luftningshjälp!

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / luftningshjälp!

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / luftningshjälp!

  • Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2005-04-10 00:30 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • april 7, 2005 at 16:26 #12470

      Hej!

      Jag har nu byt packning och fjäder i huvudhydralcylindern till koppling och nu återstår bara luftning.

      Min fråga är nu om det finns nån vänlig själ i östersund som har någon pump eller liknande som skulle kunna komma och hjälpa mig???

      Mvh
      Erik 070/6369542

        april 7, 2005 at 20:35 #86026

        Ta dig till OK eller Mekonomen, där finns det luftningsverktyg att köpa för ca 150-200 kr.
        Med detta verktyg luftar man broms/koppling med hjälp av lufttrycket i däcket, det funkar utmärkt och är lätt att klara på egen hand.

          Anonym
          april 7, 2005 at 20:53 #86027

          ta hjälp av en kompis?

            Anonym
            april 7, 2005 at 22:03 #86028

            gör som jag gjorde. ta bort locket på skruvkorken, gör ett litet hål i skruvkorken å använd en vanligfotbollspump. går ju lika bra med tryckluft annars.

              april 7, 2005 at 22:24 #86029

              Kolvens diameter o slaglängd åstadkommer för litet tryck för att bli av med all luft då systemet varit tömt. Att pumpa bort luften med pedalens hjälp brukar därför inte fungera. Gör istället som
              Per säger, ta tryckluften till hjälp. Avlägsna huvudkopplingscylinderns “lock i locket” och innanför där hittar du ett litet lufthål där du kan blåsa med blåsmunstycket.

              Har du inte tillgång till tryckluft, är detta ett alternativ; har provat det på 99/900 och det fungerar bra, värt att prova även på V4:a!

              Fyll systemet med bromsvätska, pumpa några gånger med stängd luftnippel. Sätt på en luftslang på luftnippeln, led ner denna i ett uppsamlingskärl och öppna nippeln.

              Låt det stå och rinna för självtryck c:a 20 min.
              Se till att huvudcylindern aldrig töms under detta moment, utan fyll på succesivt. Stäng nippeln,
              pumpa några gånger tills motstånd känns i pedalen./Matte R

                april 8, 2005 at 11:45 #86030

                En liten varning för högt tryck på tryckluften. Jag tog ett vanligt blåsmunstycke för 15-20 år sedan och blåste i lockets lufthål. Detta fick som följd att hela botten i huvudcylindern sprack loss. Av detta förstår man varför det räcker med trycket från ett hjul 2-2,5 bar.
                En metod är att lossa slavcylindern från vxllådan. Ta ur kolven ur slavcylindern. Håll cylindern högt över huvudcylindern och fyll på med bromsvätska upp till kanten. Tryck därefter ner kolven i cylinder och montera låsringen. Återmontera slavcylindern på lådan, detta fungerar till 97%, lite luft kan bli kvar men kopplingen fungerar.

                Sabbe

                  Anonym
                  april 8, 2005 at 16:21 #86031

                  jag tycker att ni krånglar till det alldeles för mycket. öppna luftningsnippeln, lyft bort locket från skruv korken, gör ett hål som passar pumpen eller en vanlig cyckeldäcksventil och pumpa med vanlig boll- eller cykelpump.

                    april 9, 2005 at 13:49 #86032

                    Ska man sätta en ventil i locket eller hur menar du Per? Kan väl inte vara så bra att bara ta upp ett hål och sen låta det vara??

                      Anonym
                      april 10, 2005 at 00:30 #86033

                      eftersom det finns ett lock i korken du lätt sprättar bort gör det inget om du tar upp ett litet hål.

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.