lykttorkare

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 lykttorkare

  • Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-18 16:24 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5371
    mas1
    Deltagare

    Vid vilket läge på spaken ska lykttorkarna fungera ( v4:a -72 )
    Vet någon om det finns en instruktions bok att ladda ner ?

    #36447
    moffa
    Deltagare

    I läget för spolning

    #36448
    rallysaaben
    Deltagare

    Vad är egentligen meningen med det nedersta läget på spaken?

    #36450
    hup213
    Deltagare

    Torkarna går i föjande lägen: Spolning, läge 2 på spaken ( = fullfart på vindrutetorkarna och strålkastartorkarna kontinuerligt igång), och läge 3 på spaken ( = spolning aktiverad + fullfart på vindrutetorkarna och strålkastartorkarna kontinuerligt igång). Strålkastartorkarna går med en hastighet och det finns inget intervalläge vare sig på dem eller vindrutetorkarna.

    Beträffande instruktionsbok: Kolla med skrotarna, Tradera, Margie Bookshop och även reservdelsavdelningen hos SAABklubben.
    Erik Randa borde också ha. Du hittar honom under Svenska SAABsidan.

    Pelle i Härnösand

    Pelle i Härnösand

    #31066
    mas1
    Deltagare

    Tack Pelle för svaret :AP
    Någon som vet vad som brukar krångla med lykttorkarna?

    #36480
    hup213
    Deltagare

    Vanligaste problemet är att torkarna inte stannar i utgångsläget, dvs, vid grillcentrum. Detta beror på kärvande leder och glidbanor.
    Smörj in dessa med litiumfett. Tag även isär torkarmotorn, rengör och fetta in den. Passa gummitätningen mellan locket och motorn. Märk upp elledningarna innan dessa lossas från motorn. Kontrollera även fjädrarna som håller torkararmarna/bladen mot strålkastarglasen. Spolningen kan också krångla till följd av igensatta munstycken.

    Pelle i Härnösand

    Pelle i Härnösand

    #36483
    mats a
    Deltagare

    Du har en egen säkringshållare till strålkastartorkarmotorn. Där ska sitta en 3A glassäkring. Om torkarbladen fryser fast ska säkringen gå innan motorn brinner. Jag hittade en gång en 16A säkring i en bil. Tror du motorn fungerade?

    Om du inte får det att fungera: SBP godtar att du plockar bort hela motorn med manöverarmar och torkare etc. Strålkastarrengöring ärt inte obligatoriskt förrän 198? nångång.

    #36486
    Janne Hagnell
    Moderator

    Vad jag vet är fungerande strålkastarrengöring inte alls obligatoriskt hos SBP. Behöver inte ens finnas där, se på allt fler nybilar. Tänker dock fixa min för det är guld på slaskiga vintervägar! 🙂

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #36488
    retic
    Deltagare

    Saab var först med lykttorkare :AP . Det gäller att gotta sig åt gamla meriter speciellt nu då framtiden verkar oviss :CE .

    #36496
    Janne Hagnell
    Moderator

    Och den ursprungliga lösningen på V4:orna och 99:orna är de bästa som gjorts, tycker jag!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng