Midnattssolsrallyt 1959, vilka bilar?

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Midnattssolsrallyt 1959, vilka bilar?

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Midnattssolsrallyt 1959, vilka bilar?

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 3, 2007 at 19:18 #16822

      Nån gång för nåt år sen har jag för mig att jag såg en färgbild CM Skoghs 93:a (nr35)från rallyt 1959 och att den var ljusgul. Sen dess har jag inte hittat bilden mer – irriterande.
      Vid vidare koll på foton från rallyt verkar, fabriksförarna, haft olika färgaer på sina bilar så Röd var ingalunda allenarådande som under senare år. Alla mina foton är tyvärr svart/vita så nu undrar jag om nån vet nåt om exempelvis;
      Erik Carlsson, startnummer 26. rallyts vinnare. Röd bil har jag trott men
      Rolf Mellde, nr 25 har en ljusare bil en Carlsson. Vilken färg är hans bil?
      Skogh, ljusgul? Greta Molander, ljusgul eller vit? Monica Kjerstadius?
      Nån som vet?
      Nyfiken är
      Henric

        oktober 4, 2007 at 20:19 #112655

        Sten-Arvid, kan inte du nåt om det här? Eller nån annan….

          oktober 5, 2007 at 19:44 #112714

          Tyvärr!

          Jag var ute och såg mina SAAB-favoriter då. Jag var bara 16 år då och hade inte kamera med mig.
          Jag vet bara att min far (Frank Larsson, ordförande MK Scandia) har berättat om det ”stora manfallet”. Det var nog på sträckan i södra Östergötland (Ulrika). Är inte säker heller på vilket år det var. Men det slumpade sig så att flera av Saabarna gick av i samma kurva. Min far ordnade upp ”bärgningsarbetet” dagen efter. Det visade sig att det gick att använda samma nyckel till alla Saab-bilarna!

          Jag fick sedermera en bra kamera. 1963 var jag åter på plats och tog en del bilder i färg.

          Här är det min stora idol ”Taket”!

            oktober 5, 2007 at 21:11 #112721

            Megakultbild och kul historia med nycklarna. Tyvärr har jag aldrig haft samma tur med nycklar och lås, vet inte hur många udda Saabnycklar-och lås jag har.
            Gällande carl-magnus bil så var svaret närmare än vad jag trodde. Jag har nämligen en färgfilm från Rally Viking året 1959, bilarna (en hel del Saabar) svischar förbi nån skund då och då men helt plötsligt så stannar bilden på Carl-magnus och hans vackert gula bil med regnr P9293.
            Vi hörs

            Henric

              oktober 6, 2007 at 18:39 #112777

              Här är lite fler bilder från Midnatta 1963.

                oktober 6, 2007 at 18:40 #112778

                Och några till. Dock ej Saab 🙂

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.