Magnetventil, laddtrycksspärr och wastegate-stång

Forum Modellspecifika forum OG9-5 Magnetventil, laddtrycksspärr och wastegate-stång

  • Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2017-06-30 23:13 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #432151
    Tommy Hedlund
    Deltagare

    Hejsan, har lite problem med min Saab 95 2.3t -98 Steg 1 chippad.

    När jag skruvar ut stången ett halvt varv vägrar den ladda mer än 0.68 och när jag skruvar in den ett halvt varv går den bara upp till 1 bar som högst endast på 3:an och då slår spärren i. Den laddade 1.1-1.2 på både tvåan och trean tidigare innan mina fingrar skulle dit och pilla…
    Skiljer varven verkligen så mycket? Ett halvt varv?

    Edit: nu laddar den 0.7 efter jag varvat ur den sen kopplar jag till och gasar igen då går den upp till 1.1 och går snabbt ner till 0.6-0.7 igen

    Edit 2: den var tydligen fortfarande för hårt åt skruven ska testa skruva ut den ett par varv till ( 3 varv = 0.09 bar enligt vissa forum)

    • Detta ämne redigerades för 2 år, 7 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 2 år, 7 månader sedan av .
    #432211
    97sonett
    Deltagare

    och varför skruvar du på wastegate? ska du ändra grundladdtrycket? mäter du isf med en graderad mätare, av bra kvalitè?

    #432235
    M.Broberg
    Deltagare

    Wastegate skall aldrig röras om inte grundladdtrycket är felaktigt.

    nu måste du skaffa en BRA mätare som är graderad, koppla ur magnetventil och kolla trycket som skall vara 0,45 bar. utan magnetventil inkopplad justering av detta tryck görs på wastegaten. när grundtrycket är rätt kopplar du in magnetventilen igen.

    #432241
    Tommy Hedlund
    Deltagare

    Mja. Jag testade att koppla ihop wastgaten direkt till turbon då borde den går ner på glt? Enligt OpenSID så laddar den prick 0.40 kanske ska öka lite till.. Men nu går den bara upp till 0.9 och sen snabbt ner till 0.65 igen. Varför slår den ifrån om laddet inte är utanför smärtgränsen? Borde den inte hålla 0.9 isf hela varvtalet ut? Den är steg 1 chippad så vet ju inte vilket glt den är chippad för 🙁

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 7 månader sedan av .
    #432246

    När du har laborerat så kanske du har fått felkoder som måste nollas ut?

    #432248
    Tommy Hedlund
    Deltagare

    Nope, inga felkoder..

    #432252
    M.Broberg
    Deltagare

    den borde inte hålla varvtalet hela vägen ut

    mer varv = mer luft. turbon är inte gigantiskt stor.

    #432253
    97sonett
    Deltagare

    värdet i sid är beräknat laddtryck, t7 funkar inte som gamla system. låter som du har en luftläcka, kolla backventiler till evap och i-c + slangar.
    kan även vara lmm, spjällhus,sliten turbo, vad visar mAIR och mREC i sid? vid full gas?

    #432254
    97sonett
    Deltagare

    det kan även vara dåligt gjort program, finns tyvärr många som gör skitprogram,

    #432267
    Tommy Hedlund
    Deltagare

    I see, kan vara möjligt har precis bytt bypassventilen och magnetventilen.

    mReq står på 1085 max och mAir fladdrar runt strax över 900

    #432268
    97sonett
    Deltagare

    saknas lite luft då,kolla läckage, ryck r-slangen från magnetventil och plugga den, går den bättre läcker backventilerna

    #432269
    Tommy Hedlund
    Deltagare

    Tackar!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng