt nice… Börjar med vänster bak så får vi se om det räcker.

    #172376

    saab v4-ever
    Deltagare

    Självluftarna funkar mycket smidigt!!

    En liten detalj om fastrostade nipplar. Fram är det rätt kraftiga nipplar (minns inte dimensionen) som brukar lossa rätt snällt om man duschat dom med WD40, 5-56 eller dylikt innan. Bak brukar det vara lite knivigare, nippeln är 1/4″ och allra bäst lossas den med en lång hylsa. Tålamod är bra.

    //Harald

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng